Ga naar inhoud


Vraagje over onderhoud aan een AWB 28.02 WT ketel.


renzie

Aanbevolen berichten

ik wil mijn ketel een onderhoudsbeurt gaan geven. Deze is inmiddels 10 jaar oud.  ik krijg daarbij hulp van een vriend die dit vaker gedaan heeft. Wat moet er bij zo'n onderhoudsbeurt sowieso vervangen worden? ik denk  bijv.  aan de  pakking van de brander als deze losgemaakt wordt. Waar moet ik nog meer rekening mee houden? Zitten er misschien ook aan slijtage onderhevige onderdelen bij die na een bepaalde tijd vervangen dienen te worden?

 

De ketel is via de woningbouwvereniging altijd in onderhoud geweest. Ik ben echter vorig jaar eigenaar geworden van de woning en moet nu zelf voor het onderhoud zorgen. De ketel werkt nog prima.

 

 

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ventilator er af halen en schoonblazen met perslucht o.i.d.
Zelfde geld voor het branderhuis. 
Sifon leegmaken en met water vullen alvorens terug te plaatsen.

Pakkingen vervangen indien nodig. Het is niet specifiek gezegd dat de pakkingen aan vervanging toe zijn als men iets loshaalt.

Gr en suc6

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Gezien je vragen heb ik een welgemeende goede raad, blijf er van af en laat het een vakman doen.

Ongelukken met gas toestellen lopen nooit met een sisser af.

 

Kijk eens naar pagina 14.   http://www.hadesign.nl/verwarming/AWB/Installatievoorschrift_ThermoMaster%202HR.pdf

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ The Pope Dat is waar maar ik wil niet in het weekend met de koude dagen met een uit elkaar gehaalde ketel zitten en dan vanwege een beschadigde pakking moeten wachten met het in elkaar zetten tot dat er op maandag een nieuwe gehaald is. Daarom stel ik deze vragen ook om goed voorbereid te zijn. Qua kosten zal het wel meevallen schat ik in.

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ceesv.  ik ga het ook niet zelf doen maar zoals ik al in de eerdere posting aangaf wil ik voorbereid zijn qua materiaal op wat er nodig mocht zijn. De vriend van mij heeft zelf al meerdere cv installaties aangelegd en ook op diverse ketels onderhoud uitgevoerd. ik wil geen risico lopen met beschadigde pakkingen etc en deze dan niet in huis hebben.

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Kan je dan niet beter wachten tot de komende zomer.

Mijn ervaring leert dat de reserve onderdelen die je op voorraad neemt nooit defect gaan, de onderdelen die je echter niet op voorraad hebt.....

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is idd een optie. De winterperiode is doorgaans wel de tijd dat men aan het onderhoud van een ketel denkt. Bij de huizen die nog wel eigendom zijn van de woningbouwvereniging hier in de wijk wordt ook in deze maand het onderhoud door een bedrijf uitgevoerd.

3x VU+ Uno 4K met Open Pli, 1x Zgemma h2h ,  Mag 256 iptv, Samsung 59" 1080p plasma met Yamaha RX-V381en Boston Acoustics A26-A23 en Mcenter speakers, 2x Apple TV 3, Rasperry Pi XBMC,  Synology 213+ Nas met 2x 3TB WD Red.

Link naar reactie
Delen op andere sites

@ Renzie,

 

Opzich heb je wel een punt.
Maar als je de geschiedenis van het apparaat weet dan weet je ook wat er wanneer vervangen is.
Maar ik zou als ik jou was in elk geval op save gaan en niet de ketel op een avond of op een zondag even onderhouden.
Het zal je inderdaad gebeuren dat er een pakking scheurt en je geen nieuwe kunt halen...

Gr 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zelf knoeien komt op mij over als bezuinigen op het verkeerde.

 

Wat dacht je van een onderhoudsabonnement?

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik wil mijn ketel een onderhoudsbeurt gaan geven. Deze is inmiddels 10 jaar oud.  ik krijg daarbij hulp van een vriend die dit vaker gedaan heeft. Wat moet er bij zo'n onderhoudsbeurt sowieso vervangen worden? ik denk  bijv.  aan de  pakking van de brander als deze losgemaakt wordt. Waar moet ik nog meer rekening mee houden? Zitten er misschien ook aan slijtage onderhevige onderdelen bij die na een bepaalde tijd vervangen dienen te worden?

 

De ketel is via de woningbouwvereniging altijd in onderhoud geweest. Ik ben echter vorig jaar eigenaar geworden van de woning en moet nu zelf voor het onderhoud zorgen. De ketel werkt nog prima.

Ik adviseer je ten sterkste het onderhoud aan HR ketels uit te laten voeren

door een erkend onderhoudsbedrijf. DIe hebben de nodige expertise en weten

ook de ketel op verbranding te conroleren na het onderhoud in combinatie

met een rendements-test. Iets wat voor een gemiddelde gebruiker niet is weggelegd.

Vaak hebben zij ook de nodige onderdelen welke vervangen dienen te worden of

anders leveranciers in de buurt waar zij die kunnen betrekken.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik adviseer je ten sterkste het onderhoud aan HR ketels uit te laten voeren

door een erkend onderhoudsbedrijf. DIe hebben de nodige expertise en weten

ook de ketel op verbranding te conroleren na het onderhoud in combinatie

met een rendements-test. Iets wat voor een gemiddelde gebruiker niet is weggelegd.

Vaak hebben zij ook de nodige onderdelen welke vervangen dienen te worden of

anders leveranciers in de buurt waar zij die kunnen betrekken.

Neem maar van mij aan dat er bijna geen installateur is die bij een onderhoudsbeurt een rendementstest doet o.i.d.

Hooguit de voordruk en branderdruk controleren.

Qua tijd kan dit er gezien de geringe kosten niet uit en deze metingen worden alleen uitgevoerd bij het vermoeden dat er iets niet klopt.

 

Gr

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk dat die bedrijven,dan ook een certificaat kunnen leveren,en die kan je mogelijks nodig hebben bij een brand,als de brandverzekering moeilijk doet.

Ook al heeft je vriend grondige kennis,dan heb je niks in handen over onderhoud.Ik spreek wel over de belgische wet betreffende brandverzekeringen,maar meestal vereisen ze een jaarlijks onderhoud,en hoe ga je dit bewijzen als je vriend dit heeft gedaan?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Neem maar van mij aan dat er bijna geen installateur is die bij een onderhoudsbeurt een rendementstest doet o.i.d.

Hooguit de voordruk en branderdruk controleren.

Qua tijd kan dit er gezien de geringe kosten niet uit en deze metingen worden alleen uitgevoerd bij het vermoeden dat er iets niet klopt.

 

Gr

Bij de huidige HR ketels kun je met het blote oog nog nauwelijks zien of de verbranding juist is. Laat staan

of er CO vorming is . . . . . . . Je bent imo bijna verplicht om een dergelijke meting uit te voeren als je een

gecertificeerd bedrijf bent.

 

Daarnaast weet je ook niet of de instellingen verlopen zijn, hierbij is ook een meting nodig.

 

Maar, prima hoor als je het anders doet.

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Soms blijkt goedkoop achteraf duurkoop te zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...