Ga naar inhoud


Multytenne versus Triple Lnb Triax


Erwinnaar
Ga naar oplossing Opgelost door Sprietje,

Aanbevolen berichten

Allen,

 

Wie heeft ervaring met beide schotels en heeft dusdanig goed signaal op de Multytenne dat die hetzelfde is als met een triple lnb? De Hotbird ontvangst beschouw ik als bonus, geen verplichte kost.Hoe zit het nou precies met matig weer en beide schotels? De HD ontvangst? Welke is duurzamer?Uitrichten wat betreft optimaal ontvangst voor de drie Astra' s? Voor Sprietje, we zijn woonachtig in regio Doetinchem. Multytenne is uiteraard een mooi klein en strak schoteltje. Is de witte beter dan een antraciet wat betreft hitte.Graag praktijkervaringen van jullie en of signaalwaardes.

Link naar reactie
Delen op andere sites


Erwinnaar, op dit forum is de laatste tijd het nodige gepost over deze twee schotels.

 

De conclusie is, dat een 64cm Triax met triple lnb een erg kwetbare regenreserve heeft, en dat het de voorkeur verdient de triple lnb op een 78cm Triax te monteren.

 

Als het enigszins kan, zou ik geen Multytenne nemen in dit regenachtige land.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

 

De versterking die een schotel geeft wordt hoofdzakelijk bepaald door het effectieve schoteloppervlak.

Een Multytenne heeft een effectief schoteloppervlak van 1738cm2, een Triax 64 heeft een effectief schoteloppervlak van 2827cm2. Dit is 62% meer. Een Triax met bijv. een triple-lnb heeft dus flink wat meer regenreserve dan een Multytenne.

Als je de triple-lnb op een Triax 78 gaat plaatsen, heb je 3848cm2 effectief schoteloppervlak. Dat is 221% meer dan een Multytenne. Je hebt dus flink wat meer regenreserve.

 

Signaalwaardes ga ik je niet geven want die zijn bij alle 5 de satellietontvangers die ik regelmatig op de Multytenne aansluit verschillend en zeggen dus niets.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben nog aan het rondneuzen hoe of wat te gaan doen. Nu stuitte ik  op een Humax schotelantenne van 75 centimeter. Iemand op dit forum ervaring met dit merk schotel en het liefst met een triple lnb daarin? Of een Visiosat van kunststof ook 75 cm.

 

Resumerend:

 

Humax, voor de vergelijkbare Triax 78.

 

Fuba, Schwaiger voor de vergelijkbare Triax 64.

 

Kathrein maak ook nog schotels  in de 64 cm klasse maar houd er en merkwaardig lnb constructie op na en past helaas niet de cd lnb. Tevens is dit merk zeer goed maar ook Ferrari duur.

 

Ik weet wel zeker dat het geen triax gaat worden. Dat merk is wel aardig maar de slappe constructie staat mij niet zo aan. De lnb arm moet aan één stuk zijn en niet kunnen doorzakken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik denk wel dat de waardes en conclusies die Sprietje in #4 geeft, voor zich spreken en ook te verwachten zijn.

Daar ben je m.i. geen ontvanger voor nodig. De ontvanger staat los van je opstelling buiten.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste erwinnaar

 

Een Humax schotel gaat niet lukken. Er is namelijk maar weinig ruimte tussen de drie buisjes van de triple-lnb. De lnb-klem mag maar 6mm dik zijn, zie de bijlage van een Triax-lnb-klem.

Humax heeft de klemschroeven precies halverwege de hoogte zitten. Die zouden dus precies tussen de pijpje komen en die ruimte is er niet. Daarom kun je de Humaxschotel niet gebruiken.

Om precies dezelfde reden kun je ook de Visiosat-schotel niet gebruiken.

post-60869-0-91465900-1390592037_thumb.png

post-60869-0-14394100-1390592060_thumb.png

post-60869-0-37346500-1390592084_thumb.jpg

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...