Sprietje Geplaatst: 22 februari 2014 Geplaatst: 22 februari 2014 Beste RivellinoIk heb de indruk dat de rail net iets te schuin staat. Als de regenpijp mooi verticaal gemonteerd is, meet ik dat de rail 14,3 graden schuin staat. Ik had voor je uitgerekend 12,92 graden. Mijn indruk is dus dat die 1,4 graad te schuin staat. Dat merk je absoluut niet voor de Astra 19,2 en 23,5 maar het zou net een beetje verschil uit kunnen maken voor de Hotbird omdat die het verste uit het midden staat. Probeer maar even uit als je de Hotbird-lnb iets omhoog drukt dat je beter signaal hebt.
Rivellino Geplaatst: 23 februari 2014 Auteur Geplaatst: 23 februari 2014 Hallo Sprietje, Ik vertrouw blindelings op jouw berekeningen, en die probeer ik zo goed mogelijk te volgen.Maar het valt niet mee om de rail exact op de door jou genoemde schuinte te zetten. Ik had zelf ook de indruk dat de rail een beetje te schuin staat. Ik zal een kleine correctie aanbrengen. Ik vind het trouwens verbazingwekkend hoe je de actuele schuinte van 14,3 graden hebt vastgesteld. Het lijkt wel of je bij mij op het dak van de garage bent geweest . Een andere vraag (aan allen) betreft de plaatsing van de DiSEqC switches. Ik wil deze switches (Spaun SAR 411 WSG) binnenshuis in de schuur plaatsen. Omdat in dat geval de coax-kabels van bovenaf komen, lijkt het mij handig om de switches ondersteboven te plaatsen. Heeft het ondersteboven plaatsen enige invloed op de werking van de switches? KPN Box 12 glasvezel
Sprietje Geplaatst: 23 februari 2014 Geplaatst: 23 februari 2014 Hoe scheef iets staat bepaal ik met het programma Microsoft Office Picture Manager. Daarmee kun je foto's tot op de tiende graad kantelen.Je mag een diseqc-switch gerust ondersteboven plaatsen als je maar zeker weet dat er geen water in kan komen. Het zou misschien een risico kunnen zijn als er water via de coax komt maar tegen de tijd dat er al zoveel water in een coaxkabel is gelopen dat het er binnen uit komt, dan heb je al lang geen beeld meer.
Rivellino Geplaatst: 24 februari 2014 Auteur Geplaatst: 24 februari 2014 Het is gelukt. Ik kan nu zenders ontvangen van 4 satellieten Er is natuurlijk nog ruimte voor fijnafstemming, De skew-instelling van met name de Astra 28.2 wijkt nogal af van de voorgestelde skew. Dat is misschien de reden dat de Eutelsat 28,5 nog ontbreekt.. Ik heb de multirail iets minder schuin gezet. Volgens mij staat hij nu conform de specificaties van Sprietje (Hotbird 46 mm lager dan Astra 28.2). De 2 disq-switches heb ik in de schuur gemonteerd. Hierbij heb ik de volgende volgorde aangehouden: Astra 19,2 op 1Astra 23,5 op 2Astra 28,2 op 3Hotbird 13 op 4. M.b.v. de signaalzoeker uit de VTI-feed (6.0.5) heb ik de satellieten afgesteld. Dat ging goed voor de Astra-satellieten. Maar wat ik ook probeerde met de multirail en de betreffende LNB, de Hotbird 13.0 gaf geen signaal. Ik begon mijn lijsterbes-boom al als obstakel te zien (zie foto met uitzicht van de schotel). Maar volgens de site Dishpointer lijkt dat geen probleem. Toen ik uiteindelijk met de afstandsbediening op zenderkeuze koos voor satellieten (met de groene knop), werd ook de Hotbird getoond (zie screenshot). En de Hotbird zenders geven beeld, zonder deat ik de LNB verder afgesteld heb.. Een kort overzicht van de huidige ontvangstkwaliteit (m.b.v. Enigma SignalMeter): Astra 19,2: BVN SNR 97% db 97 BER 0 AGC 95% Astra 23.5: NED1 HD SNR 95% db 95 BER 0 AGC 86% Astra 28,2: Channel 4 HD SNR 87% db 87 BER 0 AGC 86% Hotbird 13: RAI Uno (13) SNR 75% db 75 BER 0 AGC 82% Ik heb nog twee vragen: - Hoe kan ik de Eutelsat 28,5 ontvangen? - Welke zenders kan ik het best gebruiken voor het fine-tunen van de schotel? KPN Box 12 glasvezel
blackeyes Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 (aangepast) als je de 28.2 goed hebt staan ontvang je de 28.5 ook erbij die staan zo kort bij elkaar dat je ze dan allebei tegelijk ken pakken 24 februari 2014 aangepast door blackeyes vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k 2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88
Sprietje Geplaatst: 24 februari 2014 Geplaatst: 24 februari 2014 Ik zie dat de Hotbird wat achter blijft.In jou geval zou ik dan de schotel optimaal uitrichten op de Astra 19,2 een zwakke zender daarvan is Eén en Canvas op 12722H. Maar dan ook echt optimaal en niet bijna.Voor de Astra 23,5 kun je NGC Wild HD nemen die het moeilijkste te ontvangen is.En op de Hotbird is zender SRI-TV het moeilijkste te ontvangen vanwege DVB-S2 8PSK FEC 3/4 SR 27500.De foto in de bijlage heb ik vanochtend gemaakt met ontvangst via de kleine Multytenne van 45x45cm.Ik had prima beeld en geluid maar er was heel weinig reserve.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen