Jürgen Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Omdat ik problemen heb met het streamen vanuit mijn VU+ SOLO2 van SD en HD content naar mijn DELL WIN7 laptop heb ik vandaag voor het eerst kennis gemaakt met Linux. Het probleem ligt overigens niet aan de SOLO2 maar aan de DELL laptop. Hiervoor heb ik Linux Mint 16 "Petra", Editie Cinnamon 32-bit op mijn oude ACER laptop geïnstalleerd. Alles functioneert prima maar daarvoor heb je ook niet al teveel kennis nodig want de installatie gaat bijna vanzelf. Nu wil ik uiteraard uitproberen of het streamen probleemloos verloopt maar daarvoor heb ik VLC Player nodig of iets dergelijks en nu heb ik hulp nodig. Welke VLC Player heb ik nu hiervoor nodig en hoe installeer je dergelijke software binnen Linux? MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
Moderator wiz Geplaatst: 3 december 2013 Moderator Geplaatst: 3 december 2013 Ik ben niet echt een mint gebruiker, maar zit er in de menu's niet een software center verstopt ergens waarin je gewoon kan aangeven dat je vlc wilt installeren? anders CTRL-ALT-T tikken, en in de terminal die verschijnt het commando "sudo apt-get install vlc" geven, je password invullen en voila... VU+ Duo4kSe met VTi VU+ duo2 met VTi Triax 78, astra 1,2,3, HB
Jürgen Geplaatst: 3 december 2013 Auteur Geplaatst: 3 december 2013 Ok, nadat ik het bovenstaande aan het uitvoeren was bleek dat VLC Player al geïnstalleerd was, wordt er hiervan wel erg vrolijk maar nu de volgende vraag. Ik heb via de browser OpenWebIf opgestart, een HD kanaal (RTL7 HD) gekozen maar dan vraagt Firefox waarmee de stream.m3u geopend moet worden. De keuze is Video's standaard of Anders maar bij Anders kan ik de VLC Player niet vinden. Als ik de VLC Player handmatig open en dan de streamfile open loopt de HD stream uitstekend maar in feite wil ik de VLC Player aan dit type bestand koppelen maar hoe? MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
verkerkbr Geplaatst: 3 december 2013 Geplaatst: 3 december 2013 Je VLC is al geinstalleerd. Dan ga je op de vraag waarmee je wilt afspelen naar vlc. eenvoudig cd .. enige malen terug naar eerste niveau dan cd usr dan cd bin en dan even zoeken naar vlc aanklikken en dat vlc als keuze voor het afspelen. Mint 16 Petra doet het overigens fantastisch op mijn 64 bits systeem.
verkerkbr Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 Sorry, ik geef het even in terminal formaat aan. Maar grafisch gewoon .. aanklikken terug naar de basis en dan naar usr en bin gaan en vlc aanklikken.
Jürgen Geplaatst: 4 december 2013 Auteur Geplaatst: 4 december 2013 Dank, maar het opstarten van VLC is het probleem niet want dat kan ik ook via het Menu - Geluid & Video. Ik zie dan echter niet de optie om VLC als keuze voor het afspelen in te stellen. Als ik OpenWebIf opstart en een kanaal kies om te streamen dan komt een pop-up in beeld (stream.m3u openen) waarbij gevraagd wordt 'Wat moet FireFox met dit bestand doen?' Een van de 3 opties is 'Openen met' en hierbij zou ik dan VLC Player moeten kunnen kiezen maar dat lukt niet want daar staat de keuze 'Video's (standaard)' en 'Ander...'. Als ik Ander... kies dan opent een venster waar ik geen keuze kan maken. Nu ben ik natuurlijk een volslagen leek in Linux maar dit lijkt mij toch niet zo moeilijk maar kom er gewoon niet verder. MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
Tonskidutch Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 (aangepast) edit: oei, sorry had verkeerd gelezen... 4 december 2013 aangepast door Tonskidutch Coles Corner Richard Hawley
verkerkbr Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 (aangepast) Je vraag gaat over het opstarten van de stroom in de Firefox browser. Gewoon overige aanklikken en dan naar VLC gaan, zoals beschreven, en dan de keuze VLC maken door dit aan te klikken. En vervolgens kun je bij het opstarten van de stroom gewoon voor VLC kiezen. 4 december 2013 aangepast door verkerkbr
Jürgen Geplaatst: 4 december 2013 Auteur Geplaatst: 4 december 2013 Het zal wel weer aan mijn leeftijd liggen want ik snap er niets van. Even de juiste volgorde, waar moet ik op 'Overige' klikken, in het Linux Menu of in FireFox. Voor iemand die het vaker heeft gedaan is het gesneden koek maar voor mij niet, in WIN7 is dit voor mij allemaal geen probleem. MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
verkerkbr Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 Beste Jurgen, het is allemaal niet moeilijk. Je moet het alleen even weten. Linux zit logischer in elkaar dan Windows. Ik heb via de browser OpenWebIf opgestart, een HD kanaal (RTL7 HD) gekozen maar dan vraagt Firefox waarmee de stream.m3u geopend moet worden. Je kiest dan voor de keuze: overige > aanklikken > en dan het bestand vlc opzoeken. Je krijgt dan de mappen tevoorschijn. Linux heeft net als in een browser een boomstructuur. je klikt eerst bovenaan op de twee .. (puntjes) en dan ga je een stap terug (in de boom). Dus als er bijvoorbeeld staat /home/jurgen, dan ga je hiermee een stap terug naar de map /home. Nogmaals .. (puntjes) aanklikken en je staat in de basis /. dan klik je op de map /usr, dan sta je in de map usr en dan klik je daar de map /bin aan. Dan sta je in /usr/bin. En ongeveer onderaan bestanden daarin vind je vlc aangegeven. Die klikt je aan en dan kun je met VLC het starten van de stroom. Dan komt nog de vraag of je in de toekomst vast VLC wilt gebruiken. Ja, dat is uiteraard de bedoeling. Zo moet het toch echt wel lukken. Hoor het nog wel. Het goed om te weten hoe de boomstructuur werkt. Groet, Bram
Jürgen Geplaatst: 4 december 2013 Auteur Geplaatst: 4 december 2013 Bram bedankt voor deze uitleg en inderdaad je moet het wel weten. Ik moet heel even weg maar ga het straks wederom proberen. De boomstructuur is mij niet helemaal vreemd want meer dan 30 jaar geleden heb ik een aantal jaren op een UNIX platform in Cobol geprogrammeerd maar daar is niet zoveel mer van over. MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
Jürgen Geplaatst: 4 december 2013 Auteur Geplaatst: 4 december 2013 (aangepast) Menigeen zegt dat Linux gemakkelijker te bedienen is dan Windows maar dat kan ik op dit moment nu niet echt beamen want het wil gewoon niet. Bram, voordat jij die uitleg had gegeven was ik er ook al in geslaagd om VLC op te starten en een HD kanaal naar de laptop te streamen, zie eerder bericht. Ook nu is het geen probleem om met enig omweg het streamen op te starten maar ik krijg dan niet de vraag of ik VLC in de toekomst hiervoor wil gebruiken, m.a.w. ik krijg het bestandstype .m3u niet aan VLC gekoppeld. Om het het bestand nu elke keer eerst met VLC op te zoeken gaat me nu ook weer wat te ver. Misschien is er nog een andere weg om de koppeling tot stand te brengen. 4 december 2013 aangepast door Jürgen MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021
donpedro Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 (aangepast) Ben even bezig om Linux Mint 13 LTS binnen VirtualBox te installeren om te kijken wat de mogelijkheden zijn binnen Mint. Mint GUI is gebasseerd op Cinnamon, wat heel dichtbij een 'Windows' gevoel komt. Er is natuurlijk ook wel een leercurve af te leggen als je altijd Windows hebt gebruikt, maar ik gebruik sinds medio 2007 niets anders meer ... alhoewel ik Ubuntu gebruik. Heb je alwel alle beschikbare updates erop gezet? 4 december 2013 aangepast door donpedro VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x Unstable Oscam 11xxxx MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS
donpedro Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 1. Sla het file stream.m3u op (deze gaat als het goed is naar de folder Downloads) en sluit FF 2. Ga naar de folder Downloads 3. Klik met de rechtermuis op stream.m3u en ga naar Properties. 4. Ga naar de Tab 'Open Met' 5. Daar zie je de default boven staan, maar klik nu VLC in de daaronder staande lijst en klik op als default. 6. Sluit het venster. 7. open FF en open een nieuwe stream en als het goed is staat nu VLC al voorgeselecteerd om mee te openen. 8. Je kunt eventueel nog een vinkje zetten dat dit voortaan automatisch moet gebeuren . VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x Unstable Oscam 11xxxx MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS
Tonskidutch Geplaatst: 4 december 2013 Geplaatst: 4 december 2013 Mooi gedocumenteerd donpedro, @Jürgen test a.u.b. gelijk eens of je gewoon een .ts (dus de opname van je harddisk in de VU+ kunt afspelen) want, in enkele gevallen (distro's zoals opensuse) leveren die linux distrubuties niet zomaar de codecs en specifieke G-streamer in het repositorie package van VLC dat je installeert (bij de ene is dat oplosbaar de voor de distro noodzakelijke UPDATES, uit post # 13 van don, te laden <> bij andere zoals Opensuse moet je meerdere zaken laden in Yast zoals ffmpeg met codecs. ) als dat bij mint in jouw geval niet van toepassing is, weten andere linux distro testers in ieder geval wat te doen staat Coles Corner Richard Hawley
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen