Ga naar inhoud


het plaatsen van een schotel met 4 lnb's


joselito

Aanbevolen berichten

Ja, op de eerste foto staan de 5 lnb's ook mooi geplaatst met de middelste lnb precies in het midden. Op de tweede foto staat de Astra 19,2 in het midden van de arm en staat de 9E flink uit het midden van de arm. Dat is natuurlijk geen beste optie want die 9E krijgt flink minder signaal. In beide gevallen is de rail ook iets schuin gezet en zoals je ziet flink minder schuin dan hier in Nederland moet omdat je in Duitsland rechter onder de te ontvangen satellieten zit.

 

In ieder geval hoef jij je geen zorgen te maken joselito want je rail staat op de juiste schuinte ingesteld en je lnb's staan redelijk in het midden gepositioneerd.

Bovendien mag je er ook bewust voor kiezen om een lnb wat meer uit het midden te zetten als het signaal van die satelliet bijv. sterker is dan van de andere satellieten. Ook kun je de belangrijkheid van ontvangst mee laten wegen voor een satelliet die je het meest bekijkt.

 

Vorige maand kreeg ik van Kathrein Nederland de tip voor de CAS90 een Nowaro multirail  aan te schaffen.

Daar kunnen 4 lnb's op, en de houders zijn smal.

Een tijdje geleden liet jij een foto zien van deze Nowaro mede vanwege de smalle lnb-houders.

Ik heb begrepen dat die kantelbaar is, maar ik weet niet hoeveel.  

 

Helaas is deze Nowaro niet buiten Duitsland te bestellen. De desbetreffende webstore reageerde negatief op mijn verzoek hiertoe.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites


Beste Eduard07,

 

ik vermoed dat Kathrein Nederland je dat advies hebben gegeven nadat ze van mij hebben gehoord dat die houders te koop waren. Ze hadden er toen in ieder geval nog nooit van gehoord en wilden graag weten waar ik ze had gevonden.

Ik heb die Nowaro houder toen in Duitsland besteld en op een duits adres af laten leveren bij een kennis(wel zelf betaald). En die kennis heeft dat pakje toen weer doorgestuurd. De schotel heeft overigens wel een voorziening om de rail schuin te zetten, alleen stak er een boutje van de nieuwe houder iets te ver door waardoor de rail niet schuin genoeg kon. Maar dat was op te lossen met een paar ringetjes ertussen. Je koopt alleen de rail, het kantelmechaniek gebruikt je gewoon origineel. voor foto's zie post #57.

Ik heb er vorige week extra op gelet, en met deze schotel kan in nauwelijks ontdekken dat ik storing door regen heb. Alleen blijkt nu de steun die aan de muur hangt het zwakke punt te zijn. De enkele poot die haaks op de muur staat heeft zoveel beweging dat de schotel bij erge storm zoveel beweegt dat het beeld soms wegvalt. Ik ga de schotel volgend jaar verplaatsen en dan wil ik een nieuwe poot maken de korter is, en met 2 schoren schuin naar onderen zodat de bevestiging veel starrer word. Maar de schotel zelf is perfect, hiervoor had ik een BiSat (lnb houder slecht, maar beeld wel goed) en een Triax 78 (na 3 weken al krom, beeld ook daarvoor bij regen toch minder). Als je deze schotel in de hand hebt is het al meteen een heel ander ding, veel zwaarder en degelijker. En met de instellingen van Sprietje viel het installeren eigenlijk ook wel mee (grootste fout was dat ik toch wat kabels omgewisseld had).

Link naar reactie
Delen op andere sites

Joselito,

ik heb de houders besteld bij ***Naam winkel verwijderd***. Het zijn Nowaro houders, maar degene die ik heb gekregen (besteld) waren niet in hoogte verstelbaar. (Volgens mij heeft Nowara 2 soorten) Ik heb een set besteld met 4 houders, maar gebruik er maar 3. En de rail is lang genoeg voor nog meer houders als ze dicht bij elkaar zitten. Ik heb een heel stuk rail over, kijk maar op de foto's. Ik moest de rail 12 graden scheef zetten, maar hij kan nog schuiner. Voor zover ik weet heb je een hoogteverstelling niet nodig omdat je de Clarke belt moet volgen. Dus de lnbs moeten op gelijke hoogtes naast elkaar op de rail zitten. De rail met houders die ik heb kun je in de 4e foto bij post #57 zien. Ik kan een linkje naar de shop sturen maar ik weet niet of dat kan op dit forum?

aangepast door ceesv
Naam winkel verwijderd
Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste sc19

Dat klopt niet helemaal wat je zegt. De Clarkebelt is een boog aan de hemel. Via de weerkaatsing op de schotel vind je die boog ook weer terug bij de diverse lnb's die op de rail staan echter niet in een bolle boog zoals de Clarkebelt maar in een holle boog vanwege de weerkaatsing.
Een duidelijk voorbeeld hiervan vindt je bij de rail van de Wavefrontier T55 en T90 en bij de Visiosat Big Bisat, zie bijlage 1.
Dus de lnb's aan de uiteinden van de rail moeten hoger ingesteld worden dan de lnb's die in het midden van de rail staan. Hoe verder de lnb's uit elkaar staan hoe groter het verschil moet zijn.
 

post-60869-0-14998100-1392939761_thumb.jpg

post-60869-0-19358800-1392939779_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Sprietje,

je hebt natuurlijk helemaal gelijk, maar ik weet niet of je dat verschil echt kunt merken als je lnbs vlak bij elkaar zitten. Die hoogte verstelbare houders gaan ook met stapjes als ik het goed zie, en dan moet dat stapje toevallig wel precies passen. Maar die shop heeft ook hoogteverstelbare houders van Lowaro die op diezelfde rail passen, dan zou je bijvoorbeeld 2 gewone en 2 verstelbare houders kunnen bestellen. Alleen is een gewone houder 4 euro (2 als je ze bij het railpakket koopt, en de verstelbare 12 euro (en die zitten niet in een pakket). Dus het verschil is wel groot. Alhoewel het nog niets is in vergelijking met een Kathrein lnb.

Maar jij hebt voor mij de afstanden tussen de lnbs uitgerekend. Zou er nog winst te behalen zijn door de lnbs hoger of later te zetten, of praten we dan over verschillen van 0,5mm of zoiets? Want ik neem aan dat dat niet de moeite is. Ik had daar wel over nagedacht maar omdat bv een Kathrein lnb die mogelijkheid ook niet heeft ging ik er vanuit dat dat verschil niet doorslaggevend was.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je alle lnb's op 1 lijn monteert, staat dus 1 lnb in het brandpunt en de rest out of focus.

Dat kost je signaal en regenreserve.Hoe verder de lnb af staat van de gefocuste lnb, hoe meer verlies.

Dat is ook het probleem dat je bij een Kathrein schotel moet zien op te lossen. Een rail moet de Clarke Belt volgen.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste Eduard07,

 

Je koopt alleen de rail, het kantelmechaniek gebruikt je gewoon origineel. voor foto's zie post #57.

 

Ik kan op de foto's in #57 niet goed onderscheiden hoe de rail op de schotelarm zit, maar ik heb in mijn geval geen kantelmechaniek op de CAS90. Volgens mij is die later door Kathrein geïntroduceerd op de CAS90 en hij is ook niet apart verkrijgbaar.

Een oplossing zou misschien kunnen zijn, dat ik een vaste Nowaro rail horizontaal aan de schotelarm bevestig, en vervolgens de smalle, instelbare Nowaro lnb-houders erop zet die ik dan net zo kan instellen als de houders bij de Visiosat Bisat. 

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Die van mij is inderdaad net zoals die op foto 2 in bericht #114. Dan haal je de rail eraf die er bij geleverd word voor de Kathrein lnbs, en die vervang je door de Lowaro delen. Eerst komt een stukje L-profiel, en daaraan komt dan die rail (die staat daardoor haaks op de originele rail). Dat was bij mij het probleem, de boutjes staken door dat stukje hoeklijn heen en kwamen dan bij een te grote hoek tegen een gietstukje op de schotelarm aan. Toen heb ik er wat extra ringetjes achter gedaan en nu steekt het boutje niet meer door het L-profiel heen. Ik denk dat je het inderdaad wel red als je de rail er vlak opzet en verstelbare houders gebruikt. Volgens mij werkt de originele Kathrein rail zoals die op jouw schotel hoort trouwens anders. Daar zag ik dat ze aan een kant ringen tussen de arm en de rail gedaan hadden, dan komt de rail natuurlijk ook schuin te staan. Gecombineerd met verstelbare houder kun je hem dan natuurlijk heel mooi afstellen. Succes!

Link naar reactie
Delen op andere sites

De Cas 90 heeft geen kantelmechanisme zoals de oudere types

Ziet jouw arm er niet zo uit?

Zoals de eerste foto. Niet de tweede.

post-40925-0-28488900-1392998884_thumb.jpg

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

dat is hetzelfde als de mijne. Dan monteer je eerst dit plaatje erop( foto 1).

 

of zoals sc19 zei zou je ook aan één kant met contramoeren ertussen kunnen werken zoals ik gedaan heb zodat het hele geval onder een hoek komt te staan. Maar ik had geen andere keus en  hier is dat, denk ik niet nodig.

post-70460-0-16659200-1393006663_thumb.jpg

post-70460-0-59423700-1393006702_thumb.jpg

post-70460-0-82250900-1393007050_thumb.jpg

aangepast door joselito
Link naar reactie
Delen op andere sites

Die Nowaro rail past op beide schotelarmen, de boutgaatjes zitten volgens mij op dezelfde afstand omdat de originele rail ook hetzelfde is. En die vervang je dus door die nieuwe rail. Bij mij moesten de 19,2 en 23, het dichtste bij elkaar staan, en dat kon precies. Dus als de gilbertini houders breder zijn had ik die niet kunnen gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...