Ga naar inhoud


Solo2 draadloos netwerk instellen


yogi

Aanbevolen berichten

Netwerk instellen via een LAN kabel werkt prima, maar zodra ik een WIFI stick in de USB input aan de achterzijde plaats dan lukt het niet om het netwerk te installeren. Ik heb 3 verschillende goed werkende sticks gebruikt.

 

Is er iemand die hierin succesvol is geweest? Wil iemand met ervaring hiermee mij uitleggen hoe te handelen om succes te hebben?

Ik ken die Duitse site met al die goed werkende maar verouderde USB sticks, Hier kan ik niets mee.

VUplus Solo2; OpenPLi4; Multytenne Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites


  • Moderator

of een wifi stick gaat werken hangt af van welke drivers er voor je image beschikbaar zijn. Ik weet zo even niet welke er allemaal gesupport worden door pli4.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb weliswaar geen VU, maar op de Dreambox zal het qua OpenPli niet veel anders zijn. Je zult een WLAN Stick moeten hebben die de image ondersteunt. LinkSys gaat vanzelf, maar anderen als RaLink moet je eerst downloaden via de feed. Je doet dit met pakketbeheer bij Software Update. De box laadt een hele bibliotheek waaruit je zelf de juiste driver moet 'plukken'. Dus eerst goed via Google kijken welke chipset er in je WLAN stick zit. Als de correcte driver is geladen herstart je de box met de WLAN USB stick erin. Na het opstarten ga je naar Systeem/Instellingen/Netwerk en daar moet dan plots buiten LAN ook WLAN staan. Daar de settings invullen van je WLAN en klaar..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tegenwoordig worden de meeste WLAN sticks wel ondersteund maar het meest handige is om de VU+ WLAN stick te bestellen, functioneert gegarandeerd.

 

Ik denk echter dat de meeste WLAN verbindingsproblemen gegenereerd worden door een onjuiste instelling.

Ik heb al vele malen ondervonden dat of de Encryptie methode niet wordt ondersteund of het foutief ingeven van een WLAN key.

 

Om zeker te zijn dat de WLAN stick functioneert zou jij de beveiliging van je router even tijdelijk uit kunnen schakelen want las het dan wel functioneert weet je zeker dat het een beveiliging issue is.

Haal tijdens deze test wel even jouw WAN kabel naar de Internet provider los want dan loop je ook geen enkel risico.

 

Verder nog een paar vragen:

 

Is jouw optie WLAN support wel actief, zie VTi Zero

Wordt jouw WLAN stick wel door de SOLO2 herkend, zie Netwerk, daar moet naast de LAN verbinding ook de WLAN verbinding zichtbaar zijn

Zo ja, wat zijn dan de (fout)meldingen als je de instellingen invoert?

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Probeer anders ook eens mixed network uit te zetten in je wireless gedeelte in je modem, heb daar bij sommige ook al wat problemen mee gehad met een orginele Vu stick met pli 4.0. Met 3.0 hadden ze er geen problemen mee van te voren.

Weet ook niet wat het is, maar dat was voor mij de oplossing

You can hate me. You can go out there and say anything you want about me, but you will love me later because I told you the truth.

The truth is still the truth even if no one believes it. A lie is still a lie, even if everyone believes it.
Link naar reactie
Delen op andere sites

In feite is die toepassing er al want Broadcom heeft al chipsets in omloop die IEEE 802.11ac ondersteunen.

Het grote voordeel hiervan is niet alleen de hogere transfersnelheid maar hoofdzakelijk de beschikking over een veel groter aantal kanalen waardoor de huidige beperking van maximaal 13 kanalen wordt opgeheven.

Het probleem met dergelijke ontwikkelingen is alleen dat de bouwers van de hard- / software van de receivers dit meestal pas veel alter ondersteunen / implementeren.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

ja later, zal over het algemeen wel kloppen betreffende doorsnee receivers

maar voor enigma2, als je de mini linux pakketjes (de drivers voor het device) mee op de feed zet, moet dat geen reuze lastige actie zijn

indien de kernel dat ook ondersteund

zal eens navraag doen.

ciao ciao

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

dat laatste is vaak het probleem. Nieuwe ontwikkelingen en nieuwe drivers vergen vaak aanpassingen aan de kernel. Daardoor zullen de nieuwste drivers veelal als eerste beschikbaar zijn op modernere kernels. Aangezien de stb gebaseerd is op een broadcom soc en broadcom de drivers maakt met een bepaalde software developer kit is broadcom de beperkende factor voor wat betreft de gebruikte kernel.

 

Uiteraard kunnen sommige driver zaken gebackport worden en zullen daardoor later beschikbaar komen voor de wat oudere kernels. Het zal dus niet altijd alleen een driver zijn die gecompileerd moet worden voor de settop box in kwestie, ook de kernel moet soms aangepast worden.

VU+ Duo2  met VTi  13 VU+ Uno met VTi  9.0.2

geen Canal Digitaal meer en geen Sparql iptv meer
Triax 78, astra 1,2,3, HB

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo mede satters, dank voor alle hulp. Met gebruik van jullie aanwijzingen ben ik gaan zoeken op mijn Solo2 en het is me gelukt om de WIFI werkend te krijgen!

Mijn dank is groot.

Ik beschrijf hier mijn stappen, wie weet heeft iemand hier nog wat aan.

Eerst het advies van Sjaak(k) opgevolgd om een werkende stick te vinden. Een plaatselijke leverancier gaf me zijn oude stick, die geplaatst en vervolgens:

LAN kabel eruit en wifi stick TL-WN821N 300 erin. Daarna opnieuw opgestart en onderstaand pad gevolgd:

Menu / instellingen / systeem / netwerk / Wifi netwerk laten zoeken.
Er werd een 'LAN verbinding' en een 'WLAN connectie' gevonden!
Deze gekozen 'Zoek naar WIFI netwerken' gegaan, dan even wachten want er wordt gezocht, en ziedaar mijn netwerk.
Hierna moest ik 'Netwerknaam', Codering ofwel de versleuteling aangeven. Ik koos voor WPA of WPA2 want ik 'Mixed' WPA versleuteling heb.
En ziedaar mijn WIFI verbinding draait.

Toen ik wilde inloggen vanaf mijn PC kreeg ik een foutmelding, jammer. Even nadenken en ik begreep dat mijn IP van de SOL2 was veranderd, omdat ik nu een LAN- én een WIFI verbinding heb kreeg ik er een adres bij. Met DCC het nieuwe adres laten vinden en dit ingevuld en daarna werkte deze verbinding ook.

 

Nogmaals mijn dank en nu ga ik er van genieten.
 

VUplus Solo2; OpenPLi4; Multytenne Duo

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 weken later...

Ik haak maar even aan bij dit draadje als dat mag, heb gister mijn box geflashed aangezien de dcc geen verbinding meer maakte met mijn solo2.

alles weer opnieuw ingesteld maar nu wil het draadloos netwerk niet meer connecteren.als ik in de solo naar wifi netwerken zoekt dan vindt die m wel.

Ik klik vervolgens op verbinden en dan gebeurt er niks.

Heb de sleutel goed ingesteld een keer of 10 opnieuw ingesteld maar zonder succes...

Heb de instellingen eigenlijk precies als boven staan en dhcp aan, als die 1x een ip adres heeft dan zet ik de dhcp uit zodat die een vast ip heeft.

VU+ UNO 4K & VU+SOLO2 openpli 4.0 multifeed astra 1,2,3 & hotbird

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...