Ga naar inhoud


Schotel op vast frame, LNB's in zelgemaakte caliber - Zin of onzin?


BzRtY

Aanbevolen berichten


Beste BzRtY

 

Een gewone offsetschotel is niet gemaakt om satellieten onder een grote ontvangsthoek te ontvangen. In feite alleen maar om één satelliet te ontvangen. Nu kun je wel een multirail op een gewone satellietschotel zetten maar dan moet je eigenlijk toch niet verder gaan dan 15 graden (het verschil tussen Astra 28,2 en Hotbird 13), dus de lnb niet verder dan 7,5 graad uit het midden. Natuurlijk kan het wel maar je gaat steeds meer signaal verliezen naar mate je de lnb’s verder uit het midden moet zetten.

De Azimuthhoek in Utrecht tussen de Hotbird 13 en Eutelsat 36 is ruim 27 graden. Dit moet je ontvangen met een multifocus-schotel. Die zijn een stuk breder dan ze hoog zijn.

 

De hoek “arc” is de hoek tussen de satellieten gezien vanuit het middelpunt van de aarde. Dus bijv. tussen de Astra 19,2 en Astra 23,5 is 4,3 graden arc.

De hoek “Azimuth” is de hoek gezien vanuit het ontvangstpunt, bijv. in Utrecht tussen de Astra 19,2 en 23,5 is 5,2 graden Azimuth.

 

Wavefrontier geeft op dat de schotel 40 graden arc kan ontvangen. Hoeveel graden Azimuth dit is, wordt bepaald door de plaats waar de schotel staat. In feite is het dus onjuist dit zo aan te geven want het aantal graden Azimuth verschilt enorm of de schotel nu in Noorwegen of in Zuid-Italië staat.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Legon's equation for the focal length of an offset dish antenna

 

Focal length = (width ^ 3) / (16 * depth * height)

=85³/(16x7.9x95)=51.142cm

 

of 511.42millimeter

 

bij benadering dezelfde focal length als bij de F/D methode.

 

Is deze laatste methode dan correct of ook niet?

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij de specificaties van de fabrikant van de triax88 is een offsethoek van 26° opgegeven.

Forumleden beweren echter dat deze 26.5° is.

En als m'n de formule toepast bekomt m'n idd een offsethoek uit van 26°31'31.3"

Wat is nu de meest juiste offsethoek?

 

26.5° of 26°?

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Bij de specificaties van de fabrikant van de triax88 is een offsethoek van 26° opgegeven.

Forumleden beweren echter dat deze 26.5° is.

En als m'n de formule toepast bekomt m'n idd een offsethoek uit van 26°31'31.3"

Wat is nu de meest juiste offsethoek?

 

26.5° of 26°?

 

Ik geloof niet dat het wat uitmaakt of dat pisbakkenstalen Triax geval nou 25°, 26° of 27° offset heeft. Die dingen zijn zo buigzaam als wat en van preciesie is geen sprake. Dus om nou de hoek op minuten en seconden precies te berekenen is water naar de zee dragen. Zonde van de tijd.

Mijn excuses dat ik zo negatief ben.

"On ne voit bien qu'avec le coeur. L'essentiel est invisible pour les yeux."

Link naar reactie
Delen op andere sites

Even een vraagje kan jij ook feedhoorns maken op je draaibank ?

Wil een grotere voor mijn primefocus om te testen..

Als je een draaibank hebt , er mee overweg kunt , een flink blok aluminium hebt en een goede tekening , ja dan kan het .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

Als je een draaibank hebt met de juiste gereedschappen (beitels) , er mee overweg kunt , een flink blok aluminium hebt en een goede tekening , ja dan kan het .

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 3 maanden later...

Off topic:

Trust, wat doet Het Internet bij jou op dat tafeltje???

 

post-40400-0-25792200-1401707527.jpg

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Mss moet je eens een voorbeeld afbeelding plaatsen hier, maar ik vrees dat ik u niet kan helpen.

Ik ben frezer, draaien kan ik conventioneel wel maar ik heb begrepen dat die feedhorns allemaal zeer dunwandig zijn en dan haal ik mezelf daar veel miserie mee op m'n nek.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik geloof niet dat het wat uitmaakt of dat pisbakkenstalen Triax geval nou 25°, 26° of 27° offset heeft. Die dingen zijn zo buigzaam als wat en van preciesie is geen sprake. Dus om nou de hoek op minuten en seconden precies te berekenen is water naar de zee dragen. Zonde van de tijd.

Mijn excuses dat ik zo negatief ben.

Geen excuses. Bedankt voor de info ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Off topic:

Trust, wat doet Het Internet bij jou op dat tafeltje???

 

attachicon.gifpost-60869-0-69504900-1390438303-1.jpg

niks nie internet kassie , 7" scherm van portable dvd speler , neem ik altijd mee als ik het dak op ga .

post-30993-0-51498200-1401901213.jpg

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Link naar reactie
Delen op andere sites

niks nie internet kassie , 7" scherm van portable dvd speler , neem ik altijd mee als ik het dak op ga .

 

Het leek op dit:

en vervolg:

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...