Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste forum,

Als antenneplaatser volg ik dit forum reeds geruime tijd, alhoewel ik meestal gewoon de signaalmeter er op zet om een schotel uit te richten.

De Hirshmann (type niet bij de hand) geeft mij zowel een aanduiding van power on, de satelliet die ontvangen wordt, de signaalsterkte en de signaalkwaliteit. Ik begrijp wel dat dergelijk toestel te duur is om maar een enkele keer gebruikt te worden. 

Nu zit ik in Belgisch Limburg, 51°02'00" N en 5°20" O, en stel meestal af op 13°, 19,2° en 23,5°.

Ik lees in verschillende (briljante) antwoorden van Sprietje dat de scew van de koppen als volgt moeten staan:

bijvoorbeeld: (Voor Heerlen op 6°):

De skew van de lnb’s moet als volgt worden ingesteld:

13,0 oost = 6 graden

19,2 oost = 3 graden

23,5 oost = 6 graden

28,2 oost = 10 graden

Ik zie hier de logica niet van in?

Als je zelf West zit  (ik dus op 5° Oost ) t.o.v. een Oost sat, bvb 13° Oost, dan zou de scew toch steeds groter moeten worden naargelang je meer oostelijke satellieten gaat bekijken. De scew is toch enkel het verschil in graden tussen jou positie ( 0° ten opzichte van het zuiden), en de hellingshoek van de satelliet op zijn respectievelijke positie. Ik durf toch te veronderstellen dat alle satellieten horizontaal/vertikaal uitzenden t.o.v. hun zuiden.

Logischer zou ik het vinden moest de scew toenemen naarmate de satelliet meer oostelijker staat...Zoiets als onderstaande:

Mijn positie is 5° Oost

13.0 oost =   6 ° draaien Clockwise

19,2 oost =   9°  draaien Clockwise

23,5 oost = 12°  draaien Clockwise

28.2 oost = 15°  draaien Clockwise

Wie helpt mij uit mijn droom?

in bijlage een foto van de installatie die ik momenteel aan het maken ben: 5 x Triax 78cm met 5 x LNB GT 8-out (1x 13°,3 x 19,2° en 1 x 23,5°) en DVB-T op Genk, Maastricht en Ougrée.

Hartelijk dank om mij weer wat slimmer te maken 

SoftAid    

post-70053-0-00513500-1386102333_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Beste SoftAid

Leuk je opmerkingen te lezen.

Ja met flink wat ervaring en een goede meter is het allemaal niet zo moeilijk om een schotel goed afgesteld te krijgen maar je moet er van uitgaan dat de meeste leden van dit forum niet beschikken over goede meetapparatuur. Een aantal heeft wel veel ervaring in het afstellen van schotels en dat is ook al heel wat waard.

Als particulier heb je ook niet een voorraad onderdelen liggen om maar even naar te grijpen als het met de spullen niet lukt die je aan het afstellen bent.

Het is verrekte handig als van te voren uitgerekend kan worden hoe ver lnb’s van elkaar af moeten staan zodat je weet of je met normale of smalle lnb’s moet werken.

Jij hebt ervaring in jou regio maar dikwijls komen vragen van Nederlanders uit Finland, Polen, Portugal, Griekenland enz. en die mensen hebben geen idee wat ze nodig hebben. Ook plaatselijke satellietinstallateurs in die verre landen kunnen niet makkelijk met vragen overweg voor satellieten die specifiek voor Nederlanders zijn want zij gebruiken die combinatie van satellieten niet.

Als je met een multirail werkt, kun je die in principe gewoon binnen al afstellen, op de schotel plaatsen en de schotel op één van de middelste lnb’s afstellen.

En nu het antwoord waarom er geen logica in de skew van de lnb’s.

Lees het antwoord maar eens van dit draadje, bericht 351:

http://www.sat4all.com/forums/topic/332730-signaalsterkte-van-tvv-signaal-laat-te-wensen-overop-19%C2%B0/page-24?do=findComment&comment=2202401

aangepast door Sprietje
  • Like 1
Geplaatst:

Beste SoftAid

Leuk je opmerkingen te lezen.

Nou, jij doet het stukken beter.

En nu het antwoord waarom er geen logica in de skew van de lnb’s.

Lees het antwoord maar eens van dit draadje, bericht 351:

Dat heb ik dus nooit geweten  :(  ....

Maar het verklaart veel van de problemen die ik ondervonden heb bij sommige complexere installaties.

Heb je zin om voor mijn coordinaten de scew voor 13°, 19,2° en 23,5° te berekenen. Vaste 78Cm Triax met elk een mono-LNBF. 

Ik moet echt het maximum er uit halen, er komen 300 ziekenkamers aan te hangen. Dan wil je niet dat die mensen slecht beeld hebben als het winterweer van de partij is.

Hartelijk dank alvast.

Met vriendelijke groeten,

Theo

:)  SoftAid   :)

PS: als je op Sat4All problemen tegenkomt van meer technische aard op gebied van PC, ik run een gratis help-site voor PC-problemen.

Je mag die mensen dan altijd doorsturen. Geen kosten, geen reclame, geen spam, enkel volledige professionele hulp aan ieder die hulp nodig heeft. 

Zo kan ik misschien iets terug doen voor de verkregen hulp op Sat4All...  :)

Geplaatst:

Beste SoftAid

Ik wil nog even reageren over je volgende opmerking:

“De scew is toch enkel het verschil in graden tussen jou positie ( 0° ten opzichte van het zuiden), en de hellingshoek van de satelliet op zijn respectievelijke positie.

Neem nu het volgende:

Iemand die op Tenerife de Astra 23,5 wil ontvangen met zijn schotel zou volgens jou de skew van de lnb als volgt in moeten stellen.

De Astra 23,5 hangt op 23,5 graden oost.

Tenerife ligt op 16,2 graden west.

Het verschil in lengtegraden is 23,5 + 16,2 = 39,7 graden, zeg maar afgerond 40 graden.

Volgens jou zou de skew van de lnb dan 40 graden moeten zijn er van uitgaande dat de Astra geen afwijkende skew van 7,5 graden heeft.

Helaas is dat niet waar. Zonder de afwijkende skew moet de lnb 50 graden schuin ingesteld worden. Gelukkig bestaan hiervoor hele goede sites die het met een geavanceerd computerprogramma uitrekenen.

post-60869-0-07936400-1386113416_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste SoftAid

Via deze calculator http://www.satsig.net/degrees-minutes-seconds-calculator.htm

zie ik dat:

51 graden, 02 minuten en 00 sec. gelijk is aan 51,0333 graden

en

5 graden 20 minuten gelijk is aan 5,3333 graden.

Dat vul ik in in de Satlex calculator zie:

http://www.***geen-reclame***/nl/azel_calc-params.html?satlo=19.2&user_satlo=&user_satlo_dir=E&cityname=&la=51.03333&lo=5.3333&country_code=be&diam_w=75&diam_h=80

Je ziet nu dat de skew (uitzonderingsgeval omdat Astra SES de skew 7,5 graden gedraaid uitzendt) -3,97 moet zijn, zeg maar afgerond 4 graden. En MIN wil zeggen tegen de wijzers van de klok in als je in de richting van de satelliet kijkt ofwel met de wijzers van de klok mee als je in de schotel kijkt.

Je mag de andere satellieten zelf uitrekenen.

Bedenk wel dat de stand van de antennes in de lnb’s soms enkele graden af kunnen wijken bij onbekende merken dus aflezen met je meter is aan te bevelen.

Maar is een Triax 78 groot genoeg?

Bij veel GSO-installaties worden grotere schotels gebruikt zoals de Visiosat 120cm, zie bijlage maar ook grote Triax-schotels hoor.

post-60869-0-61880200-1386116524_thumb.gif

post-60869-0-79023000-1386116540_thumb.gif

post-60869-0-68572800-1386116549_thumb.gif

post-60869-0-73756100-1386116563_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

Hallo Sprietje,

bedankt voor de calculators.

Maar is een Triax 78 groot genoeg?

Bij veel GSO-installaties worden grotere schotels gebruikt zoals de Visiosat 120cm, zie bijlage maar ook grote Triax-schotels hoor.

Ik heb gegokt met de 78 cm Triax, maar indien nodig dan zijn deze snel vervangen door een grotere.

Is volgens jou het afstellen van de skew met de signaalkwaliteitsmeter voldoende nauwkeurig? Ik zal de LNB eens afdekken om een nauwkeuriger zicht te krijgen, want nu staat die meter precies altijd op 100%?

Groeten, en alvast bedankt.

:) SoftAid  :)

Bij het uitrichten was de Signaalsterkte 90% , Signaalkwaliteit 100%, dit bij zwaar bewolkt maar droog weer.

PS: ik wou dat jou Kerstman (M/V) ook hier kwam geschenkjes brengen (nou ja, ze is een geschenk op haar eigen :D ) 

aangepast door SoftAid
  • Moderator
Geplaatst:

Een grotere schotel zal meer slecht weer reserve geven.

Je geeft zelf aan, dat je uitval tot een minimum wil beperken, een grotere schotel is daar het aangewezen recept.

Een signaal kwaliteitsmeter die op 100% staat is niet geschikt om een schotel/ lnb optimaal af te stellen.

De skew en focus positie van de LNB regel je het beste af aan de hand van de BER, elke graad rotatie zal daarop een grote invloed hebben.

1*10-5 of lager is daar een acceptabele waarde.

Wanneer ik naar de foto's kijk, zie ik de bovenste schotels boven het bevestigingspunt van de muurbeugel zitten.

Bij storm gaat de mast door de windlast waarschijnlijk bewegen, zeker met een grotere schotel.

Ik zou daar een andere bevestiging overwegen.

Kijk ook eens naar dit bericht, waarin trippleboy de werking van zijn nieuwe meter beschrijft.

http://www.sat4all.com/forums/topic/332730-signaalsterkte-van-tvv-signaal-laat-te-wensen-overop-19°/?p=2201316

(De leidekker zou ook eens naar de toestand van het dak moeten kijken.)

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen