Ga naar inhoud


blikseminslag vanavond,zekering tv+sat ontvanger eruit+ verliesstroom maar geen


sattv4iedereen

Aanbevolen berichten

hi,

was vanavond bij mijn ouders,die waren aan het kijken naar sat tv,via een philips lcd tv en een philips TVV ontvanger.

Toen tijdens een hevige regenbui een bliksemschicht was,sloeg de verliesstroom automaat eruit,+de zekering waar de tv en de sat ontvanger is op aangesloten (aparte kring) er ook uit.

Ik heb zoiets nog nooit meegemaakt,zoals hierboven beschreven,maar het merkwaardigste was:

toen het onweer verdwenen was,hebben we de aardlekschakelaar + zekering terug aangezet,en noch de tv als de sat ontvanger waren defect.

Is er een verklaring hiervoor dat zekeringen uitslaan+ aardlekschakelaar bij die bliksem,maar dat er toch geen schade aan deze toestellen waren aangericht?

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites


Ja, dat heeft te maken met de aardlekschakelaar. Deze slaat uit bij 30mA lekstroom. Hierdoor wordt erger voorkomen en dient dus puur als beveiliging.. Had de blikseminslag direct geweest dan waren de TV en Sat van de tafel gesprongen..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inderdaad, spanningspiek op het lichtnet waardoor de aardlek erger heeft voorkomen.

 

Dat wil alleen niet zeggen dat het erger ook daadwerkelijk geheel is voorkomen.

 

Nu lijkt het alsof de TV en ontvanger weer normaal werkt maar waarschijnlijk hebben ze toch een tik meegehad en dan kunnen er over een maand of wat alsnog problemen ontstaan (vaak met de voeding)

Probleem wat dan ontstaat is dat het een indirecte inslag is geweest en dat de verzekeraar de schade hierdoor niet dekt.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat de aardlek schakelaar uitvalt, komt wel vaker voor, zeker bij oude meterkasten.

 

Ik had daar ook last van in het verleden.

Als hier ergens in de buurt de bliksem in de grond sloeg, dan viel bij mij de aardlek schakelaar uit.

 

Na een renovatie, werd ook de meterkast vervangen.

Sindsdien geen last meer gehad hiervan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Vermoedelijk heeft topicstarter een aardlekschakelaar type AC . men gebruikt nu meestal type A dewelke niet onderhevig zijn aan invloeden van buiten af

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Een aardlek schakelaar is een differentiaal schakelaar.

Dit betekent dat de aardlek schakelaar aangesproken wordt wanneer de stroom door de fasedraad niet gelijk is aan de stroom door de nul geleider.

Type ac schakelt alleen op sinusvormige verschil spanning, type a ook op niet sinusvormige spanning, zoals bij fase aansnijding door dimmers.

 

Ik zie even niet het verband met "invloeden van buiten", type ac zou juist ongevoeliger moeten zijn.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

De meeste audio-visuele apparaten zijn niet geaard via een stekker met randaarde maar sommige van deze apparaten zijn wel op een andere manier met aarde verbonden zoals de mantel van de coax die meestal aan aarde ligt. Bij blikseminslag in de buurt in de grond, kan daardoor toch de aardlekschakelaar uitvallen

Een aardlekschakelaar zal normaal gesproken niet uitvallen door een spanningspiek als de bliksem op een stroomkabel slaat. Daar heb je een overspanningsbeveiliging voor nodig. Deze zitten tegenwoordig vaak ik verdeeldozen. Die zijn maar enkele euro’s duurder dan een gewone verdeeldoos als je ze bij de Duitse grootgrutters koopt.

Een overspanningsbeveiliging kun je op je groepen ook eenvoudig realiseren door in een speciale overspanningsbeveiliging in een stopkontakt te steken. Zodra deze een overspanning meet, gooit hij de aardlek er uit.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een aardlek schakelaar is een differentiaal schakelaar.

Dit betekent dat de aardlek schakelaar aangesproken wordt wanneer de stroom door de fasedraad niet gelijk is aan de stroom door de nul geleider.

Type ac schakelt alleen op sinusvormige verschil spanning, type a ook op niet sinusvormige spanning, zoals bij fase aansnijding door dimmers.

 

Ik zie even niet het verband met "invloeden van buiten", type ac zou juist ongevoeliger moeten zijn.

Je redenering klopt dat type AC ongevoeliger is voor de huidige toepassingen (sinusvormen) echter hadden ze ook de neiging om bij externe invloeden uit te schakelen maar ze zijn nog veel te vinden in oudere installaties en mogen niet meer geplaatst worden sinds 1975 dacht ik

M7 Sat 801-Technomate 5600 ci-usb - Pace dsr8141/22 - Smartwi=rip - 1x disc triax 88 thuis - 1x disc hirsman 64 camping - duo lnb's astra1-3 + nog een hoop antiek

Lokatie's hoevenen & blier (belgië)

Link naar reactie
Delen op andere sites

Inductie puls komt ook regelmatig voor op je stroomnet of de ethernet kabel, dus zonder directe inslag. Daarom bij bliksem gevaar niet alleen de stroomverbindingen losnemen, maar ook andere kabels.

 

Zou de bliksem toch maar even voor de goede orde melden bij de verzekeraar.

 

Er is een redelijk grote kans dat er toch nog problemen gaan komen met de apparatuur. Dan kan je in ieder geval verwijzen naar de eerder gedane melding.

 

Beschadigingen door bliksem zijn in het algemeen lastig te repareren, omdat er meerdere componenten blijken aangetast.

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Bij een degelijke inslag hier in de tuin op 4 meter van het lichtnet en op 15 meter van de telefoonkabel waren de aardlekschakelaars uitgeknald en het rook naar kruit in de gang, het pomphuisje was geexplodeerd, een kilometer verderop was het elekticiteitskastje kapot, op 500 meter was de telefoonkabel doorgebrand en tot op een kilometer waren PC' en TV's aan flarden. Hier in huis o.a. een TV en 3 tuners kapot via de telefoonkabel en een stekker vastgesmolten in de contactdoos.

De ene inslag is de andere niet...

3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan mag je nog blij zijn dat er nog een contactdoos over was.

Bij een klant van mij zat het potje (israpunt) in de hoek van de kamer, dan een halve meter kabel over het plint geniet en dan het stopcontact, tenminste zo was het voor de inslag.

Na de inslag een zwart/blauw streep op de plek waar de kabel ooit had gezeten met zo hier en daar nog een half gesmolten nietje en een grote zwart/blauwe vlek waar ooit het stopcontact had gezeten.

De kabel en het stopcontact zijn nooit weer terug gevonden, ook niet toen de woning is verkocht en de gehele kamer leeg is gehaald.

De buurman kwam toen langs en vertelde dat zijn Quatrovox die aan de ene kant van zijn bureau zat gemonteerd vlak voor zijn neus over zijn bureau was geschoten en tegen de wand aan de andere kant uit elkaar was gespat.

 

Bij reparatie bleek dat in de grond de kabel vlak bij de boom waarin het was ingeslagen zelfs over een stuk van 7m geheel was verdwenen en dat in het stuk van de woning naar de weg de kabel maar liefst 12 keer stuk was.

 

Vooral de inslagen via de telefoonlijn staan er om bekend dat ze enorm veel schade kunnen veroorzaken omdat ze vaak met gevoelige apparatuur zijn verbonden en overslag tussen de aders vrij gemakkelijk is.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...