Sprietje Geplaatst: 20 oktober 2014 Geplaatst: 20 oktober 2014 Beste dolphsEen Triax-schotel is een gewone offsetschotel die niet speciaal gemaakt is voor multifeed ontvangst. Hiermee kun je ongeveer satellieten ontvangen die 15 graden arc uit elkaar staan bijv. van 13e tot 28,2e. Dat is in Nederland 18,4 graden Azimuth. Je verliest dan op de buitenste lnb's 1dB signaal van de 37dB. Je komt dus uit op 36dB.De eerste optie die je geeft, resulteert in een ontvangsthoek van 21,2 graden, dus 10,6 graden uit het midden. Dat geeft zo'n 1,2 dB verlies dus hou je nog 35,8dB over.De tweede optie die je geeft resulteert in een ontvangsthoek van 26,3 graden, dus 13,2 graden uit het midden. Dat geeft zo'n 2dB verlies dus hou je nog 35dB over.Even ter vergelijking, 35dB komt overeen met een schotel van 55cm breed.35,8dB komt overeen met een schotel van 60cm breed ofwel een Triax 64.Maar heb je er al over nagedacht hoe je het wil gaan doen met het plaatsen van de lnb's voor de 13 en 16 oost. Die moeten 36mm uit elkaar staan. Ook de andere afstanden zijn nauwelijks groter.Nee, dit wordt helemaal niks.
dolphs Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 Sprietje bedank voor de berekening, let op dat we het niet over NL hebben maar over RO ... De multifeed op de TDS78 is puur voor de leut zodat er drie lnbs bij kunnen hangen, ben nieuwsgierig wat dan verantwoord nog mogelijk zou zijn als het criterium is dat 0,8W de hoofdsat is en dus keihard moet binnen komen... alvast dank voor het meedenken ... Xtrend ET10000 met Quad Inverto Ultra
Sprietje Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 Beste dolphsDe berekening is gemaakt voor Boekarest. Hoe je aan die kleine afstanden kunt komen met de lnb-houders, je mag zelf bepalen. Misschien geeft de bijlage je nog een idee.
dolphs Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 ah dat gegeven verheldert een hoop moin moin moin, duidelijk Xtrend ET10000 met Quad Inverto Ultra
Sprietje Geplaatst: 24 oktober 2014 Geplaatst: 24 oktober 2014 (aangepast) Een andere mogelijkheid om een aantal lnb's zo dicht tegen elkaar te plaatsen is gebruik te maken van de Inverto Multiconnect. Je gebruikt één of twee klemmen op je Triax-rail om deze smalle lnb's met de speciale Inverto-rail te monteren want deze rail is volgens mij niet lang genoeg om alle lnb's te plaatsen die je wilt. Maar ik blijf het prullen vinden. Je kunt veel beter een grotere schotel kopen, dan hoeven ze ook niet zo dicht tegen elkaar te staan. 24 oktober 2014 aangepast door Sprietje
Gast patje7of9 Geplaatst: 20 december 2014 Geplaatst: 20 december 2014 (aangepast) Beste, Sprietje, Kunt u voor mijn bereken hoe ik de 4 LNB'S (Alps single) moet plaatsen op een Triax 78cm. Ik zou de volgende satellieten gebruiken, Astra 1,2,3 en Hotbird. Schotel staat op tegelvoet. Ben woonachtig in Brugge (België). Alvast bedankt, Patrick 20 december 2014 aangepast door patje7of9
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen