Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

• Reacties 35
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst: (aangepast)

triax besteld en maandag in huis

ben benieuwd ernaar

thnx sprietje

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Geplaatst:

Bedankt voor jullie adviezen. Ik weet nu welke spullen ik nodig heb. Ik ze op mijn gemak verzamelen. Momenteel is het volop winter in de Auvergne en ligt er een flink pak sneeuw bij mij..

Ik zal met installeren wachten tot het voorjaar. Dan kan ik ook mijn ontvanger en TV-scherm  tijdelijk bij de schotel plaatsen voor het uitrichten.

Tegen die tijd zal ik een nieuwe draadje op het forum openen om verslag te doen van mijn vorderingen.

KPN Box 12 glasvezel

• 2 weken later...
Geplaatst:

Wachten tot het voorjaar is erg moeilijk. Dus ben ik al druk bezig met de voorbereiding. De spullen zijn besteld.

Ik wil hier in de Auverne (woonplaats: Job 63990) de volgende satellieten ontvangen:

. 13E Hot Bird

. 19.2E Astra 1

. 23.5E Astra 3

. 28,5E Astra 2

Nu ben ik benieuwd hoe ik de schotel moet optuigen. Ik krijg de volgende componenten:

. TRIAX TDS 88

. Triax Multifeed rail

. 4 LNB´s Inverto BLACK Ultra Twin

. 2 DiSEqC switches Spaun SAR 411 WSG F 4/1

Wat is de afstand tussen de LNB´s en hoe moeten de LNB´s gericht worden. Hoe zit het met de skew?

Welke satelliet moet ik als eerste afstellen?.

Wat is de beste volgorde voor het aansluiten van de satellieten op de DiSEqC switches (Astra 1, Astra 3, Astra 2, Hot Bird?)

KPN Box 12 glasvezel

Geplaatst:

Sprietje: Op internet heb ik de volgende informatie gevonden over het afstellen van Astra 1 en 3. Dan weet je mijn locatie.

Satellite Finder / Dish Alignment Calculator with Google Maps

Your Location Satellite Data Dish Setup Data

Latitude: 45.60xx°

Longitude: 3.73yy°

Name: 19.2E ASTRA 1KR | ASTRA 1L | ASTRA 1M | ASTRA 2C

Distance: 38157km

Elevation: 35.3°

Azimuth (true): 158.8°

Azimuth (magn.): 158.3°

LNB Skew [?]: -7.1°

Turn counter-clockwise standing behind the dish

Name: 23.5E ASTRA 3A | ASTRA 3B

Distance: 38269km

Elevation: 34.0°

Azimuth (true): 153.3°

Azimuth (magn.): 152.8°

LNB Skew [?]: -10.8°

Turn counter-clockwise standing behind the dish

KPN Box 12 glasvezel

Geplaatst:

Beste Rivellino

Voor Job in Frankrijk heb ik voor een Triax 88 het volgende uitgerekend:

Stel de elevatie van de schotel in op 35graden om de Astra 19,2 of 23,5 te vinden.

Monteer de rail zodat het gat in de onderste groef zit.

Plaats de lnb-houder van de Astra 19,2 tegen de lnb-arm, zie bijlage.

Stel de afstanden als volgt in:

Tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 87mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm, dus tegen elkaar.

Tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 61mm, dus 3mm van elkaar.

Gemeten aan de voorzijde van de lnb van pukkeltje tot pukkeltje.

Stel de rail 12,92 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 46mm lager staan dan die van de Astra 28,2.

Stel de skew van de lnb’s als volgt in:

Hotbird 13 op 9 graden

Astra 19,2 op 8 graden

Astra 23,5 op 11 graden

Astra 28,2 – Eutelsat 28,5 op 18 graden. Dit is een beetje naar het gemiddelde toe gerekend tussen de skew van de Astra 28,2 en Eutelsat 28,5

De lnb’s moeten dus met de wijzers van de klok meegedraaid worden t.o.v. verticaal waterpas als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.

Je mag de schotel uitrichten op de Astra 19,2 og Astra 23,5.

Stel je veel waarde aan de Hotbird, dan uitrichten op de Astra 19,2, stel je meer waarde aan de Astra 28,2, dan uitrichten op de Astra 23,5, bijv. NGC Wild HD op maximale signaalkwaliteit, niet op signaalsterkte.

Voor de ontvangst van de UK-beam van de Astra 2E  en 2F heb je met een Triax 88 ruim voldoende signaal.

post-60869-0-09032600-1387201567_thumb.jpg

Hoi Allen

Wat betreft jou keus zou ik voor een gibertini 125 gaan en een single lnb inverto black ultra (72 db) of een twin lnb van Best (Highline 70 Db) of MTI (highline 72 db) dan heb je dus een antenne en lnb met hoge versterking.

Zeker te weten dat je dan zeer goeie ontvangst zal hebben, beetje uitgekeken op de triax antenne ook qua bevestiging en kartel klem die verloopt met aandraaien, niet zulke goeie ervaringen mee, succes..

Ben van plan om binnen afzienbare tijd ook weer eens van schotel te veranderen en dat jonsa (180)  lel een skopje te geven ;)

Grtzzz.. Ger

aangepast door Phoenixx
  • 2 weken later...
Geplaatst:

post-40107-0-77539500-1388763740_thumb.jpgpost-40107-0-94342700-1388763781_thumb.jpgMijn Triax 88 schotel is nog steeds niet aangekomen (besteld op 9 december). Ik ben niet erg tevreden over mijn Duitse internetshop. Maar de overige spullen heb ik wel. Ik heb binnen aan de eettafel de multirail opgetuigd met de 4 Ultra Black LNB´s. De afstanden heb ik ingesteld zoals Sprietje heeft aangegeven:

Tussen de Astra 19,2 en Hotbird is 87mm

Tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 58mm, dus tegen elkaar.

Tussen de Astra 23,5 en Astra 28,2 is 61mm, dus 3mm van elkaar.

Gemeten aan de voorzijde van de lnb van pukkeltje tot pukkeltje.

De hoogteverschil tussen de LNB´s van Astra 28,2 en Hotbird is 46 mm (de dikte van het boek). De skew stel ik wel af als de rail op de schotel zit.

Ik heb nog een vraag over de bevestiging van de LNB´ op de rail: hoever moet ik de schroeven aandraaien: tot aan de kern van de multirail of er doorheen?.

KPN Box 12 glasvezel

Geplaatst:

Tot aan de kern van de multirail. Het gaat er maar om dat de lnb-houders niet meer kunnen verschuiven.

Het kan geen kwaad als je in de kunststof houder die je straks in de lnb-arm schuift en extra gaatje te boren precies midden voor de onderste groef zodat  de rail niet meer kan kantelen. Misschien toch het beste als de rail op de schotel gemonteerd is.

• 1 maand later...
Geplaatst:

Vanmiddag heb ik de mijn oude schotel (merkloos, 70 bij 65 cm) vervangen door een Triax 88.

Ik heb voorlopig de oude LNB op de Triax geplaatst, met de bestaande 2 coax kabels. De LNB is gericht op Astra 19.2.

Ik heb de muurbeugel eerst waterpas gezet, want daar mankeerde wel wat aan.

Op de Triax heb ik 2 schoren gemaakt voor de LNB-arm.

Met een klein beetje afstellen heb ik nu een ontvangst van 90%.

Als het morgen mooi weer is, zal ik de multirail met 4 LNB´s eens gaan plaatsen, met de huidige coax-kabels aan de twee middelste LNB´s (19,2 en 23.59.

Als dat goed werkt ga ik de 2 Spaun SAR 411 DiSEqC plaatsen.

post-40107-0-04075000-1392653401_thumb.jpg

post-40107-0-22168900-1392653665_thumb.jpg

post-40107-0-99410300-1392653685_thumb.jpg

KPN Box 12 glasvezel

netjes gemaakt hoor

hier krijg je echt geen spijt van

en het afstellen van die multifeed is een koud kunstje

aangepast door blackeyes

Geplaatst:

Vanmorgen heb ik de multirail met 4 x LNB Inverto BLACK Ultra Twin geplaatst. Voorlopig heb ik alleen de middelste 2 LNB´s met coax aangesloten. 19.2E op tuner A van mijn Solo2 en 23.5E op tuner B.

Vanwege de Olympische spelen heb ik niet veel tijd genomen voor het optimaal afstellen. Maar nu al heb ik de volgende ontvangst (volgens OpenWebif):

Tuner A: NED1              met Tuner Signal Quality SNR_DB: 99, Tuner Signal Power AGC: 95

Tuner B: Ned 1 HD (23) met Tuner Signal Quality SNR_DB: 99, Tuner Signal Power AGC: 86.

Wat is de beste vervolgstap:

1. De 2 buitenste LNB´s met coax direct aan de Solo2 hangen en testen, of

2. De 2 x DiSEqC switches 4/1. (Spaun SAR 411) aansluiten.

Maar nu eerst nog even naar de Olympische spelen kijken in HD formaat.

post-40107-0-27211800-1393074904_thumb.jpg

KPN Box 12 glasvezel

Geplaatst:

als je het hebt gedaan volgens de gegevens van sprietje dan ken je alles direct op de switchen aansluiten en moet je perfect signaal hebben

overigens  mooie opstelling zo en met die 2 schoren erop is het helemaal super gemaakt door je

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...