Ga naar inhoud


Kleurgradient berekenen?


Con

Aanbevolen berichten


@Con,

 

je kan zeggen wat je wil, maar het ziet er goed uit :)

 

Was me nog aan het inlezen in de pdf die ik op de gnuplot site had gevonden; is allemaal een beetje nieuw. Maar je hebt er wel degelijk iets prachtig van gemaakt.

[Vu+ Solo4K] - [VTi 13.x]

[TVV Basic+] - [CD TopHD]
Ik vind het nieuwe overzicht met ongelezen topics in een tijdslijn maar niks...

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Con,

 

je kan zeggen wat je wil, maar het ziet er goed uit :)

 

Was me nog aan het inlezen in de pdf die ik op de gnuplot site had gevonden; is allemaal een beetje nieuw. Maar je hebt er wel degelijk iets prachtig van gemaakt.

Ook bij Stackoverflow waren ze verrast, ben er best wel trots op. Heb nu niet de illusie dat ik het allemaal

snap, een hoop is tot stand gekomen met trail and error maar dan met het geduld van een paard.

 

Maar, zoals ik al eerder schreef, jij hebt mij aangezet tot anders denken en dat spoorde mij tot dit resultaat.

 

Inmiddels staan ze op mijn site, de eerste is nog in ontwikkeling maar de onderste 7 zijn zo goed als

definitief (misschien nog een achtergrond gradient, staat wel pro). De tweede en derde zijn nog van

RRDtools maar worden ook vervangen. Daar moet ik nog een stukje Python-script voor schrijven

om de juiste CSV-files aan te maken.

 

Het eerste grafiek, daar ben ik vandaag mee begonnen, komt rechtstreeks van mijn E-meter en wordt

iedere minuut naar mijn site geschreven, de onderste grafieken zijn statisch en zijn gegenereerd via

CSV-files van enerzijds mijn energieboer en anderzijds mijn (zon)inverter. Middels, best wel heftige,

Excel makro's kon ik daar de juiste datafile voor creëren.

 

@Big fellow

Eigenlijk moet ik daar een ongelofelijk bedrag voor vragen, na 3 weken (per dag zo'n 11 uur mee bezig

geweest) zeer intensive arbeid maar daar komtie . . .

maand = "Jan"
jaar = "2014"
file = maand.jaar.'.txt'
set output maand.jaar.".png"
set datafile separator ","
set linestyle 1 lt 1 lc rgb "black" 
set linestyle 2 lt 1 lc rgb "red"
set bmargin 3 # witruimte onder grafiek
set label font "arial, 7" # grootte font tbv labels in het grafiek
set boxwidth 0.8 relative
set style boxplot

set terminal pngcairo truecolor enhanced size 1200, 500 background rgb "#CFCFFF"

stats file using 9:10 nooutput
dagen = STATS_records
zon = value(int(STATS_sum_y*1000))
gebruikt = value(int(STATS_sum_x*1000))
maks = STATS_max_y
min  = STATS_max_x
afgenomen = gebruikt-zon

set palette defined (-(min) "#D30000", 0 "#00F000", .1 "#FFF900", (maks) "#FF0700")
unset colorbox

set timefmt "%s" ; fmt = "%s"
stats file using (strptime(fmt, stringcolumn(1))) every ::1::1 nooutput
maand = strftime("%B", STATS_max) ; jaar = strftime("%Y", STATS_max) ; datum = maand." ".jaar
set title 'Energie stromen '.datum font "arial bold, 14"

set xdata time ; set timefmt "%s" ; set format x "%d"  # dit is de opmaak zoals je hem gaat zien

set xtics 86400 font "arial bold,12" scale 0, 1
set mxtics 1
set grid ls 1 lw 3 lc rgb "#C0C0C0"
set autoscale xfix

set ytics font "arial bold, 12" offset 0.5,0

set ylabel "V e r m o g e n in kW" offset 3,1 font "helvetica bold, 12"

unset key
set key  below left samplen 2 
set key maxrows 1 # aantal regels onder het grafiek (met Watt/uur erin)
set key font "helvetica bold, 14"

set style fill solid noborder # was transparent solid 0.5 border 0.5

plot                 file u 1:10 w boxes lc rgb"#FFA300" title "  Deze maand zon: ".(zon/1000)."  kW",\
                     file u 1:(-$9) w boxes lc rgb"#489E00" title "   verbruikt: ".(gebruikt/1000)." kW",\
					 file u 1:(-$9) w boxes fill transparent solid 0 title "Afgenomen:".((gebruikt-zon)/1000)." kW",\
     for [i=51:1:-1] file u 1:(($10/51)*i)($10/51)*i) w boxes lc palette  notitle,\
                     file u 1:10 w boxes fill empty  notitle,\
					 file u 1:10:(sprintf("%2.1f",$10)) w labels offset 0.0,0.4 font  "helvetica bold, 10" notitle,\
	 for [i=51:1:-1] file u 1:(-1*(($9/51)*i))-1*(($9/51)*i)) w boxes lc palette notitle,\
	                 file u 1:(-1*$9) w boxes lc "black" fill empty notitle,\
					 file u 1:(-1*$9):(sprintf("%2.1f",$9)) w labels offset 0,-0.4 font "helvetica bold, 10"  notitle

Er zullen waarschijnlijk wel parameters in staan die wellicht niet nodig zijn maar voor mij werkt het als een speer.

 

Voor de liefhebber, op mijn Energiepagina staan de grafieken: http://ccvd.eu/Energie.html

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...