Ga naar inhoud


Schotel op vast frame, LNB's in zelgemaakte caliber - Zin of onzin?


BzRtY

Aanbevolen berichten

Beste BzRtY

 

De maat die jij opgeeft van 510,6mm kan nooit de maat zijn waar ik om vraag.

Kijk in de bijlage welke maat ik wil weten, de maat die met de rode lijn is aangegeven.

Als ik de maat weet tot 40% van de hoogte van de schotel, dan weet ik voldoende en kan ik de zaak uitrekenen. In werkelijkheid is die 40% niet helemaal de juiste maat waar ik mee werk. Ik werk nog met een correctiefactor die o.a. afhankelijk is van de offsethoek van de schotel.

post-60869-0-42858400-1390685902_thumb.png

Link naar reactie
Delen op andere sites


Wat gaat er gebeuren als er veel wind is ? En de schotel  beweegt  en de lnb ,s niet .Hoe is dan je signaal ?

Ik wil niet zeggen als het hard waait  en alles , schotel en lnb staat te schudde dat je dan goed  signaal  heb.

  

Dat is inderdaad een vraag die ik me ook stel.

En uw onderstaande zin is dan het punt waar ik me aan vast hou om het project toch slaagkans te geven.

Elke schotel en lnb danst als het waait, als je kiest voor n degelijk schotel-merk zal het inderdaad allemaal wat minder zijn dan bijvoorbeeld bij een triax.

 

In mijn geval zullen idd de lnb's niet met de schotel meedansen. Zijn er mensen die kunnen bevestigen dat dit een probleem is?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat is inderdaad een vraag die ik me ook stel.

(..).

 

In mijn geval zullen idd de lnb's niet met de schotel meedansen. Zijn er mensen die kunnen bevestigen dat dit een probleem is?

Andersom wel: dansende lnb's op een multiblock op een een Triax schotel. En bij rukwinden is het beeld weg.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Beste BzRtY

 

Ik heb al vaker op internet gezocht naar de f/D-verhoufing van de Fuba-schotels maar heb deze nooit kunnen vinden. Met de maat die jij me opgeeft kan ik dan ook de conclusie trekken dat de Fuba DAA 850 geen standaard f/D-verhouding heeft van 0,6 maar kleiner. Hierdoor komen de lnb’s ook dichter bij elkaar te staan.

De hart op hart afstand tussen de Astra 19,2 en 23,5 moet 49mm zijn, tussen de Astra 23,5 en 28,2 moet 53mm zijn. Dit is nooit te bereiken met normale lnb’s met een 60mm kop. Je zult dus smalle lnb’s moeten gebruiken.

 

Wat me verbaast is dat jij de maten van de Fuba-schotels hebt tot op de tiende millimeter nauwkeurig zonder dat je zelf een Fuba-schotel hebt. In de bijlage van bericht 44 heb je de maten van een Fuba DAA110 en nu geef je ook de maten van de Fuba DAA850. Hoe kom jij aan die info?

 

Nog even een vraag. Heb jij misschien ook de rail voor de Fuba DAA850-schotel, de DAZ 104?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, op die DAZ 104 rail staan ook verdeelstreepjes van telkens 1 graad satelliet orbit. Die rail is speciaal voor de Fuba DAA850 gemaakt. Tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 4,3 graad orbit maar vanuit Utrecht gezien 5,2 graden Azimith.

Nu verschilt per plaats in Europa het aantal graden Azimuth dus van die streepjes kun je niet helemaal van uitgaan maar het is wel een indicatie. In Duitsland waar de Fuba voor gemaakt is heb je iets meer graden Azimuth dan in Nederland omdat het rechter onder de satellieten ligt.

 

Iemand die zo’n rail heeft zou even op kunnen geven hoe ver die streepje uit elkaar staan. Ik schat dat het ongeveer 11,5 mm is. 4,3 x 11,5 = 49,5mm. Dat is dan nagenoeg hetzelfde wat ik heb uitgerekend. Natuurlijk zit er ook nog een verschil tussen de afstand op de rail en de afstand in het brandpunt van de lnb wat verder naar voren ligt en dus iets minder moet zijn.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Gemeten op een afbeelding en veschaald met een tekenpakket, mss kan eduard eens meten en bevestigen of ontkennen of dit kan kloppen.

Is inderdaad niet op een 10 nauwkeurig..

Maar dan moet Eduard het dak op, en dat is een hele exercitie die hij in dit winterweer niet gaat doen. Zeker niet met een zware griep. :)  ;)

Maar, indien nodig, kun je wel contact opnemen met de importeur in Groningen. Die heeft er meestal wel een paar in zijn verwarmde winkel staan op de begane grond en is altijd zeer klantvriendelijk gebleken.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

Kijk, op die DAZ 104 rail staan ook verdeelstreepjes van telkens 1 graad satelliet orbit. Die rail is speciaal voor de Fuba DAA850 gemaakt.

 

Iemand die zo’n rail heeft zou even op kunnen geven hoe ver die streepje uit elkaar staan. Ik schat dat het ongeveer 11,5 mm is. 

Verdraaid, Sprietje, het schoot me te binnen dat ik nog een reserve rail had.  

Hij ligt hier, en die 11,5 klopt exact!

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Link naar reactie
Delen op andere sites

4,3 x 11,5 = 49,5mm. Dat is dan nagenoeg hetzelfde wat ik heb uitgerekend. Natuurlijk zit er ook nog een verschil tussen de afstand op de rail en de afstand in het brandpunt van de lnb wat verder naar voren ligt en dus iets minder moet zijn.

Inderdaad op de koppen van de LNB's zal dit dan uitkomen op uw berekende 49mm..

 

 

 

 

Nee ik zou niet willen dat Eduard07 botten breekt, veel beterschap nog!

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ja, hoe weet ik het zo? Ik heb nog nooit zo’n rail in m’n handen gehad en niemand heeft het me ook ooit vertelt dat die streepjes 11,5mm uit elkaar staan.

Maar nu de grap van de zaak. In de originele Fuba-informatie staat dat die DAZ 104 rail is toe te passen op de Fuba 780, de 850 en de 110. De calibratie klopt ongeveer voor de Fuba 850 maar kan natuurlijk nooit kloppen voor de 780 en de 110.

Voor de Fuba 110 is de calibrering 30% te klein en in Den Helder moet de calibrering ook weer eens 9,5% kleiner zijn dan in Munchen.

Eigenlijk heb je dus niets aan die maatstreepjes. Geeft alleen maar verwarring.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...