Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo ik hoop dat ik nu wel goed zit met mijn vraag

Ik heb problemen met eutelsat 16 a  en met name de kroatische zenders om een goed signaal te krijgen .

De cnr is 75% agc 80%

Maar soms zakt de sterkte en heb ik geen lock

Mijn vraag moet ik de skew nog controleren en is die uberhaupt belangrijk

Geplaatst: (aangepast)

ok ik had al begrepen dat ik onduidelijke vragen stel

ik woon in de achterhoek en vlg mij is de eveluatie 29 graden en 16 graden oost .

Maar hoeveel is de skew

Ik zie net al een antwoord op de vraag , ga ik gelijk proberen

De skew instellen is een kwestie van draaien lnb in de houder van de lnb , toch ?

inmiddels gevonden 7.4 graden tegen de klok in als je achter de schotel staat.

Ga het morgen proberen

aangepast door KAREL
  • Moderator
Geplaatst:

De footprint dekking zou helemaal niet kritisch hoeven te zijn. http://www.eutelsat.com/en/satellites/the-fleet/EUTELSAT-16A-downlink-coverage.html

Natuurlijk dien je de skew goed te zetten, maar de ontvangst zou dan constant moeten blijven en niet wegzakken.

Een van de oorzaken die dit wegzakken zou kunnen veroorzaken is ook overspraak van een nabuur satelliet.

|Een kleine schotel heeft een grotere openingshoek.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Ja. Skew is het draaien.

Maar soms heeft het zin ook even te checken of iets naar voren of achteren schuiven van de LNB ook nog iets uitmaakt bij een zwakke zender.

aangepast door minplus

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

• Moderator
Geplaatst:

Iedereen denkt dat het afstellen van de parabool spiegel het uitrichten van je antenne is.

Het gaat om de details, de positie van je LNB in het brandpunt met de juiste skew!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

Dank voor jullie antwoorden

Morgen nieuwe rond nieuwe kansen.

Nog een vraag , ik heb 2 lnb op een soort rail zitten dat betekend dat de betreffende lnb niet helemaal centraal zit maar circa 5 cm uit het midden ( naar links positie staand voor de schotel )  is of kan dat een probleem zijn ?

De grote van de schotel is die belangrijk ?

Dat zijn trouwens 2 vragen

• Moderator
Geplaatst:

Ja, dat zou kunnen betekenen dat je stoorsignalen ontvangt van nabuur satellieten op 13 of 19 graden oost.

Alleen in het midden van de rails zal je de optimale versterking hebben van de schotel.

Een grotere schotel heeft een kleinere openingshoek en zal alleen de gewenste signalen ontvangen.

Door het grotere oppervlak zal het gewenste signaal sterker zijn.

Door de kleinere openingshoek zal de schotel nauwkeuriger uitgericht moeten worden.

De grootte van de schotel is van invloed op de sterkte van je ontvangst. 

Met 2 lnb's op een rail is een schotel van minimaal 80 cm daarom wenselijk.

Is die andere lnb bedoeld voor Astra 1 of voor Hotbird?

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Hoe groter hoe beter.
Er zit een freak in Brazilie die met een 8 meter schotel naaaar de Astra1 kijkt.

Als beide sats even sterk uitzenden richt je de schotel tussen beide in. Is een van beide zwakker dan richt je de schotel met die LNB in het centrum.

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

• Moderator
Geplaatst:

De grootte van de schotel is van invloed op de sterkte van je ontvangst. 

Met 2 lnb's op een rail is een schotel van minimaal 80 cm daarom wenselijk.

Is die andere lnb bedoeld voor Astra 1 of voor Hotbird?

Klopt.

Echter deze bedenking, als Karel de Eutelsat 16A wilt ontvangen i.c.m. de Astra 1 of de Hotbird gaat dit niet lukken op een rail. Je hebt amper speling van een drie graden en dit is onvoldoende voor gewone LNB's . Eventueel kan het je lukken op een Big Bisat maar dan met uiterst smalle LNB houders en ultra smalle ALP's LNB's . Anders vergeet het.

Het beste is uiteraard een schotel van min. 78 cm draaiend maken op een rotor door middel van USALS . Dan krijg je er een pak satellieten bij.

Die aanpassing van die screw is in theorie wel juist maar dat hoeft helemaal niet. In een draaibare opstelling ga je toch niet de screw verdraaien telkens je op een andere satelliet staat.

Voor het uitrichten op de Eutelsat 16A neem een zwakke zender , bvb  Favorit TV (11045 H 10554 ) eenmaal je die binnen hebt heb je ook alle andere zenders , waarvan diverse feeds.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

KAREL

Die soort rail, is dat misschien een Triax-flexiblock, zie bijlage?

Welke satelliet wil je behalve de 16 oost nog meer ontvangen?

Welke lnb‘s gebruik je?

Welke schotel gebruik je?

post-60869-0-87569300-1387745432_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
  • Moderator
Geplaatst:

Ahum, er gaat niets boven een T-90 wavefield

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen