Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Onlangs heb ik op mijn PC een 2-de Sata HDD aangesloten. Op de eerste HDD staat Ubuntu 13.04, Win7 en Debian Wheezy. Als boot manager gebruikte ik eerst Grub2 en later GAG (http://michel-eudes.net/pub/docGAG/instructions.html), daar die wel mooier oogt.

Op de tweede disk Windows8 en Ubuntu LTS 12.04.3, dit wordt via Grub2 geboot.

Normaal zou GAG de 2 disks moeten kunen boten, maar dit lukt me niet.

Nu gebruik ik ofwel :

- de kabeltjes afkoppelen van de niet gebruikte disk.

ofwel

de boot-volgorde in de Bios wijzigen.

Beiden zijn niet erg handig he.

Kent er iemand een andere methode ? Of zou dit met Grub2 ook kunnen, ik vind via Google weinig over het boten van

HDD's met Grub2 (Ik versta Grub2 niet goed)

Alvast bedankt

Dorus

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )

Geplaatst: (aangepast)

https://help.ubuntu.com/community/Grub2

Ik zou mijzelf niet zo druk maken over de 'looks' van een bootloader of deze er flitsend uitziet, want die meestal maar enkele seconden in beeld.

Hij moet functioneel zijn en dat is Grub2 zeker.

Wat ik nu opmaak uit je verhaal heb je in beide MBR secties van de afzonderlijke schijven een bootloader geplaatst.

Door nu in het BIOS aan te geven welke disk #1 is, boot hij met deze bootloader.

Wat je nu moet bepalen, welke schijf en welk OS gaat zorgdragen voor het onderhoud en opzetten van de bootloader op zijn schijf.

Grub2 zou krachtig genoeg moeten zijn om opgezet te worden vanuit de Ubuntu 13.04 alle naastgelegen OS-en te herkennen.

Wat is je primaire OS, Windows of Ubuntu?

Je zou er denk ik ook goed aan doen om deze vraag te stellen in het Nederlandse Ubuntu forum.

aangepast door donpedro

VU+ Zero & VU+ Solo2 - VTi 11.x  Unstable Oscam 11xxxx  MacBook Pro Ubuntu 16.04LTS

Geplaatst:

Opgelost

@ allen, die meegedacht hebben mijn dank.

Door het volgen van de links, die julie geplaatst hebben, schoot plots de gedachte op "als ik nu de partie van de 2-de

disk, waar ik het laatst grub geïnstallerd had" eens automatisch ging mounten (fstab).

En "BINGO" na een "sudo update-grup" heb ik alle boot mogelijkheden van de beide schijven.

Nu nog een beetje grub opruimen en schikken.

Dorus

Octagon 4K UHD SF8008 (OpenPli 8.3) (Oscam  )

( Vu+Zero)   (OpenPli 7.3) (Oscam  )

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen