Ga naar inhoud

opnieuw uitrichten draaibare schotel

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

schotel echostar 1.20 met polarmount /sinds ik verhuist ben van flevoland naar heerlen heb ik problemen met ontvangst van turksat en hispasat en enkele die daar tussen zitten,wat ik wel kan ontvangen is:28.5,28.2.26.0,23.5,19.2,16.0,13.0,10.0,7.0,4.8,1.OOST en1.0,4.0 WEST.nou weet ik intussen dat m,n 0 punt in heerlen 7.0 oost is ,nu heb ik de schotel op 7.0 oost gedraaid en heb beeld,maar als ik ACHTER m,n schotel ga staan zie ik dat de polarmount nog iets naar links staat uit het midden gezien..

vroeger toen ik wel de turksat kon ontvangen stond m,n jeager actuator bijna in geschoven,als ik dat nu doe kan ik geen turksat ontvangen.. dus ik denk dat als ik de polarmount meer naar rechts laat draaien door de actuator tot dat de polarmount in het midden staat (0 punt voor heerlen)en de hele polarmount die vast zit geklemt aan de antennebuis handmatig zo naar links draai tot dat ik weer beeld heb van 7.0 oost dat ik redelijk goed zit, alleen het vertikale met de schotel handmatig uitrichten//antennebuis waar de polarmount opzit is 99% waterpas / graag correctie als ik verkeerd denk :tired:  :tired: .

Geplaatst:

hallo peterp,

Eerst moet je je schotel in zijn hoogste stand (kaarsrecht) op 5°30' Oost richten, dus Sat op 7° Oost zoeken, en dan ietsje (1°30') naar het westen draaien.

Dan staat je schotel met zijn azimut pal op het echte zuiden.

Je bent van Flevoland naar Heerlen zo een kleine 200 Km of 2° Noorderbreedte meer naar het zuiden gekomen, en dus zal de inclinatie van je schotel niet meer juist zijn.

De inclinatie van je schotel moet iets hoger worden gezet. (Hoe dichter bij de evenaar, hoe meer je onder de Clark's Belt komt.

Zelf doe ik dit door de meest Oostelijke of meest Westelijke satelliet  op maximaal signaal te zetten, samen met een satelliet rond 7°  

Groeten,

SoftAid

Geplaatst: (aangepast)

schotel echostar 1.20 met polarmount /sinds ik verhuist ben van flevoland naar heerlen heb ik problemen met ontvangst van turksat en hispasat en enkele die daar tussen zitten,wat ik wel kan ontvangen is:28.5,28.2.26.0,23.5,19.2,16.0,13.0,10.0,7.0,4.8,1.OOST en1.0,4.0 WEST.nou weet ik intussen dat m,n 0 punt in heerlen 7.0 oost is ,nu heb ik de schotel op 7.0 oost gedraaid en heb beeld,maar als ik ACHTER m,n schotel ga staan zie ik dat de polarmount nog iets naar links staat uit het midden gezien..

vroeger toen ik wel de turksat kon ontvangen stond m,n jeager actuator bijna in geschoven,als ik dat nu doe kan ik geen turksat ontvangen.. dus ik denk dat als ik de polarmount meer naar rechts laat draaien door de actuator tot dat de polarmount in het midden staat (0 punt voor heerlen)en de hele polarmount die vast zit geklemt aan de antennebuis handmatig zo naar links draai tot dat ik weer beeld heb van 7.0 oost dat ik redelijk goed zit, alleen het vertikale met de schotel handmatig uitrichten//antennebuis waar de polarmount opzit is 99% waterpas / graag correctie als ik verkeerd denk :tired:  :tired: .

Het is slim om de USALS te gebruiken. Die kunnen alleen maar maximaal functioneren IN de baan.

Indien vanuit je huidige nulpunt een satelliet (bv. 28,5E) zwakker is dan maximaal, de schotel een beetje losmaken om te kijken of hij verder omhoog of omlaag moet voor maximaal signaal. 

Indien omhoog: Astra 2 zit onder de baan en moeten de motor+schotel een tikje verder naar het oosten (Jouw situatie?)

Indien omlaag:  Astra 2 zit boven de baan  en moeten de motor+ schotel een tikje verder naar het westen.

Als je de motor+schotel naar het oosten draait, schuiven satellieten verder naar het westen op in de boog van je motor. Ze komen dan ook hoger te zitten, dus overeenkomstig de Clarke Belt.

Vervolgens schuift Turksat dan ook binnen je bereik.

Steeds weer teruggaan naar je nulpunt, 7E, om de nieuwe instellingen te doen. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Beste peterp

In Flevoland had je de Latitude op 52,52 ingesteld en in Heerlen moet die op 50,90 ingesteld staan. Je moet de Latitude dus 1,62 verstellen ofwel de elevatiehoek verstellen van 37,5 graad naar 39,1 graden.

Verder ligt Flevoland op ongeveer 5,6 graden oost terwijl Heerlen op 6 graden oost ligt.

De SES 5 satelliet staat op 5,08 graden oost, de Eutelsat 7A staat op 7,07 graden oost. Het maakt dus weinig verschil uit of je op de SES 5 (de voormalige Sirius) of de Eutelsat7A uitricht. Je zult dus een correctie van ongeveer een graad moeten maken met het verdraaien van de rotor voordat je de schotel gaat uitrichten.

Geplaatst:

Het is slim om de USALS te gebruiken.

Helaas heb je daar niets met een polarmount met actuator .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Helaas heb je daar niets met een polarmount met actuator .

Klopt. Denkfoutje. :blush:

Zal dus stap voor stap moeten met een satmeter. Of met behulp van een analyser.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

@ Peterp , als je bij Gaaps  http://www.moteck.com/ProductDetail.aspx?CategoryType=A&CategoryId=13&ProductId=320

voor Heerlen 5.98 E en 50.89 N invult  (jouw exacte locatie weet ik niet , Dishpointer wel ))

en dan 7º oost kiest , is de uitkomst dat de schotel op 1.1º naar het oosten moet staan .

kies je 4.8º oost dan moet de schotel 1.3º naar het westen staan .

Daar tussen in ligt dus je Nulpunt .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

allemaal bedankt voor de goede adviesen,zodra het weer het toelaat(zon) ga ik aan de slag :D  :D

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen