Ga naar inhoud

even voorstellen

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allen, even voorstellen.

Mijn naam is Jan, ben getrouwd en samen hebben we een dochtertje (4jr).

Ik wil overstappen op satelliet en ben me aan het inlezen e.d.

Nu heb ik me voorgenomen de schotel ,lnb,rotor en bekabeling nieuw aan te schaffen,

de box word een 2e hands daar het budget een nieuwe niet toelaat .. wellicht in de toekomst en dan kan de oude naar boven.

wil sowieso een box die op Linux draait.

dat word met flink veel geduld de digitale markten afstruinen.

wellicht dat één van jullie iets ongebruikt op zolder heeft liggen  :whistle:

Cheers, Jan

Geplaatst:

Nou, voor inlezen ben je hier aan het goede adres. En volgens mij kan je die rotor wel schrappen. Zeker voor een beginner niet nodig. Een paar LNB's op een schotel doet wonderen.

Veel plezier hier.

• Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

Geplaatst:

je hebt veel linux toestellen,en ik gebruik een vu duo,ondertussen is de vu duo2 uitgekomen en een reeks varianten.

als je wilt beginnen met linux,dan raad ik persoonlijk aan,een pli image te gebruiken,omdat deze een wizard heeft,en bijna alles instelt zodra je direct kan beginnen kijken.hij download een settingslijst (gegevens waar de sat zenders te ontvangen zijn),een softcam (begin misschien eerst met cccam vooraleer je begint met oscam) is communicatiesoftware tussen decoder en kaart.als je de wizard hebt doorlopen en er een abbo kaart hebt ingestoken,kan je vrijwel direct beginnen kijken.het enige dat als beginner een struikelblok kan zijn,zijn de instellingen van de tuner de zogenaamde disecq instellingen.naargelang je budget kan je kiezen voor de bekende 19,2 en 23° astra,maar misschien wil je ook engelse en andere,dan zijn de 13;19,2;23 en 28° interesant.misschien spreken er mij tegen,maar laat je niet vangen aan een multitenne,maar neem een betere schotelinstalatie,het bespaart je ergernis,beeldstoringen en vooral geld.als je voor de eerste optie kiest,zou ik ook een schotel nemen van 80 cm,en geen van 60,lees maar eens het board door met de name problemen frequentie 12772 op astra 19,2.

er zijn ook lezers hier die veel ervaringen hebben met diverse lnb's,die je misschien wel een paar tips willen geven.ik gebruik die van tv vlaanderen met 4 uitgangen.heb geen klagen,maar mogelijks zijn er nog betere,dat laat ik over aan de experts.

welkom in de satelliet wereld en succes.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Geplaatst: (aangepast)

Met een rotor is niks mis, alleen voor sommigen misschien moeilijk te plaatsen.

Houd rekening, met welke ontvanger dan ook, dat, als je wilt opnemen, het best een ontvanger müneemt met meerdere tuners,

o.a. Vu+ levert deze met meerdere verwisselbare tuners. Zowel enkel als twin tuners.

Ben je zover, dan kan je besluiten een draaibare schotel te nemen voor tuner 1 en voor tuner 2 een schotel met 3 LNB´s voor de Astra´s.

De laatste 3 LNB´s, neem je dan in twin uitvoering, dan kan er één kabel rechtstreeks naar tuner 2 d.m.v. er een

switch tussen te plaatsen.

De andere uitgangen gaan ook naar een switch, die plaats je, voor tuner 1, tussen de LNB van de draaibare schotel en de rotor.

In de ontvanger, configureer je tuner 1 zo dat de schotel niet hoeft te draaien voor de 3 Astra`s.

De winst is hier mee dat je geen wachtijd hebt op de belangrijkste satellieten.

Als je altijd kijkt op tuner 1, komen de opname´s via tuner 2 binnen en kan je gewoon zappen op alle zenders die op tuner 1 zitten,

inclusief van de draaibare schotel.

Het lijkt een ingewikkeld verhaal, maar  het is de moeite waard om het zo te doen.

Neem je een ontvanger met nog meer tuners, dan blijft het verhaal bijna hetzelfde, zeker voor tuner 1.

Tuner 3 of meer, configureer je dan als tuner 2.

Dan moet je wel andere LNB´s nemen, bijv. Quad, met 4 uitgangen!.

Succes en geniet van het grote aanbod van gratis zenders, dat kunnen er wel over de 2000 zijn.

Van Europa tot Japan en N. en Z. Amerika en Afrika.

Hier een link naar Flysat, kan je al vast kijken wat er zoal te ontvangen valt:

http://www.flysat.com/satlist.php

aangepast door Emekli

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

dank jullie voor de tips.

Ben bang dat dit voor mij meer een hobby gaat worden  :D en jou verhaal Emekli spreekt mij wel aan en is allerminst ingewikkeld.

Helaas mag ik van de woningbouw maar 1 schotel plaatsen en zelfs niet groter dan 60cm doorsnede  :mad: maar dat heb ik dan maar verkeerd gelezen hihi.

de eventuele 2e maar stiekem wat later plaatsen als de buurt er aan gewend is.

Nu hoop ik eigenlijks dat we flink wat sneeuw e.d krijgen (lullig) dan kan ik na de winter wellicht een goede box kopen ( strooidienst  :P  )

voor die tijd zie ik wel waar het schip strand. 

Cheers, Jan

Geplaatst:

Jan welkom

en welke satellieten zou je willen ontvangen dan? 

met 80cm is er ook al heel veel mogelijk

ik heb zelf 1 gehad met een rotor.. maar dan zit je ff lekker op hispasat en dan wil de vrouw GTST kijken... en daar ga je weer..draaien met die hap..erg lastig dus

ben nu erg tevreden met mijn opstelling

en ook met mijn ontvangers.. maar daar zijn de meningen hier over verdeeld

ik heb nog wel een schotel voor je liggen

Gr Johannes

Amiko Alien 2 FW 1.2.78, 60 cm 19.2, 23.5
Amiko Alien SHD 8900 FW 1.2.72, 60 cm 19.2, 23.5
Amiko Alien SHD 8900 FW 1.2.72, 60 cm 19.2, 23.5

Geplaatst:

"ik heb zelf 1 gehad met een rotor.. maar dan zit je ff lekker op hispasat en dan wil de vrouw GTST kijken... en daar ga je weer..draaien met die hap.....".

Dan geldt voor jou óók mijn verhaal.

Lees het nog eens goed na, dan zie je dat de rotor "samenwerkt" met switch en hieraan één schotel met 3 losse LNB´s,

voor tuner 1.

Tuner 2 werkt ook met dezelfde vaste schotel, want je werkt dan met twin LNB´s

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Sorry voor de opmerking, maar waarom nog eens extra kosten voor een rotor als je met een stationaire schotel en 3 astra's en eventueel een hotbird toch al een pak kanalen hebt? Ik weet natuurlijk niet wat je allemaal wenst te zien maar bij mijn overstap van telenet naar satteliet jongstleden was ik toch al overwelmd door het aanbod dat de triple lnb me bood. Allez, ik zeg het maar sinds je zegt dat je een iets of wat 'krap' budget hebt lijkt het me vrij zot om 1 sat met rotor te nemen en dan nog een extra sat.

Vu+ Solo2 - Openvix 3.0.808 - OSCAM 1.20.r8625

Triax 78 met CD Triple LNB

Minix Neo X7 - Minix Neo A2

Geplaatst:

hmm.. een ietwat krap budget voor een box dus dat word een 2e handsje .. een nieuwe komt in de loop van volgend jaar wel.

maar ik ken mezelf goed genoeg om te weten als ik hiermee begin dat ik meer wil dan de 3 astra's en de birdy. (call me a nerd  :whistle: )

dus dan gelijk goed doen wat de schotel(s) betreft (zie bericht Emekli) dat zijn niet de meeste kosten.

Maar ik heb nog niks aangeschaft ben een geduldig mens  :grin:

eerst zoveel mogelijk info vergaren en jullie ervaringen door spitten, dan leg ik mijn ideeën hier neer en hoop zo de juiste spulletjes aan te schaffen.

Dank Johannes, heb ik genoteerd kom ik cker op terug.

Cheers, Jan

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen