Ga naar inhoud


Vraag over lijmen - lijmpistool


Jürgen

Aanbevolen berichten

Mijn vrouw was zo vriendelijk om een fles wasmiddel op de kunststofdeksel van de centrifuge te laten vervallen.

Gek dat die daar niet eens tegen kunnen ;) want de deksel ligt nu in drie delen.

 

Nu is het plastic van de deksel nogal dun, circa 2mm en op dit moment ben ik bezig om die delen weer met Pattex contactlijm (TIX Gel) aan elkaar te lijmen wat op zich wel zal lukken.

 

Omdat de deksel regelmatig op en neer wordt bewogen denk ik dat dit niet al te lang zal houden en probeer nu te bedenken hoe ik dit weer kan verstevigen.

 

Mijn idee was om met een lijmpistool een paar dikke rupsen lijm over de gelijmde naden heen te leggen om de verbindingen daarmee te versterken, is dit een optie en zo ja, welke lijm zou ik daar het beste voor kunnen kopen?

 

Wellicht heeft iemand ook nog een betere suggestie?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dat zou op zich kunnen en daar had ikzelf ook al over gedacht om b.v. een plastic strookje tegen aan te lijmen maar veel ruimte heb ik niet en het mag ook niet uitsteken omdat je dan daar eventueel met de was aan blijft hangen en dat levert dan weer huishoudelijke problemen op.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het deksel vlak aan de bovenkant?

Zo ja een plaatje aluminium over het gehele deksel lijmen.

Dit hoeft niet zo dik te zijn en dacht dat ze bij de bouwmarkt wel plaatjes hebben van 0,5mm.

Die kunt je eenvoudig op maat maken (knippen) en er dan vast bovenop lijmen.

Ik zou voor de lijm dan wel een vullende lijm gebruiken zodat die overal goed vast komt te zitten.

Is die niet overal vlak dan kun je dit dunne aluminium wel eerst zo kloppen dat hij pas wordt en dan vast lijmen.

Evt. is een plaatje hout welke je vanaf de binnenkant aan het deksel vastschroeft ook wel een optie.  

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Paar matjes polyester aan de binnenkant ter versteviging ?

 

Geen slecht idee maar hoe lijm je een polyester matje op plastic, net zoals vroeger op de beplating van de auto?

 

Is het deksel vlak aan de bovenkant?

 

 

Nee, helaas de deksel is enigszins bol en veel ruimte heb ik daar niet.

Aan de bovenkant scharniert de aan- en uit hendel vlak boven de deksel en aan de onderkant lukt het al helemaal niet om een dunne aluminiumplaat te bevestigen omdat daar verstevigingsribben zijn aangebracht.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Door het polyester gaat het toch vanzelf wel plakken toch ? (als het ook idd werkt met metaal) Voordeel hiervan is wel dat je de vorm van het deksel mooi kan vormen..... Zat zonet nog wel even te denken.....het plastic van het deksel moet wel tegen deze agressieve materie kunnen zodat de deksel niet 'oplost'

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tja, daar zeg je zowat, als de deksel inderdaad deels mocht oplossen heb ik echt een probleem.

 

Op zich komt er geen metaal aan te pas want het is dan toch de bedoeling om het polyesther matje direct op de kunststofdeksel te plakken of niet?

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat zou ik inderdaad kunnen proberen maar zoals ik me nog uit het verleden kan herinneren hecht ployesther wat moeilijk op kunststof en moet vooraf eerst met kunstofprimer behandeld worden.

Als ik dan de kosten van zowel de primer (niet goedkoop) en het polyester reparatiesetje optel dan kom ik op een aardig bedrag waarvoor ik wellicht een 2e hands centrifuge zou kunnen kopen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Daar heb ik later ook aan gedacht maar de centrifuge staat in Spanje bij mijn caravan op de camping en ik kan nu het merk / typenummer niet verifiëren.

Heb nu alleen de deksel meegenomen en ga over 14 dagen weer terug en dan moet de deksel weer functioneel zijn.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dit zou wellicht kunnen maar ik vrees dat van deze centrifuge niets meer van te krijgen is want die is nog van mijn schoonmoeder (nu 92) en die centrifuge stond al een hele tijd bij ons, dus echt al een oud beestje maar doet het verder prima.

 

Ik denk dat ik toch maar de gok waag en een paar strepen lijm met de lijmpistool langs leg, laat het resultaat wel horen.

Mac Mini M2 2023 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...