Ga naar inhoud

Emigreren naar Östersund Zweden en sat nodig voor NL zenders

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Zit nu te denken over de Duo2 met 2 Dual kaartjes erin samen met 2 coax snoeren voor in de woonkamer en mijn grijze massa vertelt mij dat ik dan:

a) kan kijken naar NL1

b ) kan kijken naar NL1 en NL2 tegelijk dmv PiP

c) als b ) en ook nog eens opnemen

snap alleen echt niet dat  de site van de maker praat over 2 Dual kaartjes en dan nog eens legio keer opnemen... "Recording up to 16 channels"

snap er echt helemaal niets van. 2 Duo kaartjes is 4 F connectoren dus snap echt niet hóe ze aan die 16 komen...

/edit: legio typefouten

aangepast door AndreasSE

Geplaatst:

Beste AndreasSE

Het aantal schotels dat je hebt of het aantal lnb’s wat je gebruikt is niet interessant, immers die signalen worden gekoppeld door de diseqc-swiches tot één coaxkabel.

Het maakt dus niet uit of je 3 schotels hebt met elk 1 lnb of één schotel met 3 lnb’s, de signalen worden via de diseqc-switches samengevoegt tot één kabel die je op elke tuner aansluit. Maar elke tuner heeft dus een eigen coaxaansluiting nodig.

Gebruik je dus een ontvanger met 3 ingebouwde tuners en nog een ontvanger met 1 tuner, dan heb je 4 aansluitingen nodig, dus quad-lnb’s en 4 diseqc-switches.

Geplaatst:

Beste Andreas,

Ik woon ook in Zweden en kijk sinds kort NL tv hier. Bovenstaande reacties zijn zeker nuttig en ik kan zien dat die door ervaren schotelaars zijn geplaatst. Anyway, ik probeer gewoon een antwoord te geven op wat jij nodig hebt, namelijk Nederlandse TV in meerdere kamers.

Het is eigenlijk vrij simpel: je bestelt een abonnement van canal digitaal op een Nederlands adres (van je ouders of vrienden of een postbus). Je hebt namelijk een smartcard van hun nodig om de NL zenders te pakken. Je kunt er een schotel met standaard dubbele LNB (zodat de astra 19 en 23 automatisch juist van elkaar afstaan) bij krijgen. De LNBs zijn standaard voorzien van 4 aansluitingen en je kunt een extra kaart en/of box per kamer erbij krijgen en je kunt er dus sowieso 4 aansluiten zonder switches enzo. (wel vier kabletjes trekken...)

Praktish ding: het zooitje naar Zweden krijgen: ik heb het van de zomer in mijn dakbox gegooid, schoteltje van 60 - 64 cm paste prima. Maar je kunt natuurlijk ook kijken of je alleen de smartcards of alleen de box en/of de smartcards met CI module (als je een tv hebt die dat ondersteunt, je hebt dan geen box nodig) bij hun bestelt en die per post opstuurt.

Heb zelf de standaard triax van canal digitaal en pak in de buurt van Stockholm prima de beide atra's!

Ben nu wat verder met dat schotelgedoe en probeer nu zelf het omgekeerde: met een oudere schotel hier uit de schuur de Thor 0.5 W voor Zweedse TV te pakken, en dat lukt mij niet....

Laat maar horen, maar ik zeg: simpel beginnen!

Geplaatst:

Beste Andreas,

Ik woon ook in Zweden en kijk sinds kort NL tv hier. Bovenstaande reacties zijn zeker nuttig en ik kan zien dat die door ervaren schotelaars zijn geplaatst. Anyway, ik probeer gewoon een antwoord te geven op wat jij nodig hebt, namelijk Nederlandse TV in meerdere kamers.

Het is eigenlijk vrij simpel: je bestelt een abonnement van canal digitaal op een Nederlands adres (van je ouders of vrienden of een postbus). Je hebt namelijk een smartcard van hun nodig om de NL zenders te pakken. Je kunt er een schotel met standaard dubbele LNB (zodat de astra 19 en 23 automatisch juist van elkaar afstaan) bij krijgen. De LNBs zijn standaard voorzien van 4 aansluitingen en je kunt een extra kaart en/of box per kamer erbij krijgen en je kunt er dus sowieso 4 aansluiten zonder switches enzo. (wel vier kabletjes trekken...)

Praktish ding: het zooitje naar Zweden krijgen: ik heb het van de zomer in mijn dakbox gegooid, schoteltje van 60 - 64 cm paste prima. Maar je kunt natuurlijk ook kijken of je alleen de smartcards of alleen de box en/of de smartcards met CI module (als je een tv hebt die dat ondersteunt, je hebt dan geen box nodig) bij hun bestelt en die per post opstuurt.

Heb zelf de standaard triax van canal digitaal en pak in de buurt van Stockholm prima de beide atra's!

Ben nu wat verder met dat schotelgedoe en probeer nu zelf het omgekeerde: met een oudere schotel hier uit de schuur de Thor 0.5 W voor Zweedse TV te pakken, en dat lukt mij niet....

Laat maar horen, maar ik zeg: simpel beginnen!

Volgens de footprint lukt het in Stockholm met een 64cm schotel maar Ostersund ligt heel wat noordelijker en daar gaat dat met een 64cm schotel helemaal niet lukken.

Blijf maar bij de eerder aangeraden configuratie met de Triax 110

Groetjes,

Roman

Geplaatst:

Inderdaad ROMAN, en of je een standaard duo-lnb kunt gebruiken hangt helemaal af van de plaats waar de schotel staat en hoe groot de schotel is. Hoe noordelijker je komt, des te kleiner is de ontvangsthoek tussen de twee satellieten en hoe groter de schotel moet zijn waar de de CanalDigitaal duo-lnb nog op kunt plaatsen.

In Ostersund ontvang je geen Nederlandse zenders met een 60cm-schotel.

Geplaatst:

Heren, excuus checkte net zo'n kaartje en denk het te begrijpen. Nogmaals ben niet zo'n ervaren schotelaar. Sprietje zou jij me kunnen helpen met mijn topic over de thor!

Andreas veel succes met de verhuizing, probeer ook Zweedse tv te kijken. Beter voor je taal en integratie. Canal digitaal zweden werkt standaard ook met triax.

Geplaatst:

Dirk1980 schrijft:

“Canal digitaal zweden werkt standaard ook met triax.

Grappig dat te horen maar dat zal dan ook wel weer standaard de 60cm-schotel zijn, niet de Triax 110.

Ik heb begrepen van iemand uit zweden op dit forum dat je daar moeilijk aan schotels van 100cm of breder kunt komen. Niets op voorraad en duur om te bestellen maar dat kan natuurlijk van plaats tot plaats verschillen.

Geplaatst:

Dat zou wel kunnen, het merk schotel dat jij noemt 110 cm 999 SEK, iets meer dan 100 euro op een zweedse webshop. Denk dat NL scherper geprijsd is.

Geplaatst:

Ik kijk hier in de buurt van Oskarshamn met een Technisat van 45cm naar de Thor, geen enkel probleem. 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

Geplaatst: (aangepast)

Het is de Vu+ Duo2 geworden met 1 Dual S2 tuner erin.

Waarom:

1 ) Meeste CPU kracht en RAM

2 ) Denk dat deze nog jaren mee kan gaan

3 ) Hoop dat deze duurste en snelste nog jaren populair is bij de ontwikkelaars van de software voor n00bs als myself

4 ) Gigabit nic

5 ) Wifi

6 ) eSATA (heeft Solo2 niet)

Schotel reeds binnen, Triax 110 geworden. Als alles binnen is gaan we begin Feb ergens afzakken naar het Noorden met een gehuurde bus en na terugbrengen voor de (hopelijk) laatste keer naar Zweden met de auto. Dan nog 2 maanden meedraaien met de huidige eigenaren waarna wij de toko overnemen. Dan pas (April) kan ik de sat set laten installeren. Netwerken, routers en dergelijke is prima maar ga toch niet proberen om dit zelf te doen daar het teveel werk is. Indien klaar zal ik de boel alhier updaten met enige foto's e.d.

Gegroet en tot later in het jaar, was een ZEER aangename kennismaking, dank voor alles. Nu alle energie nodig om onszelf samen met de inboedel en de kattenpopulatie te verhuizen. 

aangepast door AndreasSE
Geplaatst:

Beste waterpas

Nee dat is ook helemaal geen probleem om met een Technisat van 45cm naar de Thor te kijken. Je hebt in Zweden een signaalsterkte van 53dBW. Dat is heel sterk, nog 2dB sterker dan het signaal in Nederland van de Astra 19,2, de 1L en die ontvang je hier ook met een Technisat van 45cm.

Zie hier het verschil:

Footprint Thor 5-6: http://www.lyngsat-maps.com/maps/images/thor6_k1.gif

Footprint Astra 1L: http://www.lyngsat-maps.com/maps/images/astra1l.gif

• 3 maanden later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen