Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Vanmorgen had ik andere voeding op de DM500 aangesloten toen er opeens rook uit kwam.

Ik had het kastje opengedraaid en zag dat de diode achter de powerjack verkoold was. De ontvanger weer aangesloten

op de oude voeding en hij werkte weer gewoon.

Nu vraag ik me af of ik de diode kan laten zitten of hem vervangen, omdat hij nu gewoon werkt.

Geplaatst:

Je hebt geluk gehad dat hij het nog doet , ik denk dat de  voeding die  je hebt gebruikt, de plus min

op steker anders is, dan die  van  de originele voeding , kijk daar even naar, je kunt beter  de diode wel vervangen

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

De adapter was een 12 volt 2 amp met de kern als plus.

Ik heb hem even nagemeten maar hij is niet helemaal lekker.

De voltages springen constant tussen de 5 en 0,8 volt en van negatief naar positief.

Misschien is mijn geluk geweest dat hij niet op de volle 12 volt sluiting heeft gemaakt..

Ik kan er Woensdag pas een nieuwe diode in laten zetten, maar ik weet niet of het verstandig is om de Dreambox tussentijds te gebruiken omdat ik niet weet of de diode nog in eenrichtingsverkeer werkt.

Geplaatst:

Als je  er even zonder kunt ,zou ik hem toch maar even uit zetten

het lijkt er op dat de diode nog wel werkt ,maar ik zou er niet te

op vertrouwen .

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Geplaatst:

Was het wel een DC adapter en geen AC adapter?? Maar zoals gezegd: beter uit laten totdat je de diode hebt vervangen. Je hebt al gods-mazzel dat 'ie het nog doet. Zoveel geluk heb je vast geen 2de keer :)

Geplaatst: (aangepast)

Het was bij nader inzien inderdaad een AC/AC adapter :sleep:

Weet iemand toevallig de waarde, hij is niet meer leesbaar.

Het is een Max 2000 (clone)

489DSCN1742.jpg

aangepast door Socrates
Geplaatst:

De diode is nog niet door gebrand ,wand hij kan de ontvanger nog gebruiken

als de diode was door gebrand kon hij de ontvanger niet meer gebruiken

het beste is er een nieuwe op zetten ,voor het straks nog een keer verkeert gaat

Geplaatst:

Ik denk dat de diode net wel helemaal verbrand is, deze diode is een polariteitsbeveiliging. Dus met de kathode rechtstreeks op de + en de anode aan de -

Je kan een doodgewoon diode erin zetten.

-------------------------------------------------------------------

Als iedereen mekaar helpt zijn er geen problemen meer.

Geplaatst:

Sjaak(k)

Daar deze diode is opgestookt, kunnen we toch ervan uitgaan dat het de eerste manier is.

Of heb jij een ander mening?

• Moderator
Geplaatst:

Wanneer die in serie gestaan zou hebben snap ik niet waarom die dan kapot zou gaan wanneer je er wisselspanning op aansluit.

Anti-parallel en wisselspanning zou wel het defect, of slechts overhit raken verklaren.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

+ Het feit is dat als deze is onderbroken, dan zou deze ontvanger niet meer werken.(diode in serie)

Maar daar kan de topicstarter wel op antwoorden denk ik. :/

aangepast door MehmetArslan

Geplaatst:

+ Het feit is dat als deze is onderbroken, dan zou deze ontvanger niet meer werken.(diode in serie)

Maar daar kan de topicstarter wel op antwoorden denk ik. :/

Volgens mij is de diode niet doorgebrand, hij is open gebarsten maar de kern is zo te zien intact

de box werkt ook gewoon, ik heb nu een paar dagen vrij (uren opmaken voor het nieuwe jaar)

Maar Woensdag laat ik er een ervaren collega van de elektro afdeling naar kijken.

Dan weet ik meer.

beste socratis,de diode moet je gewoon vervangen,hij zal nu wel elektisch onderbroken zijn,wat je optisch ziet zegt helemaal niets,meten is weten.

Ik heb de diode doorgemeten, hij geeft maar van een kant weerstand, hij lijkt dus nog te werken.

Maar ik laat hem morgen toch vervangen omdat ik hem niet helemaal meer vertrouw.

aangepast door Socrates
  • Moderator
Geplaatst:

Hij heeft kennelijk de halve sinus van de aangesloten wisselspanningsbron kortgesloten en is daarbij behoorlijk heet geworden, maar nog net niet heet genoeg om door te slaan.

Je hebt veel geluk gehad dat de diode het heeft volgehouden, anders was je box behoorlijk beschadigd geweest.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...