Ga naar inhoud


zoveel moederborden, zoveel standaarden.


joker55

Aanbevolen berichten

De titel zegt het al, ik ben eens wezen loeren naar een nieuw moederbord, maar zie eigenlijk door de vele standaarden en types niet meer waar ik op moet letten:

 

Allereerst zijn er twee types: AMD en INTEL......  Dat snap ik nog wel, afhankelijk van je processor.

Maar nu:

INTEL:  socket  478,  775,  1150,  1155,  1366 en 2011,  is er verschil in performance, snelheid, mogelijkheden? 

AMD: socket  A,  AM,  AM+,  FM, FM1, FM+ en G34  ook hier: is er verschil in performance, snelheid, mogelijkheden?  

 

Zelf dacht ik aan zoiets: (Asus Maximus VI Hero)

http://tweakers.net/reviews/3121/4/vijf-gaming-moederborden-getest-asus-maximus-vi-hero.html

 

Af en toe een redelijk zwaar spel via netwerk, maar meestal gewoon office werk, internetten etc. icm Win8

 

Kan iemand mij iets zinvols vertellen over de voor- en nadelen van een bepaald socket?

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites


zou eigenlijk beter naar een ander onderdeel van het forum gezet worden (hardware) dus dit zal binnenkort ook wel gedaan worden door een moderator vermoed ik.

 

Om op deze vraag te antwoorden is het natuurlijk belangrijk dat jij eerst nog een paar vragen beantwoord :

 

is het de bedoeling dat je enkel je moederbord gaat vervangen van de pc?

 

Want dan ben je al gebonden aan de processor en het geheugen die je nu gebruikt in je huidige hardware configuratie.

 

Indien je dit allemaal gaat vernieuwen dan is het een beetje afhankelijk van je voorkeur of je intel minded of amd minded bent welk moederbord je gaat nemen (en ook hoeveel geld je er aan wil besteden)

 

soort moederbord hangt ook af van de processor keuze :

 

http://www.cpubenchmark.net/

 

benchmarken van cpus die misschien kunnen helpen in de keuze van CPU en daar bijhorende moederbord

aangepast door wolverine

VU+Uno4KSe(1Gb/2,5"HD/Vti15)/VU+DUO(320GB/2.5"HD-Vti11)/Maxdigital (Openpli7.3)- Triax 88cm(Astra 23,5-19,2E)- Channelmaster 1,2 m draaibaar

Link naar reactie
Delen op andere sites

 Nou, ik wil eigenlijk alles een beetje opfrissen, dus moederbord met processor, geheugen erin met een nieuwe videokaart.

De kast en voeding blijven wel, samen met de muis en keyboard.  Misschien ook een grotere, of een extra HD erin. 

 

Geld maakt me niet zo veel uit........rond de € 600 maar meer belangrijker is dat ik er nog redelijker wijze een jaar of 3-4 mee vooruit moet kunnen.

 

Maar ik zie het verschil zo niet tussen al die standaarden, dus ik weet ook niet waar ik op moet letten.

Is er echt een (groot) verschil tussen Intel en AMD?

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je begint met zoiets met het kiezen van de processor. Uiteraard eerst het merk Intel of AMD.  Intel is over het algemeen sneller en energiezuiniger. AMD loopt qua prestaties wat achter maar kan prijstechnisch interessanter zijn. Het verbruik ligt wel wat hoger.

 

Ik ga even uit van de nieuwste modellen. Bijvoorbeeld Intel sockett 1155 (Ivy bridge is "verouderd" en is vervangen door de 1150 Haswell met ongeveer gelijke prestaties, maar veel energie zuiniger.

 

INTEL

Kies je voor Intel kun je kiezen tussen 2 sockets: de 1150 of de 2011.

  • De 2011 is voor processoren die extreem duur zijn en erg snel. Ze hebben geen ingebouwd video gedeelte dus een losse videokaart nodig. In principe alleen voor mensen die het uiterste aan prestaties willen hebben.
  • De 1150 is mainstream en daar passen een aantal processoren op van de Hasswel serie van i3 tot de i7 van minder snel naar erg snel en uiteraard hoe sneller hoe duurder. Zij kunnen voorzien zijn van een video gedeelte. processoren tussen €100 en € 300 (er komen nog wat goedkopere modellen)
  • Moederborden zijn afhankelijk van de mogelijkheden tussen de ruwweg €50 en €500

 

AMD

Voor AMD heb je in principe ook 2 sockets die nu gangbaar zijn:  AM3+ en FM2.  

  • De AM3+ is voor de snelste CPU's zonder ingebouwd video gedeelte  (losse video kaart nodig) € 75 tot € 200
  • de FM2 is voor CPU's kunnen een ingebouwd video gedeelte hebben. Gemiddelde prestaties. € 40 tot € 150
  • Moederborden zijn  tussen ruwweg €40 en €200

 

Groot voordeel van AMD is dat het wat toekomst zekerder is qua upgraden. Een nieuwe generatie processor (die nog uit moet komen) en vermoedelijk sockett AM4 zal zijn, past zeer waarschijnlijk ook nog op een dan oudere AM3+ moederbord. Een nadeel is dat AMD zeker trager is met een hoger energiegebruik het ingebouwde videogedeelte is daarentegen weer erg goed en er is dus persé geen losse videokaart nodig of je moet een die hard gamer zijn.

 

Intel is een stuk sneller en zuiniger maar ook duurder over het algemeen. Een upgrade later naar een nieuwe generatie processor betekent automatisch ook een nieuw moederbord.

 

Van beide kampen kun je een prima computer bouwen

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zou kunnen denken aan een basis game systeem:

 

AMD FX-6300 Black Edition
ASRock 970 Extreme3 R2.0
Crucial Ballistix BLS2CP4G3D1609DS1S00CEU
MSI R9 270X GAMING 2G
Seagate ST1000DX001, 1TB
Corsair Carbide 200R Closed
Seasonic S12II-Bronze 430W
Gelid Solutions Tranquillo Rev.2

 

Prijs: net geen 600 euries.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

ik kan nu echt moeilijk de voor- en nadelen zien van de verschillende sockets.

Ik heb uiteindelijk me een beetje laten leiden door tweakers.nl en wel de BBG verslagen.

Uiteindelijk een beetje gemixed, en dit is eruit komen rollen, inmiddels al besteld (dus Intel i5 met 1150 socket.):

 

ASUS Z87-A - Socket 1150 - ATX Intel Z87, 4xDDR3, SATA600 / USB3.0 € 119,00

Intel Core i5-4670K - 3.4GHz - Socket 1150 Quad-core, Inclusief koeler, Unlocked € 199,99

Scythe Mugen 4 PCGH Edition - 120mm Socket 775,1150,1155,1156,1366,2011, AM2/3, FM1/2 €43,90

Crucial Ballistix Tactical - Geheugen - 8 GB : 2 x 4 GB - DIMM 240-pins low profile - DDR3 - 1600 MHz € 86,95

ASUS Radeon R9270X-DC2T-2GD5 - 2GB - PCI-E DVI / HDMI / DisplayPort € 194,90

CoolerMaster GM Series G550M - 550 Watt Modulair € 59,90

Seagate 2TB 3.5" SATA-600 7200rpm 64MB Barracuda € 76,50

 

Kast, DVD brander, keyboard en muis houd ik. Alles wordt thuisbezorgd franco.

Bedankt voore de antwoorden / suggesties.

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik had het geld voor de extra koeler uitgespaard en 3 tientjes erbij gelegd voor een SSD als het om budget gaat.....

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mensen, jullie hebben ook helemaal gelijk:

Een SSD hoort er gewoon bij tegenwoordig, en deze is dus inmiddels erbij besteld:

 

- SAMSUNG 840 EVO 250 Gb ... kost: € 149,90

 

Zat eerst nog te dubben voor een 120 Gb, is eigenlijk ook wel genoeg, denk ik, maar het verschil is "maar" € 40.

 

Wel heb ik in het begin gekeken of het mobo ook IDE ondersteunt, maar later een beetje weggezakt.....nu dus dit mobo geen IDE, en daar ga ik de bietenbrug mee op, omdat mijn huidige DVD brander, die ik wilde hergebruiken, een IDE aansluiting heeft. Nou ja, ik heb nog een kastje liggen voor externe 5,25" zaken, met een USB aansluiting......voorlopig dan maar even zo, totdat ik een brander met een SATA aansluiting heb.

aangepast door joker55

HUMAX iCord is vervangen door de VU+  4k SOLO,

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Wat kost een nieuwe brander tegenwoordig?  €25 ofzo?

Synology DS414 + DS1815+(8GB) + iPad Pro 10.5 64Gb (iOS 11) + iPhone 7+ 128 GB (iOS 11) + MacbookPro 15" 2016 (MacOS  High Siera 10.13)  + Apple Watch Series 3 (WOS 4) + Apple TV3 + Apple TV4 + Nvidia Shield + Microsoft Gecertificeerd.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...