Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Door de aanschaf van een dubbele ontvanger, moet er nu een extra kabel komen.

De makkelijke oplossing is buiten 2 nieuwe kabels leggen , en dan bij ontvanger naar binnen.

Of binnen 2 nieuwe kabels in pijp trekken,nu ligt er in rg6 u in,maar 2 kabels trekken in de pijp weet ik niet of dat gaat lukken.

Misschien 2 nieuwe dunnere kabers er,maar wordt de kwaliteit dan niet minder.

Als dat wel kan, wat voor soort kabel.

Vu+Solo2 VTi 11.0.2 triax 64 cm duo lnb marantz 6007 smarttv Travelvision R7 Duo 

Geplaatst:

met 2 x 7,1 mm diameter wordt het krap aan

vooral als er veel bochten in het leidingtracee zitten

er is glijmiddel van 3M voor,

ook de coax zelf kan erg stug zijn en bochtenwerk wordt dan extreem lastig met zń tweeën

en de maximale buig radius van de coax is per merk (zie ouder Bericht Sprietje) verschillend

ciao

Eleanor

Blancmange

Geplaatst:

Elektra buis is ongeveer 14 mm binnenmaat.

Lengte is 15 meter van meterkast naar ontvanger

15 meter meterkast naar waar de kabel binnenkomt aan achterzijde huis.

En dan nog 10 meter van achterzijde naar schotel,dat is geen probleem.

Buiten langs is rond de 20 m,van  schotel naar ontvanger.

Vu+Solo2 VTi 11.0.2 triax 64 cm duo lnb marantz 6007 smarttv Travelvision R7 Duo 

Geplaatst: (aangepast)

Beste Bart53

Als de buis 14mm binnenwerks is, krijg je er nooit twee gewone coaxkabels in.

Nu weet ik niet waar het probleem precies zit.

Is dat alleen van de meterkast naar de ontvanger, met andere woorden, kun je tot aan de meterkast van buitenaf wel makkelijk twee coaxkabels aanleggen of heb je een probleem over de lengte van 30 meter

Ik vraag dit omdat een aantal oplossingen iets meer signaalverlies geven dan normaal.

De volgende oplossingen zijn mogelijk:

Je maakt gebruik van de Johansson Stecker / De Stacker ook wel Johansson 9640-kit genoemd. Die plaats je bij de schotel en die voegt de signalen van de twin-lnb samen tot één coaxkabel. Bij je satellietontvanger worden de signalen weer gesplitst in twee coaxkabels. Zo’n apparaat kost €100,-, zie afbeelding.

Je gaat de bestaande coaxkabel vervangen door 2 dunne coaxkabels die slechts 5mm dik zijn. Die krijg je wel door de pijp getrokken.

Dunne coaxkabel geeft meer verlies dan normale coaxkabel van 6,8mm diameter.

Er is maar één merk en type dunne coaxkabel waarvan de verliezen beperkt blijven en dat is de Belden H121, zie datablad als bijlage.

Deze geeft 39,4dB verlies op 100 meter. Als ik het goed begrijp heb jij een totale lengte nodig van 40 meter. Dat geeft dan zeg maar 16 dB verlies. Ter vergelijking met belden H125, die geeft ongeveer 13dB verlies op 40 meter.

Als derde oplossing kun je ook de buitenmantel van gewone coaxkabel eraf halen. Je krijgt dan geen extra verlies t.o.v. dunne coax maar de pijp waar de coax door moet, moet wel 100% droog zijn. Gestripte coaxkabel waarvan de buitenzijde dus alleen een gevlochte mantel is, glijdt als een tierelier door elk soort buis, ook de flexibele. Kan alleen maar bij een coaxkabel met een dicht gevlochten mantel zoals de Koka 799, niet met belden H125.

Zo kun je dus ook twee coaxkabels door een pijp trekken van de meterkast tot aan de ontvanger, absoluut niet voor buiten.

Verder heb je dus nog de mogelijkheid om buitenlangs twee nieuwe coaxkabels aan te leggen zoals je schrijft.

post-60869-0-75455700-1385978868_thumb.jpg

H121.pdf

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Nog een mogelijkheid,de kabels een stuk in de grond te leggen,in een buis.

We gaan er over nadenken,wat de beste oplossing is.

Bedankt voor de reactie.

• 1 maand later...
Geplaatst: (aangepast)

Heeft iemand ervaring met twin coax kabels?

Of een dubbele coax simpel gezegd.

Xsarius Coax RG6 twin kabel 6,9mm

hirschmann KOKA 780 Diameter 5.4 (veel verlies?)

mss kan je de bestaande coax uit de elektriciteitsbuis halen en één dubbele coax er door trekken?

aangepast door ceesv
Geplaatst:

Wat laat een reactie, maar nu toch maar 2 nieuwe kabels gelegd onder mijn tegelterras.

Elke kabel in een vloerverwarming slang gelegd, met slang begonnen in kamer tot binnen in de schuur, dus er kan geen vocht bij.

Bedankt voor de reactie.

Geplaatst:

De buismaat van de slang is ongeveer 16 mm, maar ik gebruik 1 slang per kabel, dus ruimte genoeg.

De lengte van de buis in de grond is 11 meter en nog een paar meter langs de muur omhoog, aan de binnen kant van de schuur.

Geplaatst:

Bedankt voor de tip! Misschien zijn die vloerverwarmingslangen ook een goede manier om mijn 4 coax-kabels onder de pannen richting garage te sturen.

In plaats van een kabelgoot onder de dakgoot, mijn eerste plan.

Denk je dat je 2 coax-kabels in zo'n slang krijgt?

Geplaatst:

Met de diameter van mijn slang, lukte dat niet.

Maar ik had gelukkig nog een stuk slang liggen, gelijk opruiming van overgebleven materiaal.

Of je zou mantelbuis moeten gebruiken,die zijn er in grotere diameters. 

Geplaatst:

Beste Bart53

Dat is inderdaad een mooie maat, dan hou je 12mm binnenmaat over. Dan heb je 5mm ruimte voor de coaxkabel.

Nu heb jij maar een lengte van 13 meter buis maar als je nu een lengte hebt van 20-30 meter of langer, dan valt het toch niet mee daar de coaxkabel door te krijgen. Maar daar is een oplossing voor. Dat doe je als volgt:

Neem een Fischerplug met kraag die ongeveer 1mm kleiner van diameter is dan de binnenmaat van de leiding. Maak daar een vliegertouwtje aan vast en zet aan de andere zijde van de buis een stofzuiger waarvan de stofzak verwijderd is. Binnen 1 sec. is het touwtje door de buis heen gezogen. Voor echt grote lengtes trek je met dat touwtje een ijzerdraad van 1mm door de buis waarmee je de coaxkabel zonder problemen door de buis trekt, zie de bijlages.

post-60869-0-61345900-1390421120_thumb.jpg

post-60869-0-99020200-1390421149_thumb.jpg

post-60869-0-25633500-1390421168_thumb.jpg

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen