lujo Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Hallo, Naar aanleiding van de website http://www.antennebureau.nl/ ben ik op benieuwd wat mijn voorgevelrooilijn is. http://www.antennebureau.nl/sites/default/files/infoblad-schotelantennes-ministerie-bzk.pdf Ik kan dit navragen bij de kadaster, echter vragen ze daarvoor 41 euro. Misschien dat iemand ervaring hiermee heeft. Met de volgende lijnen heb ik dit geprobeerd te verduidelijken: Gele lijn is einde/begin van de weg. Welke rode lijn zou de voorgevelrooilijn moeten zijn? Alle ingangen zijn met pijtjes aangegeven (pijtje met de tekst ingang betreft een portiekgedeelte met 5 woningen)
Sprietje Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 (aangepast) De Rijksoverheid heeft dit precies beschreven. Hier kun je de PDF-file downloaden: http://www.rijksoverheid.nl/documenten-en-publicaties/brochures/2010/07/20/schotel-antennes.html Maar ik zie dat het een gemeenschappelijk gebouw is. Dan heb je ook te maken met de regels die de huiseigenaar heeft opgesteld. Het gaat dan met name om het bevestigen van schotels of antennes aan het gebouw. Zet je de schotel op een losse voet, dan kan er in het algemeen al weinig van gezegd worden. Dan hebben de regels van VROM voorrang. 3 januari 2014 aangepast door Sprietje
lujo Geplaatst: 3 januari 2014 Auteur Geplaatst: 3 januari 2014 (aangepast) Het gaat om een huurwoning in het bezit van een woningbouwvereniging Waar het om gaat is dat ik toestemming gevraagd heb om schotel op het dak te plaatsen. Ik werd gebeld met de mededeling dat mijn verzoek afgewezen is, omdat ik dak sowieso niet mag betreden. Verder werd het verteld dat ik niks aan het gevel van mijn woning mag bevestigen en ik zou nog een brief van hun krijgen. Ik heb telefonisch proberen uit te leggen dat er zoiets als Europese wetgeving bestaat en dat in een zaak rechter de eiser uit Zweden in het gelijk heeft gesteld maar dat heeft niet echt geholpen..... Dit is wat op hun website staat: Steeds vaker worden schotelantennes op en aan de woningen geplaatst. Volgens de wet, de huurovereenkomst en ons huurreglement zijn veranderingen aan de buitenzijde van de woning niet toegestaan. Het plaatsen van een schotelantenne op een dak of aan een gevel is zo’n verandering. Dit mag niet, tenzij "woningbouwvereniging" daar toestemming voor heeft verleend. Daarom gaan we hier strenger op controleren.Waarom mag ik geen schotelantenne plaatsen?Dat doen we om verschillende redenen:• Schotelantennes kunnen schade aan het pand veroorzaken;• Schotelantennes hebben een negatief effect op het straatbeeld in de woonomgeving;• Woningen zijn lastiger te verhuren wanneer er schotelantennes op of aan het gebouw geplaatst zijn;• Voor het plaatsen van schotelantennes moet een vergunning worden aangevraagd of er moet door "woningbouwvereniging" toestemming zijn verleend.Als ik geen schotelantenne mag, hoe ontvang ik dan mijn vertrouwde zender?Er zijn verschillende alternatieven voor het ontvangen van veel vertrouwde tv-zenders. Bijvoorbeeld kabelaansluiting voor (digitale) TV of internet. Wij vertrouwen daarom op uw medewerking. In mijn brief heb ik netjes uitgelegd dat door mijn plaatsing op het dak er geen schade aan het gebouw zal ontstaan. Immers gedeelte van het dak is al "bestraat" en daarop zou ik mijn tegelvoet met de schotel kunnen plaatsen. Ik zou ook gebruik maken van de rubberen tegels enz. Door het plaatsing op het dak zal de schotel ook niet zichtbaar zijn voor de omgeving waardoor er geen negatief beeld zal ontstaan. Voor het plaatsen van de buitenzonweringen geven ze wel toestemming (ga ik tenminste vanuit aangezien veel mensen ze hebben) maar voor het netjes plaatsen van een schotel niet. Zie ook gedeelte van mijn huurregelement wat over de schotelantennes gaat. Hebben ze gelijk of is dit puur bangmakerij? 3 januari 2014 aangepast door lujo
Sprietje Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Ze hoeven nooit toestemming te geven het dak te betreden, dus daar een schotel plaatsen is uitgesloten. Het enige is een schotel plaatsen op een balcon op een tegelvoet die dus in feite los staat en nergens aan bevestigd is en dan kunnen ze nog verlangen dat die niet vanaf de straat te zien is, dus achter de balustrade. Maar dan moet je wel een balkon hebben en ook nog in de richting zodat je de satelliet kunt ontvangen.
lujo Geplaatst: 3 januari 2014 Auteur Geplaatst: 3 januari 2014 Dan vind ik het vreemd dat ik op http://www.antennebureau.nl/onderwerpen/plaatsing-antennes/schotelantennes volgende lees: Een schotelantenne kan onder bepaalde voorwaarden zonder vergunning op, aan of bij een gebouw worden geplaatst. Deze voorwaarden zijn: de doorsnee van de schotelantenne is minder dan 2 meter de hoogte van de antenne (inclusief drager) is minder dan 3 meter de antenne is achter het voorerf geplaatst bij een inpandig balkon aan de voorkant dan moet de schotelantenne achter de voorgevel worden geplaatst Uw gebouw is geen monument of valt onder een beschermd stads- of dorpsgezicht. Daarom zou ik graag van iemand willen horen waar mijn voorgevelrooilijn loopt, want in dat geval kan ik het vergunningsvrij plaatsen. Mochten ze moeilijk doen dan wordt het een rechtszaak.
Moderator ceesv Geplaatst: 3 januari 2014 Moderator Geplaatst: 3 januari 2014 Er zijn 2 zaken waar je mee te maken hebt, de gemeentelijke bouwverordening die bepaalde eisen stelt, zoals je hierboven aangeeft. De eigenaar van een pand zal daarnaast ook toestemming dienen te geven. In de door jouw getekende huurovereenkomst is opgenomen dat je zonder toestemming geen objecten aan het pand mag bevestigen. Wanneer de verhuurder geen toestemming verleent en jij dit onredelijk vindt, je de gang naar de rechter openstaat. Dus wanneer jij betoogt dat kabel en IP geen alternatief zijn en zij dit dan afwijzen weet je wat je te doen staat. In jouw geval zou ik de artikelen in de huurovereenkomst weerleggen door met argumenten aan te geven wat en waarom je een schotel wilt en wat voor gevolg dit voor het pand heeft. Je kan bijvoorbeeld aangeven dat net die ene zender op de satelliet voor jou belangrijk is en dat er geen ander alternatief dan de schotel is. Je kan verder nog refereren aan het recht van vrije ontvangst. Tekeningen en foto montages kunnen dit verduidelijken, in combinatie met foto's uit de omgeving waar ook objecten aangebracht zijn aan woningen. Verder geef je op een nette duidelijke wijze aan dat je indien afwijzend op jouw redelijk verzoek wordt beschikt je de in het huurcontract aangegeven bezwaarprocedure wilt volgen. Geef verder aan dat je het verzoek eventueel mondeling wilt toelichten. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Beste lujo In bericht 5 schrijf je: “Ik vind het vreemd…..enz.” Waarom is dat nu vreemd. Wat je daar leest zijn de wettelijke regels opgesteld door VROM. Daar heeft iedere Nederlander zich aan te houden, of je nu een eigen woning hebt of een huurwoning. Dat staat toch los van het feit wat de eigenaar van het gebouw aan regels heeft opgesteld en waar voor getekend is als huurder. Verder kun je van ons toch niet verwachten dat wij gaan aangeven waar de voorgevelrooilijn loopt. Dat zul je zelf moeten uitzoeken.
Moderator ceesv Geplaatst: 3 januari 2014 Moderator Geplaatst: 3 januari 2014 In principe is dat de lijn waar de (voor)gevel op is gebouwd, uitzonderingen daargelaten. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Bij zo’n gebouw als op de foto te zien is, is het helemaal niet zo duidelijk wat de voorgevelrooilijn is. De ingang zit namelijk op een heel andere plaats dan de gevel waar het om gaat. Lees dit stuk er maar eens op na, zie: http://www.interomgeving.nl/nieuwsomgevingsweb/templates/template.aspx?articleid=2702&zoneid=2 Daarom gaf ik al aan dat je van ons niet kunt verwachten dat wij aangeven waar de gevelrooilijn loopt.
theparasol Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 En die rooilijn is daarbij ook nog niet boeiend. Eerst maar eens de rechter opschakelen want zonder een uitspraak daarvan kun je het legaal plaatsen van een schotel wel vergeten aangezien je zelf ingestemd hebt met de huurvoorwaarden.
lujo Geplaatst: 3 januari 2014 Auteur Geplaatst: 3 januari 2014 (aangepast) Ik zit nu naar rechtzaken te zoeken die in het verleden zijn geweest. Die zijn twee voorbeelden: http://uitspraken.rechtspraak.nl/#ljn/BO8997 http://www.akd.nl/nl/kennis/publicaties/verbod-schotelantennes-zinloos Zoals ik het lees komt het bij mij over dat ze het plaatsen van een schotel niet kunnen verbieden. Als jullie nog meer voorbeelden van uitspraken hebben, zowel positief als negatief, dan zie ik die graag. 3 januari 2014 aangepast door lujo
youriy Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 (aangepast) Misschien kun je wat andere foto's plaatsen waar je evt. de schotel zou kunnen plaatsen zonder dat je de verhuurder om toestemming moet vragen. edit: Een schotelverbod mag ook niet, maar er mogen wel zodanige eisen aan gesteld worden dat het in de praktijk niet mogelijk is om satelliet-tv te ontvangen. 3 januari 2014 aangepast door youriy clarke-tech HD4100+, gigablue UHD trio 4k, rotor 53grO-45grW, Fuba 85 cm.
Mojo Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Paal in de grond en schotel eraan bevestigen. Zorgen dat je niet boven de 3 meter komt. Klaar. You know when you've been shagged. I like receivers who give me pleasure.
theparasol Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Maar ook daarin kunnen ze te ver gaan. Als huurder heb je ook onontvreemdbare eisen. Als ze het helemaal dichtgetimmerd hebben maar daarbij over deze grens gaan kan een rechter het huurcontract nietig verklaren en dan val je terug op een standaard huurcontract. Het kan niet zo zijn dat ze een vakkundig geplaatste schotel kunnen weigeren. Dat zou inhouden dat je nog geen bloembak, lichtpunt of zonnewering aan zou mogen brengen. Het heeft er alle schijn van dat ze alle "leden" van het huurcontract bijzonder wollig ingekleed hebben om feit dat het specifiek om schotelverbod gaat te verhullen. Al het overige zullen ze waarschijnlijk direct toestemming voor geven. (Misschien moet je de aanvraag dan ook niet doen voor een schotelantenne maar gewoon voor een extra lichtpunt waarbij je maar even gemakshalve vergeet de afmetingen op te geven. Vervolgens hang je onder aan de arm van de schotel een lampje wat je natuurlijk nooit aandoet. Dat moet kunnen werken. Maar als het niet werkt heb je direct je kruit verschoten en zal het bij een rechtsgang ook niet in je voordeel spreken)
Sprietje Geplaatst: 3 januari 2014 Geplaatst: 3 januari 2014 Dan kun je beter vergunning bij de huisbaas aanvragen voor een wandverlichting en dan plaats je een DigiGlobe in de muuruitvoering, zie bijlage.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen