BzRtY Geplaatst: 21 januari 2014 Geplaatst: 21 januari 2014 Als metaalbewerker beschik ik over een meetbank en een CNC-freesmachine. Veel schoteluitlijn-ervaring heb ik echter nog niet. Wel veel fantasie! Schotel komt op een plat-dak te staan. Veel wind! Als ik me nu een vaste tegelvoet maak die bestaat uit een aluminium of stalen vlak-plaat die ik 100% vlak krijg met regelvoetjes en een waterpas van 0.01mm. De freesmachine freest 100% haaks. En positienauwkeurigheden liggen + - op 0.01mm. Je hoort me mss al komen.. Wat denken jullie van een vaste mal te maken voor een TRIAX88? Specifiek voor mijn locatie heeft die een elevatie van 28.9° voor de Astra3. De LNB-arm gaat er af. LNB's worden in poten van 50x30x200mm geplaatst metéén onder de juiste hoek naar de schotel toe. OPTIE: * LNB-skew van -6.8° kan in de poot gefreest worden als ik vooraf de LNB: Inverto Premium Quad goed opmeet. * De axiale Afstand tot schotel van de LNB kan evt. enkele mm's wijzigen maar ook vast tegen een aanslag te klemmen zijn. Alles wordt uitgetekend en ontworpen in een 3D-pakket. Hiervoor moet ik me flink gaan verdiepen in de belangrijkste hoeken betreft de triax 88. Vooral het gaten-patroon van de schotel tenopzichte van de elevatie-hoek interesseert me. Voordeel.. - Alles staat 100% Vast. Als er een dikke duif op m'n schotel land zal er niets of niks vergaan. Stabiliteit! - 100% uitlijning volgens de theoretische berekende waarden. - De dikte van de lnb-arm met multirail waar aan éénzijde de astra1 LNB tegenaan geschoven wordt en aan andere zijde een andere LNB hinderd vaak de positie zodat er afgeweken moet worden van de opgegeven waardes. - LNB hart-afstanden kunnen tot plus minus 0.05mm juist gepositioneerd worden. specifiek voor de opgegeven locatie waar de schotel staat. - Dish-skew is niet nodig volgens nalezen van Sprietjes INPUT in dit forum. Maar het kan Nadeel.. - Alles staat 100% vast. Wijzigen van de LNB's TOV schotel gaat niet tenzij de mal wordt gewijzigd. - Veel werk Waarom? Ik zie in bijvoorbeeld de tutorial TRIAX78 met 4ALPS: -dat mensen schoren maken om hun 4 zware LNB's niet op de fragiele multiblock te doen dansen. -ik lees in topics over windgevoeligheid van schotels. Bijkomende vragen: - Steekt de uitlijning van een schotel niet op 0.5 graden? - OF? - Positienauwkeurigheden van de LNB's steekt het niet op nen halve mm? - Bestaat er zoiets als te goed uitgelijnd zijn? Ook gelezen in topics betreft klacht naar TV-Vlaanderen toe. - Is het 99,9% benaderen van de theoretisch opgegeven of berekende waarden het ultimatum qua uitlijning? - Ga ik dankzij m'n juist ontworpen constructie betere signaalsterktes en kwaliteits waardes kunnen behalen? - Zin of complete ONZIN? daar ik nergens nooit n dergelijke zelfbouw-contructie zag. Behalve dan wat noemt 'MULTIBLOCK' of MultiTenne Ik ben geen wiskundig rekenmonster maar kan goed met een 5-asser overweg Ik vraag me af wat de mensen uit dit topic van mijn geblaat vinden. http://www.sat4all.com/forums/topic/333790-berekening-afstand-lnb-onduidelijk/?hl=feedhorn Sprietje? :-)
trust Geplaatst: 21 januari 2014 Geplaatst: 21 januari 2014 (aangepast) Ik zou meteen voor zoiets gaan .Zeer vormvaste schotel .geen doorbuigende lnb arm . Type gregorian dus met hulp reflector 21 januari 2014 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
BzRtY Geplaatst: 21 januari 2014 Auteur Geplaatst: 21 januari 2014 Knap maar niet geschikt voor 4lnb's.. qua opbouw bedoel ik idd zoiets,! Thnx
Sprietje Geplaatst: 21 januari 2014 Geplaatst: 21 januari 2014 Oef, zoveel moeite doen voor een Triax? Een Triax heeft zo zijn voordelen: Goedkoop en makkelijk van een rail te voorzien en er lnb’s op te plaatsen voor de vier bekende satellieten. De kwaliteit van de parabolische vorm valt in de goede middenmoot, rendement tot 70%. Maar een Triax heeft ook zijn nadelen: Niet erg stabiel, zeker niet met 4 quad lnb’s. Schoren van de arm is dan noodzakelijk. In ieder geval geen aanrader om volop in de wind te staan op een dak. Als degelijkheid voorop staat, begin dan met een degelijke schotel. Dat kunnen Duitse schotels zijn of Franse (Visiosat). Ook de Wavefrontier T90 mag zeker tot de degelijke schotels gerekend worden. Ik zou zeker met een degelijke schotel beginnen.
Sprietje Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 Beste BzRtY Ik zei al, als je iets degelijks wilt, begin dan met iets goeds. Zo ben ik in m’n hele leven nog nooit zo iets degelijks tegen gekomen als de Kathrein ZAS-125cm. Helaas wordt die al lang niet meer gemaakt en is die soms alleen tweedehands te koop. Een schotel van 125cm. Ongelofelijk wat een Duitse degelijkheid. Bijlage 1 Wat een brok degelijkheid van de schotelophanging. Alles zwaar gegoten aluminium. Groen van de alg van de nodige jaren gebruik maar ach, wat geeft het, dat poets je er zo af. En moet je die prachtige degelijke elevatie instelling van de schotel zien. In bijlage 2 nog even een detail van deze zware aluminium schotel ophanging. En kijk op bijlage 3 naar de schitterende schuinte instelling van de rail. Eén brok degelijkheid en een gradenverdeling om een puntje aan te zuigen. Zie ook de degelijkheid van de lnb-arm. Een zware vierkante aluminium pijp. Hiervan is ook nog een stukje op de eerste bijlage te zien. Je vindt het toch niet gek dat deze dame in bijlage 4 met de schotel voor de lift een Big Smile trekt want als je zoiets tweedehands kunt bemachtigen, kun je je als een prins zo rijk voelen. Resumé: Begin niet met een Triax schotel als uitgangspunt. Dat is nog minder dan kinderspeelgoed. 1
BzRtY Geplaatst: 22 januari 2014 Auteur Geplaatst: 22 januari 2014 Ik ben niet zo op de hoogte van grégorian schotels.. Is het mogelijk om met één schotel tenminste ASTRA 1 en 3 te ontvangen voor TV-Vlaanderen? Jullie spreken over serieuze afmetingen, ik wil niet hoger gaan dan 1 meter in hoogte.. Wegens zichtbaarheid..
Sprietje Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 Nog even wat wat zaken aan de Kathrein ZAS-125cm. Bekijk bijlage 1 eens van de mastklemmen die bij deze schotel horen. Niks geen omgebogen plaatijzer maar gegoten klemmen. En dan de degelijkheid van de lnb’s. Niks geen plastic maar massief aluninium. Kijk eens naar de dikke aluminium voorzijde waarmee de lnb op de rail bevestigd zit, zie bijlage 2. Zelfs de gehele achterbehuizing van de lnb’s is zo te zien van aluminium. En sommigen zal het ontgaan zijn maar deze schotel is ook voorzien van schotelverwarming zodat sneeuw geen vat heeft op de schotel. Kijk maar eens naar de eerste foto in bericht 5, dan zie je daar linksonder een sticker zitten met een spanningsteken en een elektrische aansluiting er naast. Die verwarming is weer afgedekt met twee schaaldelen die met bouten aan de omtrek van de schotel zijn bevestigd. Een heel ander gezicht dan de schotelverwarming van Fuba, zie bijlage die toch ook niet tot de minste schotels behoord. Jammer dat deze oerdegelijke Kathrein ZAS-125 niet meer gemaakt wordt.
Eduard07 Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 (aangepast) @BzRtY, heb je al gekeken naar de Fuba DAA850 of DAA110 of de Kathrein CAS90 of CAS120? Als je een goede knutselaar bent, hoef je deze schotels alleen nog maar wat aan te passen qua schotel-skew (kanteling rail of schotel) om met een multirail meerdere sats te ontvangen. (Deze schotels voorzien niet echt in deze skew, die in Nederland wel noodzakelijk is.) Oerdegelijke schotels. Zoals Sprietje ook al aangaf. 22 januari 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
BzRtY Geplaatst: 22 januari 2014 Auteur Geplaatst: 22 januari 2014 Ik zou meteen voor zoiets gaan .Zeer vormvaste schotel .geen doorbuigende lnb arm . Type gregorian dus met hulp reflector Dit sluit het beste aan met wat ik bedoel als constructie. Vanwaar heb je deze foto? Het betreft echter een vaste constructie terwijl schotel-uitlijn-artiesten als sprietje spreken over 'instellen' en 'fijnregelen' Mijn bedoeling is: "het frame met LNB's en schotel uitlijnen , en klaar!" Vraag: Is dit haalbaar mits goed opmeten van de schotel en uitrekenen van de lnb posities? Eduard sjaak en sprietje ook bedankt voor jullie input! Ik zie nu inderdaad in dat er veel verschil zit in de opbouw van de schotel en LNB-arm vergeleken met de triax. De Fuba DAA850 spreekt me qua prijs en afmetingen het meeste aan. Passen hier 4 inverto premium quads op? Bestaan er van de schotelfabrikant af technische tekeningen van de schotel? Als ik de Hoek weet van het gatenpatroon in de schotel tov het brandpunt dan ben ik vertrokken in het 3D-pakket Heeft het maken van dit frame, een meerwaarde op de signaalkwaliteit? Of zal het weinig meerwaarde opleveren tov afstellen met ne rolmeter, schuifmaat en waterpas.. Mijn methode lijkt me 10 x nauwkeuriger te zijn. Wel met 't nadeel dat de lnb-afstanden niet aan te passen zijn. Maar deze is volgens berekeningen vastgelegd hé!
Moderator ceesv Geplaatst: 22 januari 2014 Moderator Geplaatst: 22 januari 2014 Die berekening is gerelateerd aan een specifieke geografische positie. De technisat schotel heeft ook gefixeerde lnb's en werkt in west Nederland ook niet optimaal, omdat de skew dan significant begint af te wijken. Daarbij is dat een kleine schotel met bijbehorende grote openingshoek. Wanneer je een grotere schotel gebruikt luistert de juiste positie van de LNB nog meer precies. Tenslotte zijn DVB satellieten met een dusdanig vermogen uitgerust dat je die met eenvoudige goedkope schotels kunt ontvangen, waardoor vormvastheid minder van belang is (binnen grenzen). Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
BzRtY Geplaatst: 22 januari 2014 Auteur Geplaatst: 22 januari 2014 Dus als ik inderdaad net als het multitenne schotel-concept, Een Frame maak met LNB-posities en skew-hoeken voor mijn specifieke geografische locatie dan bereik ik toch het perfecte ultimatum?
Moderator ceesv Geplaatst: 22 januari 2014 Moderator Geplaatst: 22 januari 2014 Uiteindelijk wel, na de eerste probeersels. Als hobby project zal het zeker je het nodige genoegen en voldoening verschaffen. Ik kijk altijd met bewondering naar zulke projecten. Maar je gaat geen significant betere ontvangst krijgen in vergelijking met een goede consumenten schotel. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 Beste BzRtY Een constructie maken waarbij de lnb’s op de vloer gemonteerd zijn los van de schotel moet je echt laten varen. Dit valt niet af te stellen. Je moet je bedenken dat een schotel massaproductiewerk is en dat er toleranties en afwijkingen in alles en nog wat kan zitten. In de zuiverheid van de parabolische schotel, de positie van de lnb-klemmen enz. De lnb-arm hoeft bij fabrikage en montage maar iets af te wijken, en de lnb-houders komen wat hoger of lager te staan. Zitten de lnb’s aan de schotel bevestigd, dan kun je de elevatie van de schotel altijd nog iets bijstellen om optimaal signaal te verkrijgen. Er zit al een hemelsbreed verschil in de stabiliteit en juiste positie van de lnb’s tussen een Triax en een Duitse schotel. De knik in de lnb-arm kan afwijken, het scharnierpunt van de arm, het aanslagpunt van de arm, het gewicht van de lnb’s met coaxkabels i.v.m. doorbuigen enz. Dit heb je bijv. niet bij een Duitse schotel. Kijk eens naar de Fuba constructie, zie bijlage 1. De beugel waarop de schotel bevestigd zit is dezelfde als waar de lnb op gemonteerd wordt. Dit is één geheel en dus altijd excact in vorm gemaakt en bijna niet vervormbaar door gewicht. Hier staat de lnb altijd 100% in het brandpunt van de schotel. Een nadeel van de meeste Duitse schotels is dat je de rail niet schuin kunt instellen maar dat is op te lossen door de gehele schotel schuin te stellen, de zogenaamde schotel-skew die ook op schotels aanwezig is voor multiontvangst zoals een Maximum E85 en een Visiosat Big Bisat. Op dit forum is daar al een keer een oplossing voor aangedragen om de schotel toch schuin te kunnen stellen, zie bijlage 2. Hier is een metalen tussenplaat gemaakt met vier slobgaten. In feite is de skew van de schotel aanpassen beter dan de rail schuin zetten al je meerdere lnb’s gebruikt. De lnb’s blijven dan t.o.v. de schotel op de juiste hoogte staan.
trust Geplaatst: 22 januari 2014 Geplaatst: 22 januari 2014 (aangepast) @BzRtY , die foto van de gefreesde TX set heb ik al heel lang op m'n HD staan , ooit gevonden op het web , ik zou echt niet meer weten waar ie vandaan komt . De foto hierboven rechts is de achterkant van mijn (verkochte) FUNKE FA99 , daar wilde ik 5 lnb's op zetten maar door de komst van de Triple LNB heb ik dat laten varen . Bij een test op C-band met een Triax TDS64 heb ik de C-band lnb ook provisorisch op een aparte vloersteun voor de schotel gezet omdat die grote lnb fysiek in conflict kwam met de triax arm . De lnb zit op een lade-geleidingsrail zodat het focuspunt makkelijk verstelbaar is . Het kan allemaal wel met een grote hobby factor . 22 januari 2014 aangepast door trust Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
Sprietje Geplaatst: 23 januari 2014 Geplaatst: 23 januari 2014 Hallo trust Dat heb je weer mooi gemaakt om te experimenteren. Ik denk echter dat je de lnb te hoog gericht hebt. De kijkhoek van de lnb wordt bepaald door de openingshoek van de feedhorn. Zoals je ziet heb ik de centre lijn als ook de twee lijnen getekend die langs de feedhorn lopen. Zoals je ziet kijkt de lnb aan de bovenzijde heel ver buiten de schotel waardoor je minder signaal krijgt en extra ruis ontvangt. Het zou beter zijn geweest de lnb zo op te stellen, dat deze wel op dezelfde hoogte staat maar iets meer omlaag gericht zou zijn.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen