Ga naar inhoud


het plaatsen van een schotel met 4 lnb's


joselito

Aanbevolen berichten

Beste Sprietje,

bedankt voor de hulp. Ik heb vandaag de LNB houders per post ontvangen, en de schotel hoop ik morgen op te gaan halen. Met de instellingen die ik van jou heb gekregen probeer ik dan de schotel te plaatsen en af te stellen. Ik laat nog weten hoe het allemaal gaat. De LNB houders zien er trouwens prima uit, mooi stevig spul, en netjes gemaakt. Dat zou wel bestand moeten zijn tegen een stormpje.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Sprietje,

Het is gelukt! Ik heb vrijdagmiddag de schotel opgehangen. Ik moest nog wel een heel stel kabels aansluiten dus op zaterdag verder afgemaakt. Zaterdagavond had ik bereik op de 28,2. Maar op de andere 2 kon ik geen signaal krijgen. Zondag de schotel verder fijn afgesteld. Toen kwam ik op het idee dat ik misschien een kabel verkeerd aanhad gesloten. Dat bleek het geval te zijn, en toen had ik meteen beeld op alle 3 de koppen. Gisteravond regende het toevallig pijpestelen. En geen enkele storing kunnen ontdekken. Dus de missie lijkt voorlopig geslaagd. Nu nog wachten op een flinke storm om de windbestendigheid uit te testen. (Regen hebben we eigenlijk wel genoeg gehad vind ik.) Maar het ging er tenslotte om dat de Bisat en Triax niet bestand waren tegen de wind. Dus ik ben toch benieuwd, maar het spul ziet er kwalitatief prima uit in ieder geval.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan heb je iets fundamenteel niet goed ingesteld, want bij de Astra 19.2 mag je zeker het dubbele van 44% verwachten bij een CAS90.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Doordat de beugels die de buis vasthouden nogal ver van de muur staan komt er teveel zijwaartse druk op en bibbert de schotel altijd min of meer. Dat ga ik eerst oplossen. Maar dan moet er inderdaad nog ergens anders ook iets fundamenteel fout zijn.

post-70460-0-76403600-1391503663_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

De schotel staat nu vast. Ik heb nog een extra bevestiging aangebracht. Wat ik nu zie is dat het van goed naar slecht gaat van links naar rechts. Als ik de schotel een beetje naar links draai wordt 19.2° beter maar ten koste van de 28.5°

28.5° is het beste met 13 db en zo gaat het naar beneden tot 5 db voor de 19.2°.  Hotbird wordt niet gevonden.

Of de elevatiehoek juist staat is moeilijk te zien. Waar moet de 30° juist staan? :)

post-70460-0-73090000-1391531822_thumb.jpg

post-70460-0-25478800-1391531823_thumb.jpg

post-70460-0-77720900-1391531823_thumb.jpg

post-70460-0-33950600-1391531824_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je moet de schotel eerst optimaal uitrichten (elevatie en draaien) op de Kathrein-lnb op de Astra 23,5.

Volgens mij moet de lnb van de Astra 28,2 wat verder naar buiten want hij lijkt te te dicht op de 23,5 te staan.

Ook de Hotbird-lnb moet volgens mij wat verder naar buiten.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er werd nog gevraagd om foto's, maar ik wist niet hoe je ze moest uploaden (hopen dat dit lukt). Ik hoop dat jullie de lnb houders goed genoeg kunnen zien, maar ik had de stelling al weggehaald voor ik er aan dacht foto's te maken, en ik kan er met de ladder niet echt goed bij. Maar het is de houder in de 5e foto. Vreemd genoeg lijkt het alsof de middelste lnb ver uit het midden zit, maar toch was dit volgens mij niet zou toen ik hem monteerde. Zal wel gezichtsbedrog zijn denk ik. Tot nog toe is de ontvangst steeds prima, dus problemen geeft het (nog) niet.

post-70597-0-10910100-1391548499_thumb.jpg

post-70597-0-12343700-1391548509_thumb.jpg

post-70597-0-71425400-1391548524_thumb.jpg

post-70597-0-43597300-1391548538_thumb.jpg

post-70597-0-95684600-1391548773_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joselito,

ik weet niet hoe jij de schotel uitricht, maar ik moest hij bij gebrek aan beter met mijn tuner doen. En ik kon maar niet begrijpen dat 2 van de 3 lnbs helemaal niets gaven. Na er een nachtje over geslapen te hebben, en nog een middag richten met de schotel (in de regen en de kou!), daagde het me dat een verkeerd aangesloten kabel dat ook kon verklaren. Het bleek dat ik bij 1 lnb 2 kabels om had gewisseld, wisselen en viola, beeld. Heb je dat ook gecontroleerd?

En verder net als de andere 2 commentaren, afregelen op de 23,5. Ik heb bij gebrek aan een meter de volgende methode gebruikt: ik heb op de poot en de beugel allebei een stuk schilderstape geplakt (van die papieren tape waar je goed op schrijven kunt). Toen heb ik de schotel 1 kant opgedraaid tot het signaal net wegviel, en toen een streep over de 2 stukken tape getrokken. Toen de schotel de andere kant opgedraaid, tot het signaal weer precies wegviel. Dan kun je het streepje dat op het meedraaiende schoteldeel staat doortrekken op het stuk tape dat op het vaste poot zit. Daarop staan nu 2 streepjes die precies de grens van het bereik aangeven, het optimum zit in de midden daarvan. Dezelfde truc bij de elevatie, weer tussen de 2 streepjes van het bereik. Met de berekening van sprietje weet je de afstanden tussen de lnbs al, dus het enige dat je dan nog hoeft te controleren, is de schuinte van de rail. Ik heb een gradenboog op een waterpas gelegd en de helling toen precies volgens de berekening afgesteld. Ik heb ook nog wat zitten te zoeken, maar het werd niet beter dan met die oorspronkelijke afstelling. Die 30 graden klopte bij mij trouwens niet, maar dat was omdat de poot niet waterpas staat (muur is scheef) Gelukkig is dat geen afstelling die echt moeilijk te doen is. De berekening van Sprietje is trouwens wel ontzettend gemakkelijk voor het monteren van deze schotel met meerdere lnbs, want je hebt gewoon een aantal maten die je beneden al af kunt stellen en die je niet hoeft te wijzigen (mn de afstand tussen de koppen) daardoor wordt het gewoon veel overzichtelijker, want je hebt gewoon veel minder variabelen. Zonder die berekening had ik het waarschijnlijk niet gered zonder er iemand bij te halen met een meter.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hallo Sprietje,

mijn foto was te schuin genomen. Ik heb enkele andere genomen.

Ik heb nu de 23.5 op het sterkste staan (13 db). Voor de rest is er nog niets veranderd. De tuner vindt hotbird nog altijd niet. Toch krijgt deze  het sterkste signaal van alle LNB's als ik er de satelietzoeker tussenhang.

Nu is deze satelietzoeker ( zie bijlage) misschien niet het van het.

Ik was aan het denken dat de helling van de rail misschien een beetje te weinig is. Het is eerder 15 mm.

 

@SC19 Bedankt voor de informatie. Ik heb de kabel nog eens gecontroleerd en volgens mij is alles juist aangesloten.

post-70460-0-08322800-1391593275_thumb.jpg

post-70460-0-46572300-1391593570_thumb.jpg

post-70460-0-16850000-1391593581_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...