Ga naar inhoud


Canal digital in Frankrijk


Harterink

Aanbevolen berichten

Ik heb van Canal digital een HD pakket afgenomen om dat in Frankrijk te gebruiken. Ik zit in de Vendée. Triax 60 cm schotel met een duo LNB en een M7 SAT 801 ontvanger. Ik heb de schotel met een sat finder uitgericht, maar kom niet veder dan een ontvangstkwaliteit van 80%, waarbij het boot programma van de ontvanger de HD zenderlijst niet laadt. Hij kan geen zenders vinden. Mijn buren (Engelsen) zeggen dat 80% prima is. Heb Canal Digital om hulp gevraagd, maar krijg als antwoord dat ik minstens 85% kwaliteit moet hebben en verwijzen me naar da standaard antwoorden op de site waar ik dus niet verder mee kom.

 

Kan iemand mij verder helpen?

 

Gr,

 

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites


De signaalsterkte is afhankelijk van het weer. Maximaal signaal valt te behalen bij blauwe lucht of lichte bewolking. Het kan dus zijn dat je schotel optimaal staat en je toch 80% haalt, bij beter weer zal het signaal beter worden. Met 80% signaal moet er zeker beeld zijn en alle functionaliteit moet werken. Als er te weinig signaal zal er bij goed weer te weinig signaal aangegeven worden en zal bij slecht weer het beeld wegvallen.

 

Voor het inladen van de zenderlijst is het noodzakelijk dat je ontvangst hebt op de Astra1. Als het goed is zit de kop van de Astra3 in de klem van de schotel. Je moet dan door de polariteit van de Duo LNB te draaien de kop van de Astra 1 goed positioneren.

 

Graag hoor ik van je of die 80% signaal geldt voor de Astra3 of voor de Astra1. Idealiter op welke zender, maar ik weet niet of je zonder zenderlijst op zenders kunt afstemmen.

 

Een kwestie die nog zou kunnen spelen is dat de Duo LNB niet overal functioneert. Hij is gemaakt voor gebruik in Nederland in België en zal niet overal in Frankrijk functioneren. Als ik zo op de kaart kijk, dan verwacht ik dat hij in Vendéé niet meer optimaal is, maar ik denk dat je nog wel signaal moet kunnen krijgen. De Astra1 is tenslotte een megasterke satelliet.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Signaal kan geen probleem zijn echter, de Vendée ligt een +/- 600 kilometer naar het oosten  westen ten opzichte van Nederland.

Dus afstellen zoals CanalDigitaal voor de Duo lnb adviseert zal voor Astra1 19.2 geen optimale kwaliteit van het signaal geven.

 

Er van uitgaande dat de LNB voor Astra3 23.5 in de houder gemonteerd is zal de LNB voor Astra1 19.2 iets meer naar beneden moeten hangen dan op de montage handleiding aangegeven wordt.

aangepast door Johan45
westen

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Signaal kan geen probleem zijn echter, de Vendée ligt een +/- 600 kilometer naar het oosten ten opzichte van Nederland.

Is de Vendée Verhuisd?

https://www.google.nl/maps/preview#!q=vendee&data=!1m4!1m3!1d9650664!2d-1.4690119!3d46.6757735!4m12!2m11!1m10!1s0x48043014abfc9dc1%3A0x30d37521e092ad0!3m8!1m3!1d39597!2d5.6204023!3d51.6633744!3m2!1i1024!2i768!4f13.1

clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

600 kilometer naar het westen dan maar?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor je reactie!

 

Ik weet niet of die kwaliteit gekoppeld is aan Astra 1 of 3. De ontvanger geeft die kwaliteit aan.

 

En ik kom niet in het menu van de ontvanger omdat die in de boot stand blijft staan en de lijst niet laadt.

 

Dus ik moet proberen de Duop kop wat verder naar beneden te draaien om optimaal op asta 1 af te stemmen? Hoeveel verder?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hahaha, zie hier het bewijs dat er ook nog oplettende lezers zijn, het westen is uiteraard correct. U mag door voor de volgende ronde. ;)

 

@Harterink

Of de Astra1 lnb naar beneden moet en hoeveel kan ik vanuit hier niet bepalen, dat hangt af van de huidige stand van de lnb.

Staat ie nu te laag dan moet hij omhoog en staat hij nu te hoog moet hij omlaag.

Je kan wat experimenteren maar wil je de schotel helemaal goed uitgericht hebben kan je er een installateur met meet apparatuur bij halen.

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

 

 

Dus ik moet proberen de Duop kop wat verder naar beneden te draaien om optimaal op asta 1 af te stemmen? Hoeveel verder?

 

Er zijn mensen op dit forum die dit uit kunnen rekenen, maar ik je kunt het het beste proefondervindelijk bepalen. Gewoon aan de kop draaien en kijken wat de signaalmeter doet. Het zal in de orde van enkele graden zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een kwestie die nog zou kunnen spelen is dat de Duo LNB niet overal functioneert. Hij is gemaakt voor gebruik in Nederland in België en zal niet overal in Frankrijk functioneren.

 

Interessante mededeling, die ik niet begrijp. Waarom zou de performance van een LNB afhankelijk zijn van de geografische positie?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat komt doordat de onderlinge afstand van de lnb's vaststaat bij de duo lnb.

En de onderlinge afstand wordt bepaalt door de positie waar de schotel opgesteld staat, vastpunt dus, en de twee satellieten, vast punt dus.

Verander je het vaste punt waar de schotel staat, in dit geval naar het westen, dan verandert de hoek waarmee de schotel naar het vaste punt van de satellieten kijkt.

Staat de schotel meer ten westen van Nederland, de lnb is ontworpen voor Nederland, zoals hier het geval is dan moeten de lnb's dichter bij elkaar staan.

De positie van de satellieten veranderd immers niet.

De twee satellieten staan op 19.2 en 23.5 graden naast elkaar, zou je de satellieten kunnen zien is de grootste afstand tussen die twee te zien ergens in Griekenland.

Hoe meer we nu naar het westen gaan hoe meer de twee satellieten dan naar elkaar toe kruipen, optisch gezien dan.

De Astra3 op 23.5 kruipt als het ware achter de Astra1 op 19.2

Vult u rustig aan !!!

Link naar reactie
Delen op andere sites

In Vendée moet de duo-lnb geen 11 graden schuin staan zoals CanalDigitaal met hun mal aangeeft maar een stuk schuiner.

In principe is het ’t beste om de kop van de Astra 23,5 in de klem te zetten en de schotel op de Astra 23,5 uit te richten alleen ben ik bang dat je de duo-lnb niet schuin genoeg omlaag kunt zetten. Daardoor zul je waarschijnlijk toch de kop van de Astra 19,2 in de klem moeten zetten. Gebruik in dit geval de bijgevoegde hoek van 15 graden. Print die uit, knip hem uit en plak hem op de achterzijde van de duo-lnb. De schuine lijn moet nu horizontaal staan.

post-60869-0-94540300-1386759427_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die naamgeving is ook niet echt duidelijk:

 

Duo LNB, Twin LNB, Qaud LNB, Quattro LNB, Triple LNB, Octo LNB

De Quad en Quattro zijn wel heel gemakkelijk te verwisselen.  En toch zijn dit verschillende LNB's

 

En dan heb ook nog een Duo LNB Qaud

 

 

Willy

aangepast door Kabeltje87

~~Rytec Team~~
Mutant HD-2400 /  OpenPli en Maxytec-Multibox SE / OpenPli (mediaspeler)
VU+ Duo / OpenPli en Synology NAS
*All Rytec EPG POWERED*

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je bent er nog een stel vergeten:

Single-lnb, twin-lnb, quad-lnb, quattro-lnb, octo-lnb, unicable-lnb, duo-lnb single, duo-lnb-twin, duo-lnb quad, triple-lnb-quad, monoblock 3 graden, monoblock 4 graden, monoblock 4,3 graden, monoblock 6 graden enz.

Dan hebben we het nog niet eens over lineare en circulaire lnb’s en over S-band, KU-band en KA-band lnb’s en over lnb’s met losse feedhorn een aangebouwde feedhorn laat staan over feedhorns voor schotels met verschillende f/D-verhoudingen.

Voor een leek kan een lnb inderdaad een doolhof zijn.

 

En wat mensen meestal helemaal niet begrijpen is dat bijv. een duo-lnb maar in een beperkt gebied te gebruiken is.

Ik adviseer en help veel Nederlanders in Zuid-Spanje voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5. Een paar jaar geleden bij iemand een schotel geplaatst van 90x100cm met een monoblock Astra 19,2 / Hotbrid voor de ontvangst van de Astra 1 en 3. Nu wilde hij twee aansluitingen en had bij een Spaanse satellietshop precies gevonden van hij nodig had, een duo/lnb voor de Astra 19,2 en 23,5 met 2 aansluitingen.

Ik kon hem bijna niet aan het verstand brengen dat je die echt niet kon gebruiken in Zuid Spanje voor een schotel van 90x100cm en dat hij hem maar moest proberen om hem te ruilen. Ja maar….., deze hebben ze speciaal voor de Hollanders ingekocht zei hij. Ik zei, ruil hem maar om want hier heb je niets aan, hoe mooi de verpakking er ook uitziet en wat er allemaal op staat, zie bijlage.

post-60869-0-59834400-1386775571_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Werkt dus ook niet.

 

Heb die 15 gr mal gebruikt en de kop dus verder naar beneden gedraaid. Daarnaa signaal bekenen op de ontvanger. Terug naar niveau 40% en kwaliteit 15%. Toen opnieuw met sat finder uitgericht. Zelfde resultaat.

 

Kan het aan de lnb configuratie liggen? Daar is ingevuld:

Astra 1 DiSEqC 1.0                #1

Astra 3 DiSEqC 1.0                #2

 

Astra 2 DiSEqC 1.0                #3

 

 

Geen idee wat dit betekent....

 

Gr,

 

Marc

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...