Groove Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 (aangepast) Het was 1999/2000 en het was rustig in Canal Digitaalland. HD bestond nog niet en Astra 23.5 draaide nog rondjes om Mars. We gingen verhuizen naar het platteland en hadden ineens een schotel nodig. Installateur heeft het als volgt opgelost: Schotel aan de schuur gemonteerd met een ALPS BSNE9-101E Quattro LNB. Er lopen 2 kabels van de LNB de schuur in: High-H en High-V. In de schuur duiken de kabels de grond in en komen een meter of 20-30 verder het huis binnen. Aldaar wordt het signaal naar 5 punten (met 5 decoders) verdeeld middels een Spaun SMS 5609 Multiswitch. Destijds waarschijnlijk een prima werkende en logische oplossing. Flashforward naar 2014: je bent inmiddels een sufferd als je geen HD kijkt, Canal gebruikt inmiddels 2 satellieten en sinds augustus dit jaar ook de Low-band van Astra 19.2 (o.a. Veronica en Discovery, die zijn we nu dus kwijtgeraakt). Allemaal geen probleem volgens Canal, gewoon een DUO Quad LNB erop, want wie heeft er nou meer dan 4 decoders? En je schotel staat toch op je balkon dus een extra kabeltje is zo getrokken. Maar in mijn situatie dus niet, waardoor ik het hele HD-gebeuren moet missen en op m'n enkele SD-schoteltje dus ook zenders aan het kwijtraken ben. Wat is nu mijn doel? In het ideale geval ontvang ik zowel 19.2 en 23.5 (en volledig, dus niet voor de helft zoals nu met 19.2), zonder dat ik extra kabels hoef te trekken. Kanttekening: er loopt nog een derde kabel van de schuur naar het huis, deze zit aan een ouderwetse analoge antenne die niet meer gebruikt wordt (dezelfde soort kabel als de satellietsetup), dus in feite heb ik 3 kabels tot mijn beschikking. Ik kan in de schuur oneindig prutsen (en er is stroom), en ook waar de kabels in het huis binnenkomen is ruimte voor apparatuur en stroomvoorziening. Nu ben ik aan het nadenken over mijn opties, maar ik kan niet goed inschatten wat de beste oplossing zou zijn. Dit zijn in mijn gedachten de opties: DUO Quad LNB met 1x Stacker / Destacker: kost me 1 decoder, maar er wordt toch nooit met 5 decoders tegelijk gekeken, ik zou 2 onbelangrijke door kunnen lussen. Misschien nog wel versterkers nodig omdat er ook zo 20-30 meter kabel door het huis loopt per aansluiting. 2 Quattro LNBs met 2x of 3x Stacker / Destacker (en waarschijnlijk nieuwe multiswitch): zo kan ik maar driekwart van de banden van beide satellieten ontvangen, maar als ik High-V en High-H op Astra 23.5 erbij krijg heb ik in ieder geval alle Nederlandse HD-kanalen, kan ik nog 2 banden erbij kiezen om een gedeelte van de Duitse HD-kanalen op 19.2 te ontvangen. Zo behoud ik wel 5 decoders. Lijkt me wel lastiger te monteren dan een DUO LNB en er komt nogal wat (prijzige) randapparatuur bij. 2x Unicable LNB (1 voor 19.2, 1 voor 23.5): maar ik heb nog geen manier gezien om beide signalen te combineren. In huis extra kabels trekken is namelijk ook niet echt een optie. DUO Unicable LNBs (zelfs met 2 losse aansluitingen) heb ik ook nog niet gezien. Typisch systeem, dat Unicable, het lijkt de oplossing voor alle problemen maar uiteindelijk is het nergens echt de oplossing voor. 2 mogelijke oplossingen, beide redelijk bewerkelijk. Zie ik nog een andere oplossing over het hoofd? Alvast bedankt! p.s.: multi-tuner met opnemen e.d. is gelukkig niet aan de orde, als we iets opnemen doen we het omdat we niet thuis zijn 4 januari 2014 aangepast door Groove
Sprietje Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 (aangepast) Beste Groove Welkom op dit forum Wat een rare situatie. Je schrijft: “Er lopen 2 kabels van de LNB de schuur in: High-H en High-V.” Bij een quatro-lnb moeten toch altijd 4 coaxkabels aangesloten worden, zie bijlage 1. Met een duo-lnb quad en 3 coaxkabels kun je inderdaad met één Stacker /Destacker toe. Een Stacker / destacker is niet te gebruiken in combinatie met een quatro-lnb’s. Je kunt de Stacker / Destacker wel gebruiken achter de multiswitch maar daar zie ik geen voordeel in. Een Unicable-systeem kan slechts voor één lnb gebruikt worden, niet voor twee die je nodig hebt voor de Astra 19,2 en 23,5. Je kun ook geen twee Unicable systemen koppelen en je bent verplicht satellietontvangers te gebruiken die met het Unicable-systeem om kunnen gaan. Niet aan beginnen. De beste oplossing lijkt me: De 3 coaxkabels gebruiken die je van de schuur naar je woning hebt lopen. Een duo-lnb quad gebruiken met één Stacker / Destacker. Maak binnen gebruik van een priority-switch. Kijk welke satellietontvangers je bijna nooit gelijktijdig gebruikt, bijv. woonkamer en slaapkamer. Daar zet je een priorityswitch bij zodat of de ene of de andere ontvanger signaal heeft. 4 januari 2014 aangepast door Sprietje
Groove Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 (aangepast) Bedankt voor de reactie en bedankt voor de verwelkoming (was even vergeten dat het m'n eerste post was, ik lurk al een tijdje ). Normaal gaan er inderdaad vier kabels naar een quattro-LNB, echter de installateur zal gedacht hebben: er zit toch niets nuttigs op de low-bands, dus 2 kabels zijn voldoende. Dat was ook in principe zo, totdat C+ Veronica en Discovery verplaatste (naar 11.023 H). De beide Low-bands zijn dus niet aangesloten, dus alle zenders die onder 11.700 zitten zijn niet te ontvangen met mijn huidige setup. Ik mis daardoor ook de meeste HD-versies van de Duitse zenders. Ik snap pas sinds kort waarom dat zo is Als een satboer het vandaag de dag zo oplost, word je boos en terecht. Maar rond 1999 was het niet zo'n raar idee. Een Stacker / destacker is niet te gebruiken in combinatie met een quatro-lnb’s. Ok, die kan ik dus sowieso wegstrepen, blijft de duo-lnb quad inderdaad over. 4 januari 2014 aangepast door Groove
satencom Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 En dat zou er zo ongeveer uit kunnen zien Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Sprietje Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Beste Groove Welke schotel heb je nu hangen? Weet je het merk en type, zoniet hoe breed en hoe hoog is de schotel op de spiegel gemeten? Met zoveel lengte kabel en ook nog een Stacker / Destacker kun je geen kleine schotel gebruiken. In het deel van het cirquit waar de Stacker / Destacker actief is, mag je zowiezo geen versterkers gebruiken maar daarna raad ik het je ook af.
Sprietje Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Beste satencom Zo zou het er uit kunnen zien als je geen Stacker / Destacker gebruikt en je dus maar 3 aansluitingen binnen krijgt maar als je na de Stacker / Destacker gewoon weer 4 aansluitingen hebt, dan hoef je toch maar één priority-switch te gebruiken om 5 satellietontvangers aan te sluiten?
Groove Geplaatst: 4 januari 2014 Auteur Geplaatst: 4 januari 2014 De schotel is een Visiosat UP-GF-20, volgens wat vage internetbronnen zou die 70x60 ovaal moeten zijn. Ik kan toch nog overwegen om de multiswitch naar de schuur te verplaatsen, een paar extra gaten in het hout boren voor extra kabels is namelijk geen probleem. Of toch iets met unicable... dit bijvoorbeeld: ***geen-reclame*** (wel zeer prijzig...) Of is dat echt af te raden? M'n decoders ondersteunen sowieso wel unicable.
satencom Geplaatst: 4 januari 2014 Geplaatst: 4 januari 2014 Ja zeker Sprietje helemaal mee eens Groove ik denk dat je nu met de deze schotel er een lnb bij moet zetten, ik denk dat een duo-lnb niet past maak anders even foto hoe het er nu uit ziet Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Groove Geplaatst: 5 januari 2014 Auteur Geplaatst: 5 januari 2014 Sorry voor de reclame, niet bij stilgestaan. Dit bedoelde ik: Unicable multiswitch MS8/1(8)PIN-4 Als het weer licht is zal ik de schotelsetup even op de foto zetten.
satencom Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Dit zou een op lossing kunnen zijn Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Sprietje Geplaatst: 5 januari 2014 Geplaatst: 5 januari 2014 Beste Groove Ook ik heb weer wat bijgeleerd want ik dacht dat je met het unicable-systeem maar tot 4 aansluitingen kon en slechts 1 satelliet. Dat is ook heel lang zo geweest maar nu kan het dus ook met twee satellieten en meer dan 4 aansluitingen. De Visiosat UP-GF-20 is inderdaad 60x70cm. Daar zou ik toch zeker een grotere schotel voor nemen en wel om meerdere redenen. 1e Omdat je met flinke kabellengtes te maken hebt, is het belangrijk dat je een flink signaal hebt om kabelverliezen te compenseren. 2e Bij het Unicable systeem werk je met hogere frequenties. Normaal gaat door de coaxkabel geen hogere frequentie dan 1950MHz, bij Unicable 2150MHz. Dit geeft iets meer verlies. Het is ook nog maar de vraag hoe goed je coaxkabel is die in de grond ligt. 3e Voor het Unicable-systeem kun je geen gebruik maken van een duo-lnb. Je zult dus met losse lnb’s moeten werken. 4e Om geen last te hebben van regendruppels op de kop van smalle lnb’s, zul je normale lnb’s moeten nemen. Om die te kunnen plaatsen, heb je voor de Astra 19,2 en 23,5 een schotel nodig van 85cm breed. Dat zou een Triax 88 kunnen zijn maar er zijn ook veel degelijkere schotels die natuurlijk ook een flink stuk duurder zijn. Verder zullen alle aangesloten satellietontvangers met met het Unicable-systeem overweg moeten kunnen. Dit betekent hoogstwaarschijnlijk dat je de bestaande satellietontvangers zult moeten vervangen. Verder moet je er eens over nadenken of je nu of in de toekomst misschien een TV wilt hebben met ingebouwde satellietontvanger zoals die er nu al zo veel op de markt zijn. Je hebt dan geen losse satellietontvanger nodig en alles werkt met één afstandsbediening. Voor zover ik weet bestaan er geen TV's met ingebouwde DVB-S tuner die geschikt zijn voor het Unicable-systeem. Zoek dit zelf een even uit. Je beperkt je dus met het Unicable-systeem om in de toekomst een TV met ingebouwde satelliettuner te nemen. Meer informatie over de MS8/1(8)PIN-4 vindt je in de bijgevoegde PDF-file. EMP MS8-1 (8)PIN-4 unicable.pdf
satencom Geplaatst: 12 januari 2014 Geplaatst: 12 januari 2014 Dit bedoelde ik: Unicable multiswitch MS8/1(8)PIN-4 Als het weer licht is zal ik de schotelsetup even op de foto zetten. Het blijft daar wel lang donker Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen En met de vriendelijke groeten Hendrik En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen