Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

ik ben naarstig opzoek naar specs van deze next&nextstar schotels geweest. Ik vind de schotels wel en er staan ook veel gegevens bij maar geen f/D ratio. 
Maar gezien de afstand van de LNB en de diepte van de schotel kom ik elke keer weer op 0.52 hoe raar het ook is.

Het lijkt mij daardoor duidelijk dat het niet veel zin heeft om er een prime focus LNB met hoorn in te hangen.
Ik ga voorlopig voor de eenvoudig oplossing met een betere universele LNB dan die er nu inhangt.
Uiteindelijk werkt alles, behalve enige 19.2 kanalen die soms problemen geven. 

Het gaat inderdaad om de nieuwere 8psk modulatie.

Ik bedank jullie voor de input en als ik nieuws heb laat ik mij weer horen

aangepast door jschoonh

Vroeger stoppen met werken is altijd een keuze :-)

• Reacties 34
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit onderwerp

Beste reacties in dit onderwerp

Geplaatste afbeeldingen

Geplaatst:

De best presterende lnb voor deze omstandigheden is alom geprezen Inverto BlackUltra .

Voor verschillende personen in Turkije heb ik zo'n lnb aangepast met een C120 flens zodat hij aan de meest ideale feedhoorn voor jouw schotel past . Welke F/d ratio jouw schotel heeft is uit te rekenen als je de diameter en de diepte in het midden weet .

De Invacom SNF of TWF 031 doet echter amper onder voor de BackUltra .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Beste jschoonh

Ja, ik ben ook al een uur aan het zoeken geweest en kon ook niets van de 150cm primefocusschotel Next & NextStar satellite Systems vinden. De schotels die jij hebt gevonden had ik ook gezien maar dat zijn allemaal offset schotels en die hebben standaard een offset van rond de 0,6. Helaas heb je dus niets aan die informatie.

Maar wat me vreemd over komt is dat jij een afstand meet van de voorzijde van middelste lnb tot aan het midden van de schotel van 78cm. Ik zie dat niet terug in de foto van je schotel maar goed ik neem aan dat je het goed gemeten hebt. Het resultaat is dan als volgt:

http://www.***geen-reclame***/nl/fdratio-params.html?diam=150&depth=18

Ik kan dan ook niets anders adviseren dan een Inverto Black Ultra.

post-60869-0-03473300-1388091554_thumb.png

Geplaatst:

de inverto black ultra

is geen inverto black premium

daar zit het verschil in

ze doen niet veel voor mekaar onder maar  er zit wel wat verschil in

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Geplaatst: (aangepast)

ik gebruik vaker bij mensen de premium en ik zie echt geen verschil met kwaliteit ten opzichte  van de ultra

hij zal er heus wel zijn maar  ze zijn tot nu toe altijd tevreden ermee

alleen als de mogelijkheid er bestaat voor de ultra te plaatsen adviseer ik die wel

betere bestaan er momenteel niet

aangepast door blackeyes

vu duo//vuduo2//mutant hd51 4k // 65 inch lg4k

2 keer gibertini 100 // t90 // triax 88

Geplaatst:

Dat is hem inderdaad. Hij wordt ook verkocht onder het merk Gessat 150. En wat je inderdaad ziet is dat ze er een gewone offset-lnb op hebben zitten.

Nou mooi, dan weet je het in ieder geval ook weer dat dit een prime focus schotel is waar offset-lnb’s op geplaatst moeten worden.

Bedankt langebe en jschoonh, je kunt er dus het beste een Inverto Black Ultra op zetten voor de Astra 19,2.

Geplaatst:

Beste langebe

Het is heel ongebruikelijk dat er op een primefocus schotel een lnb voor een offset schotel op moet. Nu zijn de adviezen onderbouwd, zomaar wat roepen heeft weinig zin.

Geplaatst:
De black ultra 
 met deze heb je wel een voordeel,heeft een langere hals
en ook 60DB  Conversion gain heeft ,terwijl de inverto black premium 55DB Conversion gain heeft , maar of je daar veel van merkt ....
deze zal ook waarschijnlijk aan jou signaal meters een ander DB waarde geven
VB:bij een humax 5400 zal je dat goed zien .

DR_IDLB-SINL40-ULTRA-OPP.png

Low Band Input Frequency Range 10.7 ~ 11.7 GHz Low Band Output Frequency Range 950 ~ 1950 MHz Low Band LO Frequency 9.75 GHz High Band Input Frequency Range 11.7 ~ 12.75 GHz High Band Output Frequency Range 1100 ~ 2150 MHz High Band LO Frequency 10.6 GHz Noise Figure 0.2 dB Typ. (0.7dB Max.) LO Initial Accuracy +/- 1.0 MHz Max. LO Temperature Drift +/- 3.0 MHz Max. Phase Noise (@ 10 kHz) - 90 dBc / Hz Max. Conversion Gain 60 dB Min. Gain Ripple (Over 26MHz Bandwidth) +/- 0.75 dB Gain Variation (Over Full Band)  +/- 4 dB Max. Image Rejection 40 dB Min. 1 dB Compression Point (@ Output) 0.0 dBm Min. Cross Polarization Isolation 22 dB Min. Control Signal Ca (Vertical Polarization) 11.0 ~ 14.0 V Control Signal Cb (Horizontal Polarization) 16.0 ~ 20.0 V Control Signal Cc (Band Switching) 22 +/- 4 kHz Output VSWR 2.0 : 1  In-Band Spurious - 60 dBm Max. Current Consumption 120 mA Max. @ 11 ~ 20V Operating Temperature - 30 °C  ~  + 60 °C Output Impedance 75 Ω Output Connector F-Type (Female) Weight 151 g    

1x Dreambox 900UHD OpenPLi GCC-13.2 2x  TRIAX 110 TDS 4x twin lnb 1x bosat 1.50m .1x Dreambox 7020hd v2x dreambox 800

1x DREAMBOX 8000 HD pvr 1x Dreambox 800se  1x GIGABLU HD QUADPLUS  1x Sab unix triple 1x Xsarius Galaxy 4K  1x gigablue trio 1xZgemma H7S - 4K

1x Samsung UE65MU7070 4K Ultra HD Smart LED  1x Samsung  UE46F6650SSXXN led 

Geplaatst:

Ook ik heb de Black Ultra getest en kwam uit op een veel lager signaal,

dan met de Invacom Flens LNB.

Dus iedereen heeft hier misschien gelijk, maar het blijft uit testen.

Ben begonnen met een normale offset LNB, had ontvangst, maar de NL zenders vielen ´s avonds weg.

Daarna een Black Ultra, resultaat was al tig keer beter, maar had toen nog niet alle zenders van Astra 1.

B.U. aangepast met flens en weer een beetje verbetering.

Uiteindelijk werd het dan toch de Invacom Flens met de beste resultaten.

Vraag me niet naar de f/D verhouding, heb dit niet opgemeten.

Ja, en toen kwam het 8PSK gedoe, zowel Vlaanderen met VRT Ketnet als de Duitse** zenders.

Wil je hiermee een optimale ontvangst hebben, neem een nog grotere schotel.

Alanya moet goed resultaat geven met 180 cm.

Ik schreef voor mij ook deze maat, maar denk eerder aan nog groter.

Een goede LNB kan héél veel doen, maar een grotere schotel maakt het plaatje compleet.

Nadeel is dat niet iedereen ´n grotere schotel wil/kan kopen, i.v.m. de kosten.

** Voorheen al vernoemd, hr Fernsehen HD - TP en die van tagesschau 24 HD

Waar ik nu op hoop, de UK positie, Astra 2, zou een satelliet  verhuizen naar 19.2 oost, daar was hij eigenlijk voor voorzien.

Ik meen dat het de 1N zou moeten zijn. Misschien brengt dat nog wat meer signaal richting onze kant.

Vroeger was het allemaal gemakkelijker, oudere Astra´s kon ik hier ontvangen met 120 cm. en had nog regenreserve.

Maar die hadden een enorme overspill en dat is er nu niet meer bij.

Ook 23.5 oost is bij mij nog maar net te doen, maar die "gewone" LNB zit naast de "Flens" en door 8PSK,

nu af en toe ook uitval met wat zwaardere regen.

2 Schotels van zeg 2 meter, dat vind ik te veel van het goede.

Waarom eigenlijk SES Astra?, Hotbird is goedkoper en heeft ontvangst tot in Iran en valt hier nooit uit.

Met de besparing op Hotbird kan CD/M7 wat extra transponders inzetten en liefst zonder 8PSK.

Werd het toch nog een lang verhaal.

Selamlar uit Anamur, zon en 17 graden.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Hartstikke bedankt. Hier ontstond een soort verwarring die ik ook al had ervaren. @langebe dat linkje had ik ook gevonden maar ook daar staat er geen f/D ratio bij. Wel zie je op het plaatje dat er een "normale" lnb in hangt.
@emekli ik heb hier in de buurt eens rond gelopen maar Turkije heeft buiten de ofset schotels voor de lokale satellieten voor de yabancılar heeeeele grote prime focus schotels. Ik heb wat Noorse en Zweedse bewoners gevonden die 400 cm schotels hebben staan met een normale LNB dus zonder feedhoorn, begrijp het nog steeds niet helemaal. Maar bedankt voor je input, misschien kom ik je nog eens opzoeken.

@sprietje Ik heb hier gaande weg hier veel geleerd en het gaat een Inverto Black Ultra worden.

De rest ook heel veel bedankt en allemaal vast een gelukkig nieuwjaar toe gewenst!!

Vroeger stoppen met werken is altijd een keuze :-)

Geplaatst:

Ja, ik weet het, in Alanya staan enorme joekels, bedoeld voor Astra1 en er schuin naast een LNB voor Hotbird.

De meeste hiervan, zijn géén Prime Focus, maar offset schotels.

Kan je o.a. zien aan de "arm" waar de hoofd LNB zit, ze kijken minder omhoog en op de twee "steunstangetjes", zit dan rechts

de LNB voor Hotbird en heel soms links nog een voor de Türksat.

Hier in Anamur kan ik die grotere offsets niet krijgen en ik denk dat ze vrij prijzig zijn.

Mijn 160-er komt wel uit Anamur en is Prime Focus, kosten: 120TL.

Was eigenlijk 150TL, maar omdat ik hem zelf plaatste kreeg ik korting.

Ja en dat bedrag is natuurlijk niks. Na geinformeerd te hebben, bleken grotere maten in een keer heel duur te zijn.

Waar je hier ook op moet letten, ze komen met een kamyon en de schotel goed vastgesjord.

Je voelt hem al aankomen, de originele vorm is dan kompleet weg, heb ze 4x laten rijden, tot ik een goede had.

Ook voor jou, een goed 2014 met goede ontvangst met je I.B.U.

Zo, nu çabuk een lekkere Senseo kavesi.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Beste Emekli

Graag wil ik even reageren op bericht 27.

Een normale primefocusschotel heeft een f/D-verhouding die ligt tussen de 0,32 en 0,43. Omdat er voor primefocusschotel geen afspraken zijn gemaakt welke f/D-verhouding ze moeten hebben, zijn de feedhorns ook instelbaar gemaakt van 0,32-0,43 om deze op alle merken primefocusschotels te kunnen gebruiken.

Ook jij hebt een primefocusschotels die binnen die verhoudingen ligt.

Bij offestschotels is er wel een afspraak gemaakt over de f/D-verhouding, namelijk 0,6. Zouden ze dat niet gedaan hebben, dan krijg je een oerwoud aan universele lnb’s voor allerlei verschillende f/D-verhoudingen.

Wat houdt dat voor een lnb nu in, die f/D-verhouding.

Een lnb met aangeflenste feedhorn voor een primefocusschotels heeft een hele brede ontvangsthoek. Hij staat relatief dicht bij de schotel en kijkt toch helemaal naar de zijrand van de schotel.

Bij een offsetschotel, staat de lnb veel verder van de schotel.

Omdat een lnb maar een klein beetje over de rand van de schotel mag kijken (de zogenaamde Spillover), is de ontvangsthoek van de lnb dus veel smaller.

Nu schrijf jij:

“Ben begonnen met een normale offset LNB, had ontvangst, maar de NL zenders vielen ´s avonds weg.

Daarna een Black Ultra, resultaat was al tig keer beter, maar had toen nog niet alle zenders van Astra 1.

B.U. aangepast met flens en weer een beetje verbetering.

Uiteindelijk werd het dan toch de Invacom Flens met de beste resultaten.”

Jij gebruikte dus een normale offset-lnb op een primefocusschotel. Hiermee wordt dus nog minder dan de helft van het schoteloppervlak gebruikt om de sigmalen op te vangen.

Dat een Inverto Black Ultra betere reseltaten gaf is logisch, het is gewoon een top-lnb.

Toen ging je een lnb gebruiken die pas echt geschikt was voor je primefocusschotel, die dus wel het gehele schoteloppervlak benutte voor de signaalversterking. En ja, de Invacom is dan weer gewoon het topproduct voor die schotels dus logisch dat die het beste resultaat gaf. Dat wil dus niet zeggen dat de Inverto Black Ultra minder goed is, nee, de Inverto Black Ultra is gemaakt voor offsetschotels.

Dat er nu ook een primefocusschotel bestaat waarbij de f/D-verhouding een beetje in de buurt komt van de offsetschotels, is voor mij ook nieuw.

Uiteindelijk zie je dat het heel belangrijk is, dat je de juiste lnb op de juiste schotel plaatst anders haal je niet het maximale uit je schotel.

Op zich is het wel mooi dat er nu een primefocusschotel op de markt is, waar je gewone lnb’s op kunt plaatsen. Die zijn een stuk goekoper en meestal ook dichter tegen elkaar aan te plaatsen. Jammer dat de f/D-verhouding van 0,52 nergens in de specificaties van die schotel is terug te vinden. En tsja, met een f/D-verhouding van 0,52 haal je net wat minder sigmaal van de schotel dan dat die een f/D-verhouding van 0,6 had gehad maar dat mag hem de pret niet drukken.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen