Ga naar inhoud


Thor 0.8 west in Zwede


Dirk1980
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Beste allen,

 

Woon in Zweden (buurt Stockholm) en heb succesvol als beginner een Canaldigitaal setje geinstalleerd en dat werk alemaal prima. Maar.. heb hier nog een 90 cm Nokia schotel liggen en wil die nu uitrichten op de Thor zodat ik Zweedse canal digitaal kan nemen. Momenteel werk ik met een standaard satelliet piepertje en vind de Astra heel er eenvoudig en had ook beeld (bedrading en alles zit dus goed).

 

Heb vervolgens de elevate iets lager gezet en ben richting 195/196 graden (magnetich) gedraaid aangezien daar the Thor 0.8 W moet zenden volgens de google app, maar pak alleen wat zwakke signalen.

 

Bijkdomend probleem is dat mijn Samsung TV NL geprogrammeerd is, dus standaard op Astra 19.2 scant en de Thor wel in het menu heeft maar niet als primaire satelliet, en ik geen satelliet ontvanges heb (alleen NL geprogrammeerde op Astra en Hotbird) die scannen op de Thor.

 

Waarom dan geen setje bij Canaldigitaal SE bestellen? Simpel, wil dit gewoon uitvogelen omdat het moet lukken en wil daarnaast geen box van hun maar gewoon een common interface.

 

Last but noit least: heb nog een meer geavanceerde satellite finder besteld met een digitaal scherm, hoop dat dit me helpt.

 

Iemand nog tips?

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Dirk1980

 

In Zweden heb je een heel sterk signaal van de Thor 5-6, namelijk 52dBW. Daar heb je slechts een 50cm-schotel voor nodig.

Bedenk dat hoe groter de schotel is die je gebruikt, hoe moeilijker het is om hem goed af te stellen omdat de openingshoek van een grote schotel veel kleiner is.

In Stockholm moet de elevatie van de schotel op 20,8 graden ingesteld worden om de Thor 0,8 west te vinden.

De skew van de lnb moet op 11 graden staan, d.w.z. als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt tegen de wijzers van de klok ingedraaid.

De richting waarin je de schotel moet zetten kun je goed met dishpointer bekijken.

Ga naar http://www.dishpointer.com/

Toets je straat, huisnummer en woonplaats in en zoom zo ver mogelijk in op je huis.

Versleep het groene ballonnetje naar de plaats waar de schotel staat.

Kijk nu waar de groene lijn overheen loopt en let op huizen, schoorstenen, dakkapellen enz. als herkenningspunten om te kijken in welke richting je de schotel moet draaien. De arm van de lnb moet precies die richting in wijzen.

Nu moet je de Thor toch kunnen vinden.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je!

Ik heb inderdaad alles al gevolgd wat je hierboven beschrijft (o.a. dishfinder gebruikt). Volgens mij zit ik nog met de volgende variabelen die onzeker zijn of waar ik nog een beetje aan moet "draaien":

 

1) ik gebruik inderdaad een nogal grote schotel (88-90 cm) een Nokia van minstens tien jaar oud denk ik. Dus richten zal wel een uitdaging zijn, maar niet onmogelijk toch, of wel?.

 

2) de LNB: ik zag inderdaad by dishfinder dat ik die 11 graden moet draaien, hoewel er een graden "aflezer" op zit snap ik niet zo goed hoe ik deze LNB moet draaien omdat hij volledig rond is (ik bedoel bij die van mijn NL schotel kun je het optisch goed zien vanwege de rechte vlakken achterop het blok). Sowieso moet ik misschien een andere LNB aanschaffen aangezien deze wellicht niet HD ready is?;

 

3) mijn ontvanger: ik richt nu uit terwijl de LNB aangesloten zit op de satellietontvanger in mijn samsung TV, waarbij de astra 19.2 altijd als standaard ingesteld staat. Kan weliswaar de Thor kiezen maar niet als primaire. Maakt dit nog wat uit? Stel ik richt 'm uit met een satellietontvanger die op de Thor staat, werkt het richten met de satfinder dan beter dan nu?

Probleem is dat ik een NL geprogrammeerde TV heb en twee satellietboxen van canal digitaal NL waarmee ik alleen op  de astra's en de hotbird kan afstemmen;

 

Overigens verwacht ik een dezer dagen een nieuwe satfinder te ontvangen met een lcd statusbalk, wellicht werkt dit preciezer dan een piepertje?

 

Samenvattend: denk je dat het in mijn huidige situatie moet lukken om de Thor toch te vinden, welke dingen raadt je me aan aan te passen?

 

p.s. natuurlijk levert canal digitaal Zweden standaard een schotel mee, maar vind het toch mooier om dit te gebruiken. Begrijpend uit jouw verhaal zou ik het eigenlijk om moeten keren: de grote schotel gebruiken voor mijn NL Astra satellieten (alleen de vraag of de triax twin LNB op deze Nokia werkt en past) en de triax 60 cm schotel voor de Thor (sowieso een nieuwe LNB kopen). Klopt dit?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Dirk1980

 

Natuurlijk is ook een 90cm-schotel af te stellen, het luistert allemaal een stuk nauwkeuriger dan een 60cm-schotel.

 

Een volledig ronde lnb? Heb jij de aansluiting dan misschien aan de achterzijde zitten i.p.v. aan de onderzijde? Is het misschien nog een Philips-lnb? Die heeft aan de onderzijde van achteren een platte kant, zie bijlage. Staat die horizontaal, dan is de skew nul.

Ook is het zo dat de skew van de lnb daar precies de andere kant op moet staan dan in Nederland voor de ontvangst van de Astra’s maar dat had ik al aangegeven.

 

En als de lnb voor de Thor op de diseqc-switch is aangesloten, kun je hem natuurlijk ook op ingang 3 of 4 aansluiten. Mogelijk kun je in het diseqc-menu bij opties ook een andere ingang benoemen zoals je dat ook moet doen als je een Multytenne hebt.

Het is verstandig de Thor te zoeken zonder diseqc-switch, dan hoef je niet bang te zijn dat daar iets mis gaat.

post-60869-0-88711300-1389350408_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank je wederom Sprietje! Ik ga thuis nog eens goed naar die LNB kijken, aansluiting zit wel aan de voorkant. Die skew op zichzelf kom ik wel uit want staat duidelijk aangegeven op dishfinder en als ik twijfel aan de richting kan ik het vergelijken met mijn Astra gerichte schotel (precies de andere kant op). Wellicht stuur ik nog een plaatje van de LNB.

 

Wat betreft die aansluiting op de satellietontvanger ben ik bang dat ik het nog niet 100% heb begrepen door mijn onervarenheid: ik gebruik geen switch maar sluit het direct aan op mijn tv satelliet ontvanger (Samsung TV uit 2010, geen CI ingeschoven), ik selecteer daar de Thor (en de atra 19 want die kan ik niet uitzetten). Ik heb via deze manier al beeld gehad op de Astra FTA kanalen.

Kan ik uit jouw verhaal opmaken dat ik met deze opstelling (met een satfinder ertussen) de Thor zou moeten vinden/horen op de satfinder?

Helaas laten mijn Canal digitaal boxen uit NL het niet toe om de Thor te selecteren.

 

Uiteraard draaiend naar het westen (vanaf uit zuiden, rekening houdend met de afstand van "greenwich" dus op ongeveer 196 graden) en de elevatie iets lager dan de astra.

 

Nogmaals, ik vind de behulpzaamheid top!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als ik het goed begrijp wil je de volgende opstelling aan de praat krijgen; Nederlandse TV via het CD kastje op een HDMI ingang, en de Zweedse kanalen direct op je satelliet-tuner van de SamsungTV? Als dat zo is, heb je tussen de schotels geen switch nodig. Terrestrial kun je daar vanwege bomen of andere obstakels niet gebruiken? Er zijn op die manier ook zo'n 6 zenders vrij te ontvangen. Ik gebruik hier ook de TV-tuner voor de Thor vanwege obstakels, maar vindt de kanaalsettings organiseren een ramp. 

In Siddeburen was een bok die machtsverhief en worteltrok. Die bok heeft onlangs onverschrokken de wortel uit zichzelf getrokken, waarna hij zonder ongerief zich weer in het kwadraat verhief. Maar 't feit waardoor hij voort zal leven is, dat hij achteraf nog even de massa die hem huldigde met vijf vermenigvuldigde.

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

@water, dit klopt exact, maar heb nu een change of plans, zie onder.

 

@Water en sprietje,

 

Ga een dreambox verkrijgen met zeer veel mogelijkheden erbij.... Overweeg dus een dubbele LNB (Sirius en Thor) en ga verder met uitrichten als ik die box heb met instellingen voor de Thor alsmede een betere satfinder.

Ik houd jullie op de hoogte!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zoal je misschien weet bestaat de Sirius niet meer. Het zijn tegenwoordig de SES 5 op 5,0 oost waar provider Viasat gecodeerde zenders heeft zitten voor de Scandinavische landen op transponder 3 t/m 10 en de Astra 4A op 4,8 oost.

 

Nou die vier satellieten, de 0,8W, de 4,8/5,0 oost, de 19,2 oost en de 23,5 oost kun je dan mooi op een 4/1-diseqc-switch aansluiten

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje, dat van de sirius heb ik idd gelezen, is meer om verwarring te voorkomen met Astra.

 

Aangezien de schotels op verschillende locaties staan maar de kabels op dezelfde plek (vlakbij de tv) het huis binnenkomen, kan de Switch daar dan zitten of moet die altijd zo dicht mogelijk "tegen"  de LNBs aan zitten?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ben inmiddels een stuk verder, zit alleen met een Signal to noise van 64% en heb meer dan 100 bit error rates, pak daarmee slechts enkele services op. Er worden maar 15 kanalen opgepakt en heb niet alleen FTA geselecteerd.

 

Kwestie van slechte kabel en connectors?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dirk1980 vraagt:

 

“Aangezien de schotels op verschillende locaties staan maar de kabels op dezelfde plek (vlakbij de tv) het huis binnenkomen, kan de Switch daar dan zitten of moet die altijd zo dicht mogelijk "tegen" de LNBs aan zitten?

 

Het maakt niets uit waar de de diseqc-switches zet. Je mag ze ook binnen zetten. Het voordeel om ze zo dicht mogelijk bij de lnb’s te zetten is dat je dan veel minder coaxbabel nodig hebt wat je een stuk in de portemonnee scheelt.

 

Als je flink wat lengte coaxkabel hebt, is het wel belangrijk dat je goede coax hebt. Welk merk heb je?

En een coaxkabel aansnijden voor een F-connector doe je zo:

post-60869-0-55402000-1389527465_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Het lukt allemaal niet. Heb een nieuwe lnb en had vorige week heel even alle zenders op de sirius ( heb inmiddels voor deze gekozen ipv thor) maar met een hoge ber. Met vastzetten kennelijk iets verplaatst... En sindsdien lukt het niet meer. Nu op een andere plaats waar ook mijn-zeer goed werkende astra 19/23 - antenne hangt. Na het uitrichten met satfinder, niks! Satfinder weggehaald nog iets aangedraaid en toen pakte ik een paar transponders, geluk dus. Wel een vooruitgang, geen BER meer dus nu concludeer ik dat de locatie (boomvrij) goed is en de lnb goed zit gemonteerd. Het blijft dus uitrichten tot ik een ons weeg....

 

 

 

 

Ik heb twee overwegingen:

 

 

 

De schotel is wat oud en groot 88. Ik begreep van jou dat een kleine schotel hier makkelijker is om de nordic satellieten te pakken toch? Daarnaast richt een nieuw exemplaar beter uit (minder stroef en beter vast te zetten), zou 35 euro voor een kleinere triax 60 cm het leven makkelijker voor me maken?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een Triax 64 is zeker iets makkelijker uit te richten. Ik weet echter niet hoe het met de sneeuw gesteld is bij je. Als je regelmatig hebt dat de schotel flink onder de sneeuw komt, dan heeft een grotere schotel natuurlijk wel wat meer reserve maar als je makkelijk bij de schotel kunt komen om hem sneeuwvrij te vegen met een handveger, dan moet het zeker kunnen.

Link naar reactie
Delen op andere sites

zo veel groter is die schotel nou ook weer niet.. Uitrichten op een satelliet met sterk signaal moet helemaal geen problemen opleveren. Er zittten geen deuken in de schotel toch en hij is nog wel netjes in vorm?  Kabels naar de schotel ook netjes nagekeken?

 

Anders misschien een afwijkend F/D ratio waardoor de LNB als het ware over de schotel heen kijkt. Verder kan ik weinig bedenken.

SCHOTEL: 1,2 Mtr 50E-55W / 60cm Astra 19/23 / Airspy R2 SDR 24-1800 Mhz
RECEIVERS: Dreambox 920 UHD/DM8000/800SE / VU+ Ultimo 4K Sat & Kabel & T2 / Rpi2 ADS-B FlightFeeder

IPTV:  KPN Glas (AoN) 1 Gbit & IPTV Arris VIP5202 / Android 4K IPTV box / Kodi & Netflix / 100+ TB Storage

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...