Ga naar inhoud


VU+ met duo LNB


Skypatrol

Aanbevolen berichten

Heb door problemen met schotel op het dak tijdelijk een schotel in de tuin geplaatst. Dit is een Duo LNB voor 19,2 en 23,5. Nu heb ik op 19,3 volle bak signaal maar krijg de 23,5 niet aan de praat. Dit heeft eerder wel gewerkt maar nu niet meer. Ik weet dat ik vast wel een instelling over het hoofd zie maar ik weet niet welke. Iemand een idee?

Twee keer rechts, is ook terug

VU+ Duo + Triax 80cm schotel + SG-2100 rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites


Aangezien je wel de 19,2 ontvangt is de bekabeling in orde. Als de instellingen zijn zoals hier boven vermeld is, dan blijven 2 oorzaken over :

a:  schotel niet juist afgesteld (lnb  skew is ook belangrijk )

b: er staat iets in de weg. Bomen ofzo ?

System Administrator (niet van deze site)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Zal de skew van de lnb nogmaals controleren maar ik zie ook totaal geen signaal op 23.5 op dit moment. Het lijkt erop dat de ontvanger niet wil schakelen naar de 23.5 kop. Deze opstelling heeft al eens gewerkt op dezelfde plaats en aan de omgeving is niets veranderd (bomen, bebouwing enz.)

Twee keer rechts, is ook terug

VU+ Duo + Triax 80cm schotel + SG-2100 rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Misschien heb je iets aan de onderstaande foto die ik vanavond t.b.v. een andere topic hier in Spanje heb gemaakt.

Hierbij is de LNB voor 23.5 in de houder van de schotel geplaatst en die voor 19.2 zie je dus rechts.

 

In Nederland zal de LNB iets minder naar rechts gekanteld zijn.

 

 

post-37183-0-26268200-1390341186_thumb.jpg

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

@Minplus: Die opmerking van jou speelde ook even door mijn hoofd. Misschien staat de 23.5 kop wel op de 19.2 instelling ga er morgen weer efevn mee bezig. Alvast bedankt voor het meedenken. ;)

Twee keer rechts, is ook terug

VU+ Duo + Triax 80cm schotel + SG-2100 rotor

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als de 23.5 LNB in de houder van de schotel zit zou ik dat mooi zo laten zitten.

De 23.5 scherp afstellen, schotel vastzetten en daarna alleen nog de LNB even iets bijdraaien totdat de 19.2 ook beeld geeft.

Een voorbeeld zie je op de foto zoals in bericht #7 afgebeeld.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Jürgen, volgens mij heb je echt teveel gekanteld, maar misschien ligt dat aan de spaanse omgeving... (foto 90 linksom) :D

 

Inderdaad voor de Spaanse omgeving, ik heb op 23.5 circa 91% en voor 19.2 circa 89%.

Moet wel even bijvertellen dat de stalen paal waar de schotel aan bevestigd is iets uit het lood staat waardoor de kanteling iets meer is dan dat die paal wel in het lood zou staan.

 

Overigens is Satlex ook een prima site om de afstellingen te bepalen, zie link, het voorbeeld staat nu op Spanje Valencia  http://www.satlex.de/nl/azel_calc-params.html?satlo=23.5&user_satlo=&user_satlo_dir=E&location=39.46%2C-0.36&la=39.46&lo=-0.36&country_code=es&diam_w=75&diam_h=80

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...