Sprietje Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 (aangepast) Beste Eduard07 In antwoord op bericht 27: Als je naar de ontvangstkarakterestiek kijkt van een lnb (zie bericht 18), dan zie je dat aan de buitenzijde van de schotel de versterking 10dB minder is als in het midden. Logisch dat het niet onmiddellijk opvalt als de lnb niet in de juiste richting kijkt. Maar hopelijk ken je het spreekwoord: Wie het grote niet eert is het kleine niet weerd, met andere woorden, als je alle kleine zaken zoals: - Een lnb die niet in het brandpunt staat - Een lnb die niet in de juiste richting kijkt - Een lnb die niet op de juiste skew staat ingesteld - Een lnb die axiaal (voor-achterwaards) niet optimaal staat afgesteld - Geen zuiver uitgerichte schotel - Vele procente signaalkwaliteit laten vallen bij het stevig vastzetten van de schotel - enz. kun je beter een pannendeksel nemen i.p.v. een satellietschotel. Dan heb je ook ontvangst maar je moet niet vragen hoe. 24 januari 2014 aangepast door Sprietje
Sprietje Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 Ja, het wordt een moderne versie van Stonehenge
Eduard07 Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 (aangepast) .. Stonehenge Passendere benaming voor de schotelconstructie van BzRtY zou ik niet kunnen bedenken. (Met een kosmisch respect voor allen die ons reeds zijn ontvallen bij de totstandkoming van de Clarke Belt.) We wachten verdere experimenten vol eerbied af. . 24 januari 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Eduard07 Geplaatst: 24 januari 2014 Geplaatst: 24 januari 2014 (aangepast) Beste Eduard07 In antwoord op bericht 27: Maar hopelijk ken je het spreekwoord: Wie het grote niet eert is het kleine niet weerd, met andere woorden, als je alle kleine zaken zoals: Zeker. In de discussie over de Astra 1/12.722 en de aanschaf door Tripleboy van een Xsarius werd me dat nog wel even weer extra duidelijk. En bij een draaibaar systeem maken die "paar procent" natuurlijk het verschil tussen "wel" en "niet". Voor het finetunen van mijn Stab120 gebruik ik daarom transponders op Badr, Nilesat en oost-beam transponders op Turksat.. 24 januari 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
BzRtY Geplaatst: 25 januari 2014 Auteur Geplaatst: 25 januari 2014 foei! zo met mij lachen Eduard is het mogelijk om 4 inverto black premium quads te plaatsen op de fuba DAA 850 zonder dat ze tegen elkaar komen? Op een triax 88 kwamen ze nèt niet tegen elkaar dacht ik. Voorzijde schotel triax 88 tot LNB =645 ik weet niet hoe dat op de fuba DAA850 zit.
Sprietje Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 Beste BzRtY Als je op een Triax 88 die 85cm breed is en 95cm hoog is lnb’s gaat gebruiken met koppen van 60mm, dan moet er altijd 3-4mm gesmokkeld worden omdat de lnb’s van de Astra 19,2 en 23,5 niet dicht genoeg tegen elkaar kunnen staan. Bij een Fuba DAA850 die 85cm breed is en 85cm hoog, staan de lnb’s dichter bij de schotel dan bij een Triax 88 waardoor er nog meer gesmokkeld moet worden maar het kan wel. De lnb van de Astra 19,2 komt er dan zo’n 5-6mm naast te staan. Wil je dat er niets gesmokkeld hoeft te worden, dan zul je een Fuba 110 moeten nemen. Deze is 100cm breed en 110cm hoog. Voor alle Fuba-schotels geldt dat je de rail niet schuin kunt zetten. Je zult dus de schotel schuin moeten zetten. Dit kan bijv. door de metalen tussenplaat te maken zoals in bericht 14 beschreven. Je kunt ook een knik in de mast maken door de mast 15cm van boven met een “V” in te zagen er weer vast te lassen. Zo heb ik het gedaan voor mijn Triax 115 met multirail.
BzRtY Geplaatst: 25 januari 2014 Auteur Geplaatst: 25 januari 2014 51.18355043 , 5.07307111 645mm (afstand lnb- schotel) x tangens 5.25° = 59.26mm Kopdiameter inverto premium quad = 59.5mm maar door de afsschuining van de kop komt ie net niet tegenéén. Ik denk dat het net moet lukken op de triax 88. Als ik goed gerekend heb tenminste Is de fuba DAA850 dan in feite (invalshoek) een kleinere schotel dan Dia 850? Of is dit helemaal geen offset schotel? Ik vraag me af wat zijn schotel-LNB-afstand is. Fabrikanten geven weinig informatie weer blijkt. Ik had graag een kwalitatief goede schotel op m'n stonehenge gehad met zéér goede lnb's. Maar de fuba 110 is echt te groot! De afspraak met vrouwlief was dat er aan de straatkant van't huis niet teveel van de schotel te zien was .. vrouwen.. Welke bronnen zijn betrouwbaar als online calculator voor offset-schotels? Ik wens uiterst nauwkeurig te werk te gaan maar 't lijkt me dat bijvoorbeeld n dishpointer foutief afrond. Elevation 30.9 is op n andere calculator 30.98, afronden doe ik wel met m'n vijl..
Eduard07 Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 (aangepast) @Sprietje, is de te korte lengte van de lnb arm op een Fuba850 dan niet te compenseren door de Alpsen verder naar achteren te schuiven in de houders? 25 januari 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Sprietje Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 Beste BzRtY Heb je die Fuba DAA850 al? Dan wil ik graag de afstand weten van het midden van de lnb-klem tot aan de schotel op 34cm vanaf de onderzijde gemeten. Makkelijker is misschien om vanaf de bovenzijde te meten op 51cm vanaf de bovenzijde op de rand van de spiegel.
BzRtY Geplaatst: 25 januari 2014 Auteur Geplaatst: 25 januari 2014 Nee ik heb de Fuba nog niet mss heeft eduard een rolmeter? Deze schotel zou te gek zijn met die inverto premium LNB's maar dat lukt al helemaal niet dan..
Sprietje Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 Beste Eduard07 Je verandert het brandpunt van de schotel niet door de lnb’s verder naar achteren te schuiven. Je bereikt hiermee alleen dat ze achter het brandpunt staan en de ontvangst dus minder wordt.
trust Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 Kijk maar eens naar deze 80cm aluminium Inverto schotel. Het lijkt er op dat daar de lnb nog lager dan 40% van de hoogte van de schotel kijkt en hier alles met een zeer solide arm die echt niet kan buigen en een aluminium lnb-houder. Naar het midden van de schotel kijken zoals Triax doet is echt niet goed. Waarschijnlijk heeft Triax het onderste deel alleen maar nodig voor de lnb arm . Wat ik me nog wel afvraag , als de lnb de hele schotel bekijkt , kijkt die ook tegen de arm Zou die reflectie , hoewel minimaal , verstorend kunnen werken ? Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging . Octagon SF8008 4K Edision Primo IP S2 Dr.HD F16 1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ 1.2 m Echostar Offset aan schuur 53º E 34.5 W Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka
BzRtY Geplaatst: 25 januari 2014 Auteur Geplaatst: 25 januari 2014 510.6mm ongeveer.. dus geen premium quad LNB's geld de 40% onderkant schotel ALTIJD? Meten fuba.bmp
Eduard07 Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 (aangepast) Beste Eduard07 Je verandert het brandpunt van de schotel niet door de lnb’s verder naar achteren te schuiven. Je bereikt hiermee alleen dat ze achter het brandpunt staan en de ontvangst dus minder wordt. Dank je. Het was ook maar een vraag, want ik het de twee twin Alpsen Astra1 en 3 zo maximaal mogelijk uitgericht en ben dik tevreden met het resultaat.Maar je geeft me wel waardevolle inzichten in de werking van deze schotel. 25 januari 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
December10 Geplaatst: 25 januari 2014 Geplaatst: 25 januari 2014 Wat gaat er gebeuren als er veel wind is ? En de schotel beweegt en de lnb ,s niet .Hoe is dan je signaal ? Ik wil niet zeggen als het hard waait en alles , schotel en lnb staat te schudde dat je dan goed signaal heb.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen