Hansen Geplaatst: 26 december 2013 Geplaatst: 26 december 2013 Hallo, maar even via dit draadje. Al iemant geprobeerde met een duo 19,2 - 23,5 E. kop de 13 - 9 E te ontvangen. Op papier zou het prima passen +/- 4 graden. Heb zelf een 19/23/28 kop en die bevalt uitstekend ( uitzonderlijk goed signaal op alle 3 ) maar is mis Arte F. HD op 13 E. dus maar een Triax 64 cm bij geplaatst daarvoor. N.b. meestal Engels geluid op Arte F. bij GB/USA films. Op 9 E. zitten een paar intresante FTA zenders vooral in HD. Helaas heb ik mijn oude 2 weg kop weg gedaan en wil ik graag weten of het zinvol is er weer een te bemachtigen.
Eduard07 Geplaatst: 26 december 2013 Geplaatst: 26 december 2013 Bij Een duo lnb voor een 64cm schotel ziiten de koppen 4.3 graden uit elkaar, dus 13 en 9 oost zou op zich. prima kunnen. Beide sats zijn vrij sterk. Het is alleen wel zo dat voor de Hotbird altijd een schotel van minstens 80cm wordt geadviseerd.. Zeker het signaal van Arte HD F is extra kwetsbaar. Wanneer je deze duo lnb primair en maximaal richt op de Hotbird (in de houder op de schotelarm), denk ik dat dit plan best uit kunt voeren. Alleen de regenreserve zal beperkt zijn. Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Hansen Geplaatst: 26 december 2013 Auteur Geplaatst: 26 december 2013 Dank Eduard07 voor reactie, ga op zoek naar een duo kop. N.b. Heb met een Inverto silver tech met de 64 cm Triax op Arte F. HD nu na een week regelmatig kijken nog geen enkele storing ( freezer ) waargenomen SNR is 11,6 dB AGC 78% ( Vu Ultimo )
Sprietje Geplaatst: 26 december 2013 Geplaatst: 26 december 2013 Beste Hansen Je kunt met een duo-lnb voor de Astra 1 en 3 inderdaad prima de Eutelsat 9 en 13 oost ontvangen. De afwijking die je hebt is slechts 1mm. Dit komt mede door het feit dat de satellieten minder schuin van ons staan. Of er een noodzaak is een grotere schotel dan 64cm te hebben, vraag ik me af. Ik heb een Technisat Multytenne van slechts 45cm en zit nu naar perfect beeld van ARTE France te kijken op 11623V van de Horbird waar ik naar het circus heb zitten kijken. Een grotere schotel kan natuurlijk nooit geen kwaad maar dan heb je wel een andere duo-lnb nodig. Hoe wil je trouwens die triple-lnb en de duo-lnb met elkaar koppelen of gebruik je ze op verschillende ontvangers?
Hansen Geplaatst: 26 december 2013 Auteur Geplaatst: 26 december 2013 Leuk je interesse, heb net een duo lnb gekocht via marktplaats € 20,00 incl. verzend. dus vervolg komt . Maar goed ik had er al één maar die heb ik verkocht om dat ik een 3 kop 19-23-28* had aangeschaft en dacht dat de andere dus niet meer nodig was. Maar ja inkeer dus . Ja dus nu de vraag ik heb een et 9500 met 1x kabel ( Ziggo ) en 1 x sat tuner, verder een Vu + ultimo met 1 x kabel en 2 sat. tuners. Van deze laatste heb ik dus nu een kabel van de quatro* aangesloten op een extra 64 cm Triax >13 E. en daar wil ik dus de ........bij plaatsen
Sprietje Geplaatst: 26 december 2013 Geplaatst: 26 december 2013 Beste Hansen De triple-lnb is geen quattro maar een triple-quad. Dat maakt een heel groot verschil. Je kunt de twee koppelen met een uncommitted switch, de Spaun SUR 211F, zie bijlage. In een weerbestendige behuizing heet die SUR 211 WSG. De schakelaar moet op uncommitted switch 1 staan. Je ontvanger moet ook op diseqc-1.1 ingesteld worden. Het is geen goedkope switch. Ik zie de WSG staan voor €39,-
Hansen Geplaatst: 27 december 2013 Auteur Geplaatst: 27 december 2013 Dank Sprietje goede tip misschien ga ik die switch nog eens plaatsen. Het begrip quad is mij bekend, sorry voor het verkeerde taal gebruik. Het is best verwarrend ik heb vroeger gewerkt met SMW lnb's toen bekende quad dat die 4 banden aan kon. Maar goed dat terzijde, zodra ik de 2 kops lnb geplaatst heb voor 13 - 9 E. laat ik weten hoe het signaal is. Kan wel een dag of wat duren, moet hem nog ontvangen .
Sprietje Geplaatst: 27 december 2013 Geplaatst: 27 december 2013 Beste Hansen Het is voor veel mensen best wel ingewikkeld alle termen uit elkaar te houden. Daarom leg ik het nog eens even uit wat ook leerzaam is voor andere mensen die er niet zo goed in thuis zijn. Een quad-lnb is een lnb met vier aansluitingen Daar kunnen dus vier ontvangers op aangesloten worden. Een quattro-lnb is een lnb die alleen maar gebruikt kan worden op een multiswitch. Deze heeft ook vier aansluitingen maar voor elk kwadrant één (zie uitleg hieronder). Je schrijft nu: “Het is best verwarrend ik heb vroeger gewerkt met SMW lnb's toen bekende quad dat die 4 banden aan kon.” Helaas is dat weer wat anders. Jij bedoeld een universele lnb. Wat is nu precies een universele lnb? De satelliet band bestaat uit 4 stukken (kwadranten) en is ingedeeld als volgt: Lage frequentie van 10,7 Ghz tot 11,7 Ghz -lage frequenties horizontaal -lage frequenties verticaal Hoge frequentie van 11,7 Ghz tot 12,75 Ghz -hoge frequentie horizontaal -hoge frequentie verticaal In de begin jaren van de satelliet, had men voor elk kwadrant van de band een apart type lnb nodig. D.w.z. om alle zenders van 1 satelliet te ontvangen waren er toen 4 lnb’s nodig, voor elk kwadrant één lnb. Sinds de introductie van de universele lnb hoeft dat niet meer, hierin zitten nog steeds die 4 lnb’s maar ze zijn verwerkt in één behuizing. Er is echter een “maar” aan verbonden, er kan slechts één deel van de band worden aangesproken door de universele lnb. Er zijn 3 manieren om de universele lnb een kwadrant te laten selecteren, deze sturing wordt via de coaxkabel aangeleverd vanuit de decoder naar de lnb. 13 Volt, horizontale polarisatie lnb 18 Volt, verticale polarisatie lnb Continue toon signaal 22kHz, wordt gebruikt om te schakelen tussen lage band en hoge band. 22 khz aanwezig = hoge band 22 khz afwezig = lage band De 13/18 Volt en 22khz, zijn onontbeerlijk voor een goede werking van de universele lnb. Daarom is het van zeer groot belang dat deze 3 vormen van aansturing altijd de lnb bereiken en niet verstoord of tegen gehouden worden door een switch of de commando's voor het aansturen van de switch.
Hansen Geplaatst: 29 december 2013 Auteur Geplaatst: 29 december 2013 Vandaag de duo 19-23 E kop geplaatst op een 64 cm Triax. en primair met de 23* op 13 E uitgericht en zowaar de 19* ontvangt nu dus 9 E. .Als ik optimaal op 9 E afstel zijn er problemen met Arte HD op 13 E maar als ik optimaal op Arte 13 E afstel is er geen probleem op 9 E. Met Vu + Ultimo Arte HD 13 E 11681H SNR 14,2 AGC 79% op Duna world HD 9 E 11958V SNR 12,1 en AGC 79% ( de SNR kan hier iets beter 12,8 maar dat geeft dus een probleempje op 13 E ) Wel even opletten met tuner instellingen 9 E op A en 13 E op B. zetten in dit geval. Voor formule 1 liefhebbers een lichtpuntje M 1 of 2 zend de Hongaarse Grand prix live uit in HD en die is niet bij de 9 die de BBC uitzend. Wel Hongaars commentaar natuurlijk maar wel mooi beeld. Nog even over de Quad begrippen ( Sprietje ) dat is helemaal juist.
Sprietje Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Beste Hansen Je schrijft dat je wat ontvangstproblemen had als je de schotel op de 9 oost uitrichtte. Heb je de schuinte van de duo-lnb wel goed ingesteld? Ik weet niet waar je ongeveer woont maar in Utrecht moet je de duo-lnb 4 graden schuin instellen, dus een stuk minder dan CanalDigitaal aangeeft voor de ontvangst van de Astra 19,2 en 23,5 want dat is 11 graden. Bovendien is het ook nog afhankelijk welke kop je in de klem hebt zitten. Als je dit dus nog even aangeeft en ook in welke regio je woont, kan ik het precies voor je uitrekenen. Misschien dat je dan wel een veel optimalere ontvangst hebt voor beide satellieten. Het is het beste de kop van de Hotbird in de klem te zetten. Dat is bij de duo-lnb dus de kop van de 23,5.
Hansen Geplaatst: 29 december 2013 Auteur Geplaatst: 29 december 2013 Sprietje, heb al aangegeven dat ik de golfpijp gemerkt met 23* heb gebruikt voor 13 E. De hoek heb ik uitgeprobeerd ( schuinte n.b. met een klein t.v. toestel buiten met het menu signaalzoeker ) Maar wel best de theoretische hoek te weten, want meten is weten. Mijn locatie is 52'48'10'77 W en 6'03'40.16 E. Overigens nog een bijzonderheid voor de 64 cm Triax, ik heb het over de uitvoering met de bevestiging met platte vleugelmoeren. Die hebben allemaal? een fabrieksfoutje. De arm zakt iets te veel door naar beneden. Een wasknijper aan de achterkant er tussen drukken doet veel goed.( Die plastic borg drukker wat minder strak maken, omhoog klappen zal die echt niet doen met zo'n zware lnb) Het is beslist niet zo dat de schotel zelf te laag staat. Heb dit al tig keer ervaren. 100% goed zal het overigens niet kunnen daar er een gering verschil zit tussen 19,2/23,5 en 9/13 E maar ja dat kan per locatie mogelijk in je voor of nadeel werken.
Sprietje Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Dan moet de duo-lnb 4,5 graden schuin ingesteld worden om beide satellieten optimaal te ontvangen, dus de vrijhangende lnb voor de 9 oost lager, zie de hoek van 4,5 graden als bijlage (uitprinten, uitknippen en achter op de duo-lnb plakken) Verder begrijp ik je verhaal niet over de arm. Die heeft een klik-borging (zie bijlage) maar daar zitten toch geen vleugelmoeren?
Hansen Geplaatst: 29 december 2013 Auteur Geplaatst: 29 december 2013 4,5 graden klopt maar zal dat nog eens nauwkeurig controleren. Over de vleugel moeren en klik bevestiging, kennelijk wat verwarring. Deze staan los van elkaar. Ik heb tientallen 64 cm Triax geplaatst en bijna allemaal het type met 1 U beugel met platte vlegelmoeren voor mast bevestiging en elevatie . En half jaar geleden had een dorpsgenoot voor € 5,00 een aanbieding van CD ontvangen met o.a 25 mtr. prima coax, muurbeugel, kompas en een 64 cm Triax? , stond er niet op maar Canaal Digitaal HD. maar ja dus net wat anders. Geen vleugelmoeren en 2 u beugels met gewone M8 moeren en ook de elevatie bevestiging zat anders. Veel lastiger af te stellen. Van daar mijn uitleg type met vleugelmoeren daar deze types kunnen verschillen.. Van dit type dus, ( met vleugelmoeren voor mastbevestiging en elevatie) als je de drukker achter de schotel in het slot drukt zit de arm dus net iets te laag. De kop van de lnb zit niet juist in het brandpunt van de schotel.Probeer maar uit zou ik zeggen voor die het aangaat en wil proberen.
Sprietje Geplaatst: 29 december 2013 Geplaatst: 29 december 2013 Nu snap ik het. Ja, CanalDigitaal en TvVlaanderen hebben ongeveer een jaar geleden Triax er uit gegooid en daarvoor in de plaats SAB-schotels genomen. Die zullen wel een euro goedkoper zijn geweest. Die hebben inderdaad een andere elevatie instelling, zie de bijlage. Maar hoe weet jij nu zo zeker dat die arm van de SAB-schotels te ver omlaag hangen?
Hansen Geplaatst: 30 december 2013 Auteur Geplaatst: 30 december 2013 Sprietje, goed lezen ik heb het over de Triax 64 cm schotels ( met vleugelmoeren ). In vrijwel alle gevallen met plaatsen had ik na maximaal uitrichten een verbetering als de arm een beetje omhoog ging. Het brandpunt was dus niet optimaal en vooral met HD zenders met 8PSK is dit van belang.Vooral nu met mijn opstelling 9/13 E waarbij de kop dus ietsje afwijkt hiervoor qua constructie.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen