Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Hallo mensen,

Ik heb nu ruim een half jaar mijn BeagleBone Black met Oscam draaien en omdat ik hier tot dusver zeer tevreden over ben, heb ik een handleiding gemaakt om de BBB te voorzien van Ubuntu Saucy (13.10) in combinatie met de laatste OSCAM. Die kun je zelf op je BBB compileren en maken met behulp van de omschreven commando's. Het is wel even een klusje, maar volgens mij moet je met deze stap-voor-stap handleiding een heel eind kunnen komen!.

Het resultaat is zeer zeker de moeite waard; te weten een 48 euro, serieuze OSCAM server met een stroomverbruik van < 2 watt.

Succes en als je commentaar hebt hoor ik het wel.

Oscam-op-beaglebone-black-sat4all-rel00.pdf

aangepast door polarbear
  • Like 1

Brrr......Polarbear

1x VU+ DUO2 2x Twin dvbs-tuners +1x DM800 / 4 quad lnb's/ Fuba-78cm-schotel. 19.2E/13.0E/23.5E/28.2E

Geplaatst:

Hele mooie howto, m'n welgemeende complimenten !!

Ga deze week e.e.a. in huis halen en experimenteren.

Heb al een Oscam servertje draaien op mijn Synology NAS DS213-air, 

maar dit is natuurlijk weer eens een hele leuke uitdaging om de hobby

een nieuwe wending te geven.

Nogmaals thanks ! :D  :D  

Geplaatst:

Ik ben bang dat dat niet lukt.

Ik begrijp dat je voor de triple reader zgn VCP drivers voor FTDI devices nodig hebt.
Als je op de site:       http://www.ftdichip.com/Drivers/VCP.htm
kijkt, zie je dat ze er wel voor x86 32 en 64 bits linux versies zijn, maar nog niet voor armhf. Ik ben bang dat er dus nog geen drivers beschikbaar zijn.

Brrr......Polarbear

1x VU+ DUO2 2x Twin dvbs-tuners +1x DM800 / 4 quad lnb's/ Fuba-78cm-schotel. 19.2E/13.0E/23.5E/28.2E

Geplaatst:

Hoi Polarbear,

Zoals je weet heb ik inmiddels ook dit draaien op mijn BBB met de hulp die je mij gegeven hebt.

Een kleine aanvulling op het flashen van de BBB: onder punt negen (9) verwijs je naar de eMMC flasher om deze te downloaden op de BBB.

Het kan nog een stukje gemakkelijker: download het img naar je pc en vervolgens via win32diskimager naar je SD kaartje schrijft.

Als je dan de BBB boot vanaf de SD kaart (middels dat USER/BOOT knop eenmalig) dan zal de BBB opstarten met Ubuntu en vervolgens geheel automatisch Ubuntu Saucy 13.10 naar het eMMC flashen zodat bij een volgende boot de SD kaart niet meer gebruikt hoeft te worden.

Het voordeel hiervan is dat alle extra stappen zoals het downloaden van 2 images, het vergroten van partities etc niet noodzakelijk is.

Op deze manier sla je stap 3 en 5 over en verkort je stap 9.

Groet,

Golfman

1* DM800HD, 1* DM600, 1* ET5000, 1* ET4500 (plus wat nog op zolder ligt als reserve)

Geplaatst:

@Golfman,

Dat van dat automatisch flashen van het emmc geheugen begrijp ik en ga ik vanavond zelf even uitproberen. Het vergroten van de partitie op het emmc geheugen is normaal ook niet nodig. Het image wordt standaard voor 2GB geheugen aangemaakt. en meer emmc is er nou eenmaal niet!

Dat het vergroten van de partite op de micro sd-card niet meer nodig zou zijn, snap ik nog even niet. Je hebt natuurlijk niet direkt meer dan 2GB nodig op de micro sd-card als je daar niet ook nog eens een gedownload image bij op zet! Maar het laten liggen van ongepartitioneerde ruimte op een schijfje is altijd jammer. Kijk maar, volgens mij wordt er op de sd card een 2 GB linux partitie aangemaakt en is er in jou geval (16GB card)  16GB - 2GB = 14 GB aan ongepartitioneerde  ruimte over.

Overigens kun je dat vergroten van de linux partitie ook doen met GPARTED of een andere partition manager.

Ik haal vanavond even een nieuw kaartje en dan loop ik deze stappen wel even door.

In ieder geval alvast bedankt voor de tip .

Brrr......Polarbear

Geplaatst:

Hoi Polarbear,

Ben het helemaal met je eens dat als je het MicroSD kaartje in de BBB laat zitten dat je dan er inderdaad optimaal gebruik van moet maken door de partitie te vergroten.

Maar aangezien ik de MicroSD helemaal niet meer in de BBB heb zitten heb ik dat ook maar overgeslagen.

Ik draai alleen Ubuntu en Oscam op de BBB met nagenoeg geen logging (en de logging die ik heb wordt al met al overschreven) dus heb ook geen verdere opslag nodig.

Al met al is een 2GB MicroSD kaart voor deze oplossing voldoende dan.

Groet,

Golfman

1* DM800HD, 1* DM600, 1* ET5000, 1* ET4500 (plus wat nog op zolder ligt als reserve)

Geplaatst:

@Golfman,

Voor een 2 GB microsd heb je helemaal gelijk.

Mijn ervaring is dat het idd. prima draait van het emmc of micro-sd van 2GB. Ik wil zelf echter optimaal gebruik maken van mijn voorgestelde 8 GB kaartje ivm bijvoorbeeld logging.

Ik heb vandaag even jou methode getest en ben tot de conclusie gekomen dat dat werkt met het Robert Nelson image van 17 december 2013. Dus micro-sd beschrijven met dit image, en vervolgens booten met micro-sd, terwijl je het boot/user knopje ingedrukt houdt. Dan wordt automatisch het emmc geheugen geflashed.

Echter werkt dit NIET met het Robert Nelson image van 17 januari 2014. Ik heb me werkelijk suf zitten drukken op dat te kleine knopje en eindeloos geboot maar er wordt niet automatisch geflashed vanuit dit image!!!!!

Conclusie: Houdt voorlopig toch maar even mijn methode aan met de genoemde images, daarvan weet ik zeker dat het werkt.

Brrr......Polarbear

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...