Ga naar inhoud

eerste dagvaarding bij mij bekend wegens plaatsen familiefoto's op facebook.

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Zelfs bij het plaatsen van beelden op een afgeschermd kanaal kan het verzoek komen om de beelden te verwijderen.

Ons is dat ook overkomen door even beelden voor een klant op een kanaal te zetten waar alleen iemand die de link heeft er ook naar kan kijken.

Op deze beelden was te zien hoe medewerkers van een ingehuurd bedrijf ipv. te werken languit op de sofa lagen en een halve dag uit het raam aan het staren waren terwijl ze hun werk afraffelden en half gebakken werd uitgevoerd. (tenminste absoluut niet volgens hetgeen was afgesproken en wat je met de hoogte van de factuur zou mogen verwachten)

Ondanks dat duidelijk bij dit bedrijf aan de buitenkant van het pand was aangegeven dat er camera's waren en dat er ook opnames gemaakt worden kwam toch het verzoek van de advocaat van het ingehuurde bedrijf met het verzoek om de beelden te verwijderen van het afgeschermde kanaal onder het mom van privacy van de betrokken medewerkers.

En dat terwijl de beelden bewust al kleiner waren gemaakt zodat er niet ingezoomd kon worden voor herkenning en alle kenmerken wat naar het bedrijf kon leiden waren verwijdert.

Nu kan het ook een poging zijn geweest om zo het bewijsmateriaal ongeldig te laten verklaren want na ons schrijven dat we hiertoe bereid waren zodra ze ons aan konden tonen op welke grond dit niet was toegestaan hebben we er niets meer van terug gehoord.

Probleem met alles is echter waar ligt de scheidslijn?

Wat kan als onschuldig worden gezien en wat als iets wat inbreuk is.

Voor mezelf hou ik altijd maar aan dat zolang iemand niet herkenbaar in beeld is dit ook geplaatst mag worden.

Is iemand wel herkenbaar dan is het not done.

En om dan maar een voorbeeld te noemen, op een hengelsportsite werden foto's geplaatst van een viswedstrijd, hierbij was iemand te zien die met een 13m lange hengel aan het vissen was.

Op zich zou je verwachten dat hier toch niets mis mee is.

Anders wordt het toen bleek dat deze persoon regelmatig ziek thuis was vanwege rugklachten.

Toen zijn werkgever deze foto's zag kun je denk ik wel raden wat er toen gebeurde.

Maar wil je niet dat iemand een profiel van je kan maken dan volstaat het niet plaatsen van foto's op ed. niet alleen.

Ook met reacties zoals hier, het bezoeken van bepaalde sites enz. kan je politieke voorkeur al vastgesteld worden, het intelligentie en opleidingsniveau worden ingeschat, je interesses worden bepaald enz. enz.

Dit hoeft niet altijd nadelig te zijn want voor een bepaalde functie kan er juist naar bepaalde eigenschappen worden gezocht, maar het kan soms dus ook erg nadelig uit pakken en maar al te vaak komt dat nu juist boven tafel terwijl je van de voordelen vrijwel nooit wat hoort.

suc6

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

• 3 weken later...
Geplaatst:

Als ik ergens kom ( publiek gebouw of privé aangelegenheid ) dan vraag ik of ik foto's mag maken. Zo niet even goede vrienden maar doe dat niet. Openbaar terrein maak ik ze waar ik wil. Mocht er later een verzoek komen voor verwijdering dan doe ik dat ook. Gewoon waarden en normen.

Astra 1 zit bij mij op  31,5°E,  28.2°E, 19.2°E
Astra 2 zit bij mij op 19.2°E, 28.2°E
Astra 3 zit bij mij op 23.3°E,23.5°E

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen