Ga naar inhoud


NL-snelheidsverboden, hoe te interpreteren?


hansputters

Aanbevolen berichten

Vandaag even bij de oosterburen geweest en genoten van het ontbreken van steeds variërende snelheidsverboden zoals bij ons.

Rijdt veel minder krampachtig en dus prettiger!

 

Op de terugweg tussen (met name) Ede en Utrecht gold voornamelijk het snelheidsverbod: 120 km/h van 6.00 tot 19.00 uur

 

Tussen Utrecht en Amsterdam was dit voor het grootste deel 100 km, ook weer van 6.00 tot 19.00 uur.

 

Maar wat betekenen die borden nu eigenlijk?

Hoe snel mag je rijden buiten de genoemde tijden? 130 km/h soms?

 

Ik heb voorzichtigheidshalve op deze trajecten 110 km/h (op de klok) aangehouden maar heb ik mezelf daarmee te kort gedaan?

aangepast door hansputters
Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

De maximum snelheid op de Nederlandse autosnelwegen is 130 km/uur tenzij anders aangegeven.

 

Een onderbord bepaalt voor wie het hoofdbord van toepassing is.

 

Dus 100 km/uur met onderbord 6-19 uur betekent dat je daarna , buiten die uren 130 km/uur mag rijden.

 

Probleem in Nederland is de steeds wisselende snelheid.

Wanneer je vanuit een 130 km traject een 100 of 120 km traject binnenrijdt en het bord mist kan je niet herkennen aan de weg hoe snel je mag rijden. Kom je uit een 100 kim zone en wordt het bord niet herhaald na een beslis moment zoals een oprit mag je daarna 130 km rijden.

 

Gelukkig is mijn wagen uitgerust met een herkennings-systeem, welke het laatste verkeersbord in de voorruit projecteert.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, als er voor bepaalde tijden een snelheidsbeperking geldt en er staat verder niets dan mag je buiten die tijden maximaal 120.

Staan er echter borden dat je 130 mag dan mag dat dus alleen buiten de tijden waar anders de snelheidsbeperking geldt.

 

Maar ik kan me haast niet voorstellen dat als je overdag op een bepaald traject niet sneller dan 100 mag, je daar buiten de tijden plots 130 mag rijden.

 

Je hebt je zelf zeker niet te kort gedaan want door geen 130 te rijden was je misschien 2 of 3 minuten later over maar heb je wel brandstof uitgespaard.

Die 2 a 3 minuten voel je niet in je portemonnee maar als je de besparing over een heel jaar bekijkt dan kun je aan het eind van het jaar daar best een keer heel lekker voor uit eten.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bedankt ceesv voor het heldere antwoord!

Kennelijk hoef ik me niet te schamen voor mijn onnozelheid gelet op mijn medeweggebruikers die zich (toevallig) ook de verkeerde 100 km/h norm hielden.

 

Het grenst toch aan waanzin dat het ministerie van Verkeer en/of de plaatselijke overheden zoiets uitbroeden.

 

Hoe moeten buitenlanders dit begrijpen?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Niet, en die gaan dan steeds in de fout.

Helemaal tussen Utrecht en Amsterdam.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Maximumsnelheid autosnelwegen

Sinds 1 september 2012 geldt op de snelwegen in Nederland de algemene maximumsnelheid van 130 kilometer per uur (km/u). Op sommige snelwegen geldt een maximumsnelheid van 100 of 120 km/u. Of geldt 130 km/u alleen 's avonds en 's nachts. Bijvoorbeeld voor de verkeersveiligheid, het milieu (geluids- en luchtkwaliteitsnormen) of de natuur.

Ook zijn er 80- en 100-kilometerzones bij grote steden. En op spitsstroken geldt een lagere maximumsnelheid. Welke maximumsnelheid geldt, staat aangegeven op borden langs en boven de weg.

 

http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/wegen/vraag-en-antwoord/wat-is-de-maximumsnelheid-voor-het-wegverkeer.html

 

 

Nogmaals, wanneer er op een Autosnelweg niets is aangegeven is de maximum snelheid 130 km/uur, ook wanneer er geen bord 130 staat.

Aan de Nederlandse grens staan bij binnenkomst grote borden met het informatiebord Autosnelweg en daarachter 130 km/uur.

 

Een bord 130 kan of een erfenis zijn uit de proefperiode waar 130 een uitzondering was of wanneer men uit een traject met een lagers snelheid komt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, als er voor bepaalde tijden een snelheidsbeperking geldt en er staat verder niets dan mag je buiten die tijden maximaal 120.

Staan er echter borden dat je 130 mag dan mag dat dus alleen buiten de tijden waar anders de snelheidsbeperking geldt.

 

100 met onderbord 6~19uur, betekend dat je van 19:00 tot 6:00 uur 130 Km/u mag rijden.

130 is tegenwoordig de standaard snelheid voor snelwegen tenzij anders aangegeven.

Dus overal waar je snelweg bord ziet staan of splitsing van snelweg of na een oprit en geen snelheidsbord betekend dus gas erbij tot max 130.

Als je dus een snel karretje hebt mag je dus 130 rijden op de oprit tot eerste snelheidsbeperkende bord, meestal 100 meter na de oprit aan beide zijden van de snelweg.

Een snelheidsbord geplaatst aan slechts 1 kant van de snelweg is *ONGELDIG* en dus volgt automatisch gas erbij tot 130. (Immers, je zult maar helemaal links zitten en een colonne vrachtauto's belemmeren het aflezen van de borden...)

Wordt je daar even geflitst met 130 waar je schijnbaar 100 mocht. Dat schiet niet op ;)

aangepast door theparasol
Link naar reactie
Delen op andere sites

En ik was al blij dat er hier nog niet zo gek lang geleden borden zijn geplaats met dat je 130 mag.

Toch maar eens beter opletten als ik weer de grens over ga en weer terug kom.  

En ik zal morgen direct even kijken of de 130 borden er nog staan, tenminste vorige week stonden ze er nog.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Aan de Nederlandse grens staan bij binnenkomst grote borden met het informatiebord Autosnelweg en daarachter 130 km/uur.

 

Een bord 130 kan of een erfenis zijn uit de proefperiode waar 130 een uitzondering was of wanneer men uit een traject met een lagers snelheid komt.

Ze plaatsen die borden ook wel omdat er knuppels zijn die altijd twijfelen hoe hard ze nu ook al weer mogen en bij twijfel weet je het wel: pootje van het gas en alles en iedereen die het wel weet ophouden.

 

Wat menigeen ook niet weet is dat als er een 50 km bord staat (LETOP GEEN ZONEBORD) en je passeert een zijstraat en je bent buiten de kom dan mag je ineens maar zo weer 80 km/u... soms plaatsen ze dan 100m na die zijstraat weer een 80 bord omdat er anders bestuurders zijn die blijven maar 50 rijden.

 

En nog eentje die menigeen niet weet: de plek op de weg is rechts... uiterst recht... soms rijden daar vrachtauto's maar als daar ruimte is moet je daar ook naar toe. Maar goed, de meesten zijn bang, onwetend danwel lui en blijven ofwel in de midden rijden danwel uiterst links (!)

 

En autoweg bord betekend ook 100 km/u... op de N36 staat daar nog zo'n symbool bord...... maar geen borden met cijfersnelheid (afgezien van af en toe een "kaasplankje" rechts met heel klein 100, maar dat lukt al niet meer zonder bril bij de meesten!)

maar nee, we weten niet wat het bord betekend en jawel... 80 km/u... onnee, bandjes niet in orde: 70 km/u

 

Lamaar... zit te veel op de weg ;)

aangepast door theparasol
  • Like 1
Link naar reactie
Delen op andere sites

De maximum snelheid op de Nederlandse autosnelwegen is 130 km/uur tenzij anders aangegeven.

 

Een onderbord bepaalt voor wie het hoofdbord van toepassing is.

 

Dus 100 km/uur met onderbord 6-19 uur betekent dat je daarna , buiten die uren 130 km/uur mag rijden.

 

Probleem in Nederland is de steeds wisselende snelheid.

Wanneer je vanuit een 130 km traject een 100 of 120 km traject binnenrijdt en het bord mist kan je niet herkennen aan de weg hoe snel je mag rijden. Kom je uit een 100 kim zone en wordt het bord niet herhaald na een beslis moment zoals een oprit mag je daarna 130 km rijden.

 

Gelukkig is mijn wagen uitgerust met een herkennings-systeem, welke het laatste verkeersbord in de voorruit projecteert.

We vroegen het ons toevallig gisteren af op de a9.

Bedankt voor de opheldering!

ET8000

Link naar reactie
Delen op andere sites

100, dan mag je weer 120 en 500 meter verder weer 100....ik maak me er niet meer druk om, laat de cruise wel op 100 staan. De bekeuringen zijn hier veel te duur. De lol is er wel vanaf, veel te verwarrend, veel te veel borden. Idee is leuk, uitvoering is om te janken, als je een knippert met je ogen mis je een limiet en moet je maar gokken.

Fuba Daa850 met multifeed , Vu+duo 4k se met dvb s en dvb c. Vti 15

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hansputters,

 

Rijdt veel minder krampachtig en dus prettiger!

Als je gewoon de cruise controle inschakelt ben je meteen af van al die zenuwachtige en krampachtige stress. (ook in je been)

 

Overigens er staan ook borden langs de weg met 90km bij nat wegdek... A2 net voor de tunnel bij Utrecht komende van Maastricht (en nog zoń paar plekjes)

Die letterkes zijn erg klein op de borden. Ennuh vochtig is ook nat. :P

 

Achter Nieuwegein richting Maastricht op de A2 staat ook weer 120km en dan die 130 + 6~19uur tot voor Zaltbommelt dus 120km max

daar sjeezen velen ook na 6 uur 's ochtends met 130 en zelfs meer (kom er elke 2 weken omstreeks die tijd)

op dat traject zijn dat 18 minuten met 120km/u < en > 15 minuten met 130km/u

dus 3 minuten van je leven voor 65 euro als je geflitst wordt

 

je kunt dus stress hebben voor 3 minuten van je leven of over 65 euro boete

met de routeplanner zie je vaak hoelang het duurt, ik zit meestal amper boven die reistijd

 

als je bedenkt wat je gezinsbudget is per week, zonde van je geld.

 

Overigens een heel ander aspect, in Duitsland mag je op veel trajecten overdag harder dan 's nachts (geluid overlast)

Raar hè?

 

ciao

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Omdat overdag er meer verkeer is en een hogere snelheid een hogere capaciteit voertuigen/uur oplevert.

 

Na 23 uur is de snelheid bij dorpjes lager om minder geluidsoverlast te hebben.

 

In Nederland, Venlo verkeersplein Zaarderheiken staat er voor de bocht in het klaverbad een bord 130, na de bocht is het weer 120 of 100.

 

Ik ben blij, dat ik een Head-up display in mijn auto heb met het laatste snelheidsbord geprojecteerd, wat ik voorbij gereden ben.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...