Ga naar inhoud


NL-snelheidsverboden, hoe te interpreteren?


hansputters

Aanbevolen berichten

Het is dat ik die Melanie Schultz zo'n leuke/aantrekkelijke vrouw vind...........

Het feit alleen al dat een snelheidsbeperking de aanleiding vormt tot misinterpretatie is natuurlijk van de gekken.

 

De verkeersveiligheid is er bovendien bij gebaat als er meer variatie in snelheid is.

Gisteravond van Utrecht naar A'dam: bijzonder onrustig verkeersbeeld omdat iedereen vasthield aan dat sukkeldrafje van 100 km/h.

En daarbij ook nog eens overbodig zoals we nu allen weten

Link naar reactie
Delen op andere sites


Nee, het is er voor velen niet duidelijker op geworden, maar om mensen die 100 blijven rijden dan maar knuppels te noemen slaat natuurlijk nergens op!

Als er een maximum snelheid van 100, 120 of 130 is ingesteld, dan is dat het maximum, maar ik krijg wel erg vaak de indruk dat men dit als een minimumsnelheid wordt opgevat.

Laat het volstrekt duidelijk zijn, wie onder de maximum snelheid wil rijden moet dat zelf weten, het is een ieder vrij om dat zelf te bepalen binnen redelijke grenzen. Natuurlijk blijft men dan op de rechterbaan rijden, en dan natuurlijk niet met een slakkengangetje van 60, want dat is dan weer levensgevaarlijk.

Als iemand 90 wil rijden dan is daar niet mis mee als hij of zij op de rechterbaan blijft.

Bedenk wel, dat er velen zijn die geen gratis tank pas van de baas hebben en alles zelf moeten betalen, en op deze manier al snel 25% besparen op het brandstof verbruik.

Vaak zijn er ook milieu motieven.

Als je van voordeur tot voordeur bv 40 km aflegt, en je rijdt 95 i.p.v. 120, dan doe je er misschien 4 of 5 minuten langer over.

Maar je hoeft minder vaak te tanken, en daar verdien je weer wat tijd terug.

Dus nogmaals, om iemand die iets langzamer rijdt meteen maar een knuppel te noemen vind ik wat overdreven, niemand heeft er last van als hij of zij gewoon de rechterbaan aanhoudt.

Arnold, Topfield PVR 4000, Topfield 7700HD PVR, Sony KDL40W2000, Astra1, Astra2/Eurobird, Astra3, Hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sterker nog het zijn juist die snelheidsduivels die de files veroorzaken en er voor zorgen dat je stil staat ipv. te rijden.

Als je bijv. gaat kijken hoe een file ontstaat dan zie je vrijwel altijd dat die ontstaat doordat iemand moet remmen, is het niet zo druk dan is er wel de ruimte om dat op te vangen, maar is die er niet dan moet de achterligger ook remmen en omdat hij altijd iets later is zal hij iets harder moeten remmen, degene die daar achter zit zal nog harder moeten remmen en vaak gaat het goed en sta je alleen stil maar zit er dan ergens nog een tussen die overal net te laat voor is dan ontstaat er in het gunstigste geval alleen wat blikschade.

 

Vaak heb ik ze ook achter me zitten, rij ik toch 127 op de teller ( ongeveer 120 echte km's) en dan vlak op je bumper gaan zitten omdat ze er voorbij willen. Of het gaat gewoon niet sneller dan 110 maar dan toch 120 willen rijden.

Ik vraag me dan altijd af of ze soms de bril zijn vergeten, want ga ik even naar rechts om ze voorbij te laten dan wordt er een peuter gas gegeven om even aan te tonen dat ze blijkbaar haast hebben en dan een paar honderd meter verder moeten ze op de rem voor de volgende auto of omdat er een vrachtauto aan het inhalen is en rij ik weer achter hun.

Ik denk dan maar altijd "zeker een tankpas van de baas of je verdient gewoon te veel"

 

Dat soort mensen hebben blijkbaar ook nog nooit gehoord van anticiperen op de overige weggebruikers.

Ik kijk altijd een heel stuk vooruit en als ik zie dat een vrachtauto in gaat halen (of iemand met een aanhanger) dan weet ik dat ik over een paar minuten bij die vrachtauto ben en toch niet sneller kan dan iets meer dan 90.

En ipv. met ruim 120 door te rijden en bij de vrachtauto in de ankers te moeten laat ik mijn snelheid al terug lopen zodat, als ik bij de vrachtauto ben, niet hoef te remmen (ik heb het al wel vaker gezegd dat remmen weggegooide/verloren energie is en dus brandstof kost) Op deze manier is de doorstroming vele malen beter dan door alleen de rem en het gaspedaal te gebruiken.

 

Maar ja probeer dat maar eens uit te leggen aan iemand die van mening is dat de linker baan alleen maar voor hem gelegd is.

 

Vandaag echter toch ook eens goed opgelet wat de borden betreft en tot mijn grote schaamte moet ik bekennen dat op de meeste toch gewoon 120 staat.

Niet dat je er veel aan hebt want 's morgen om 5.30 uur mogen de vrachtauto's nog inhalen dus kun je beter met 117 van inhalende vrachtauto naar inhalende vrachtauto rijden en zodra ze niet meer in mogen halen is het wel zo druk dat je toch geen 120 kunt rijden, maar toch er staat hier op de A1 van Azelo tot aan Amersfoort gewoon een woud aan borden die aangeven dat je niet sneller dan 120 mag. Op 1 na die aangeeft dat je een paar km 130 mag.

Waarom die er dan staat vraag ik me wel af als je toch al 130 mag, maar misschien zijn ze die vergeten aan te passen.

 

Ook op de terugweg weer na elke afrit een bord met 120 (waar voorheen geen bord te bekennen was) met ook 1 bord weer met 130

 

Naar mijn idee is het geheel er dan ook zeker niet overzichtelijker op geworden want ik heb toch het idee dat je vaker maar 120 mag dan 130 en het lijkt mij dan logisch (en het goedkoopst) om alleen de uitzonderingen waar je wel sneller mag aan te geven ipv. overal aan te geven dat je minder snel mag en dat je bij elk oprit moet zoeken naar een bordje hoe snel je op dat punt nu weer mag rijden.

 

Hier overigens wel een leuk iets om te lezen over alle verwarring

http://www.anwb.nl/binaries/pdf/verkeer/130km/20120925rapportmeldpunt130.pdf

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Trouwens vandaag van Rijssen naar Capelle aan de IJssel gereden en alleen voor Deventer mag je dan een stukje 130 de hele weg door de rest van Nederland 100 of 120 en waar dus wel bij elk oprit borden geplaatst zijn.

 

hier een overzicht

 

http://www.rijkswaterstaat.nl/images/Wegenkaart%20Snelheden%20overdag%20(6-19h)%20per%201%20augustus_tcm174-346176.pdf

 

Dit is een overzicht van de snelheden tussen 6.00 uur en 19.00 uur

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hard rijden heeft niets met anticiperen te maken. Ik rij vlot, ik rij de vmax snelheid die mag en kan. Ik ga na rechts waar mogelijk en laat die haastige rijders er maar wat graag langs.

In vrijwel alle gevallen zit je op de rechterbaan altijd beter dan links. Lekker relaxed. Maar ik heb er de pest aan dat zo'n maniak nog even snel het gat dichtrij wat ik voor mijzelf had bedacht om een vrachtauto in te halen. Laat ik het gas wel los. 

Heel af en toe, afhankelijk van verkeersdrukte en "gemoedstoestand" zet ik nadat de druktemaker gepasseerd is wel de achtervolging in. Krijgen ze een koekje van eigen deeg want ik blijf wel op hun bumper kleven. Zo nodig ga ik rechts gelijk op rijden met hun achterbumper.

Ik hou van vlot doorrijden maar sommigen gunnen een ander echt helemaal niks geen ruimte en daar kan ik heel slecht tegen.

Vrachtauto's hebben ook ruimte nodig om van strook te wisselen als er snelwegen splitsen... ik geef ze gewoon die ruimte, dan rijdt alles en iedereen vlot door want krijgen ze die ruimte niet dan moeten ze op moment X wel doordrukken en dan is het rem rem rem en alles staat stil.

 

Nou nog ff de knipperlichten:

 

Gisteren nog zo'n dikke mercedes, gaat die gast zonder knipper naar rechts precies voor mijn motorkap invoegen.

Helemaal zonder reden, er zat niemand achter hem te drukken, ik was niet vervelend geweest tegen hem, gewoon puur niet bezig zijn met verkeer. Gast zat te bellen oid en moest afslag richting Rotterdam hebben. Achter mij ruimte zat trouwens...

 

Nou, knipper naar links, gas erbij en vlak voor zijn motorkap met knipperlicht weer naar rechts.

 

Zoals ik al zei, soms windt ik me te veel op zit te vaak en te lang aan het pad!

 

Soms tref ik een gelijkgestemde bestuurder, heerlijk doorrijden en de "maniakken" aanpakken (die 140++ rijden en ervoor zorgen dat iedereen rekening met hun moet houden). Ik heb er geen problemen mee om knipperlicht naar links te doen en mijn plek op de weg op te eisen. Als ze het gas weten te vinden is de rem in de regel ook wel in orde.... en anders gewoon pech ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

nou nou, theparasol

kort lontje als je zo reageert op de weg

bovendien doe je met die korte achtervolging en bumperkleven precies hetzelfde, het verkeerde

 

maar goed al met al stof voor genoeg ergernis op de auto-weg gezien die verkeersborden

ik kan me geen nieuwe auto of fikse blikschade permitteren, laat staan een boete voor te hard rijden.

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Nee, het is er voor velen niet duidelijker op geworden, maar om mensen die 100 blijven rijden dan maar knuppels te noemen slaat natuurlijk nergens op!

Als er een maximum snelheid van 100, 120 of 130 is ingesteld, dan is dat het maximum, maar ik krijg wel erg vaak de indruk dat men dit als een minimumsnelheid wordt opgevat.

Laat het volstrekt duidelijk zijn, wie onder de maximum snelheid wil rijden moet dat zelf weten, het is een ieder vrij om dat zelf te bepalen binnen redelijke grenzen. Natuurlijk blijft men dan op de rechterbaan rijden, en dan natuurlijk niet met een slakkengangetje van 60, want dat is dan weer levensgevaarlijk.

Als iemand 90 wil rijden dan is daar niet mis mee als hij of zij op de rechterbaan blijft.

Bedenk wel, dat er velen zijn die geen gratis tank pas van de baas hebben en alles zelf moeten betalen, en op deze manier al snel 25% besparen op het brandstof verbruik.

Vaak zijn er ook milieu motieven.

Als je van voordeur tot voordeur bv 40 km aflegt, en je rijdt 95 i.p.v. 120, dan doe je er misschien 4 of 5 minuten langer over.

Maar je hoeft minder vaak te tanken, en daar verdien je weer wat tijd terug.

Dus nogmaals, om iemand die iets langzamer rijdt meteen maar een knuppel te noemen vind ik wat overdreven, niemand heeft er last van als hij of zij gewoon de rechterbaan aanhoudt.

 

Wettelijk mag je inderdaad net zo langzaam rijden als je wilt (je voertuig moet wel een minimum snelheid van 60km/h hebben anders mag je de snlelweg niet op), mits je het overige verkeer niet hindert en/of in gevaar brengt.

 

Dus nee, als jij op de snelweg 70 gaat rijden breng je mensen in gevaar en ben je een enorme hinder. En ik kan je garanderen dat meneer de politie je zal sommeren te stoppen om te vragen wat er aan de hand is.

 

Dit is een stukje gezond verstand. We hoeven elkaar zeker niet te beledigen, maar soms knijp ik ook wel eens in mijn stuur. :)

aangepast door Sjattuh

Weet je wat erger is dan een worm in je appel?

Een halve worm in je appel...

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Heel af en toe, afhankelijk van verkeersdrukte en "gemoedstoestand" zet ik nadat de druktemaker gepasseerd is wel de achtervolging in. Krijgen ze een koekje van eigen deeg want ik blijf wel op hun bumper kleven.

Ik weet niet of je het je realiseert, maar op zo'n moment ben je met je rijbewijs aan het spelen.

Wanneer je gesnapt wordt met bumperkleven mag je het volgende verwachten:

  • Bij geen afstand houden bij snelheden tot 80 km/h bedraagt de boete € 180,-.
  • Snelheid > 80 t/m 100 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 260,-
  • Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand > 3 meter € 380,-
  • Snelheid 100 km/u t/m 120 km/u onderlinge afstand < 3 meter € 480,-
  • Bij hogere snelheden gaat het proces-verbaal naar de officier van justitie.
  • Echte plakkers krijgen een dagvaarding, waarbij een rechter afhankelijk van de omstandigheden tot bestraffing overgaat. Er kunnen forse boetes worden opgelegd en een ontzegging van de rijbevoegdheid van maximaal 8 maanden is mogelijk.

 

Misschien kan je in zo'n geval beter eerst tot 10 tellen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

In Duitsland heeft men bij viaducten camerasystemen die de afstand meten en kijken of je de veiligheidsafstand "halbe Tacho" aanhoudt.

Dus bij 100km/h =>50 meter afstand.

Zit je er te kort op ben je het rijbewijs tenminste 1 maand of langer kwijt. (vanaf v.=> 100km/h).

 

In Nederland wordt er meestal door mobiele VROS teams gekeken, waarbij de strepen op het wegdek (3 meter lang, 9 meter tussenruimte) als referentie gebruikt worden.

Een heel enkele keer heeft men in Nederland op een viaduct een busje staan met een aantal camera's die specifiek hierop meten.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja ja in duitsland kun je een Zivilrechtliches verfahren ( Nötigung) aan je broek krijgen + de Verstoss gegen die Verkehrsordnung

die zijn niet mals.

 

de traject kontrolle schakelt toch de signalering aan als bij bepaalde snelheid de afstanden te gering worden

dan moeten ze dat ook kunnen meten toch?

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Ja, maar dat is een systeem van Rijkswaterstaat en wordt (nog) niet door justitie gebruikt.

Die lussen zijn trouwens niet geijkt.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wettelijk mag je inderdaad net zo langzaam rijden als je wilt (je voertuig moet wel een minimum snelheid van 60km/h hebben anders mag je de snlelweg niet op), mits je het overige verkeer niet hindert en/of in gevaar brengt.

 

Dus nee, als jij op de snelweg 70 gaat rijden breng je mensen in gevaar en ben je een enorme hinder. En ik kan je garanderen dat meneer de politie je zal sommeren te stoppen om te vragen wat er aan de hand is.

 

Dit is een stukje gezond verstand. We hoeven elkaar zeker niet te beledigen, maar soms knijp ik ook wel eens in mijn stuur. :)

HA hopelijk kan ik mijn tweedehands leopard wel naar finland rijden op de autoweg :P

School - live at the Pavillion Paris

Supertramp 1979

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Om deze, enigszins uit de pas lopende discussie even te verluchtigen misschien een waar gebeurde anekdote?

Kom ik gisteren terug bij mijn auto, staat daar oom agent een bon uit te schrijven.

Terecht want er was sprake van een dikke 20 minuten overschrijding.

Raak ik met hem aan de praat over ons thema hier....

Begint hij te lachen en zegt privé ook regelmatig met het "probleem" te kampen en beaamt het oorspronkelijk door Ceesv gegeven antwoord volledig.

Het mooiste komt nog: op de een of andere manier was meteen de kou uit de lucht: hij wenst me prettige feestdagen waarbij hij het al half geschreven bonnetje verscheurt.........

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...