Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst: (aangepast)

Mijn 8121 viel weg. Oorzaak gevonden.

De LNB uitgangsspanning is compleet ontregeld. Bij meting blijkt dit 245,1 V te zijn waarbij met aangesloten LNB een stroom van 112 mA aanwezig was.

Waarschijnlijk de spanningsregelaar stuk maar waar kan ik die op de print vinden om deze zelf te vervangen.

Opm.1  LNB is goed, werk goed op een andere ontvanger.

Opm.2  ik heb gelezen dat de LNB spanning voor vertikale kanalen anders is dan horizontale. Vraag is dan: wordt die LNB spanning softwarematig aangepast en zo ja hoe kan ik de ontvanger dan resetten of repareren.

groet Hans

aangepast door La-Yesera

• Moderator
Geplaatst:

Welkom op dit forum.

Maak je een schrijffout of wil je wekelijk zeggen dat de spanning op de antenne connector 245,1 volt is?

In dat geval zou de LNB ontploffen, ik vermoed een meetfout, bijvoorbeeld een zwevende massa aansluiting of een hoog ohmig meetinstrument.

Bij horizontale polarisatie zou je 18 Volt gelijkspanning mogen meten,

Bij verticale polarisatie dient dit 13 Volt te zijn.

Op deze voedingspanning is eventueel nog een 22 kHz signaal gesuperponeerd, voor de omschakeling tussen de lage en hoge band.

In de buurt van de tuner zit meestal een schakel transistor welke omschakelt tussen 13 en 18 Volt.

Dit onderwerp past overigens beter in het forumdeel "de rokende soldeerbout.

Ik zal dit onderwerp verplaatsen.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

L.S.

Ik maak zeker geen schrijf-/lees-of meetfout. Met dezelfde twee meters (fluke) meet ik die spanning en meet ik op mijn andere tuner wel die 18 V.  Dat de LNB niet ontploft klopt wel omdat ik maar een stroom meet van 112 mA.

Ik kan mij voorstellen dat een spanningsregelaar doorgeslagen is. Namelijk, als je 220 V wisselspanning gelijkricht, meet je ook een hoger voltage. Vandaar dat ik waarschijnlijk dus een hoger dan 220 V meet.

Die gelijkgerichte spanning wordt dus waarschijnlijk niet meer gereduceerd tot die 13 of 18 Volt.

Dergelijke spanningen komen aan de secundaire  kant van de smps voeding travo niet voor, er zal wel wat anders loos zijn , tenzij er met de voeding is geknoeit .

Dit zou dan een levens gevaarlijke situatie oplevern,ook met 112ma.

aangepast door columbo
Geplaatst:

Mee geknoeid was- en is er niet. Het officiele garantoezegel zat nog achter op de kast en moest verbroken worden... Ik ga straks weer wat metingen doen met belasting tot een mA of 200. Kijken hoe die spanning zich dan gedraagt.

Geplaatst:

Verbaasd ben ik er niet van, bij Philips neemt men het niet zo nauw meer met de veiligheid in die goedkope toestellen.

Maar het zal wel eerder een lekkende condensator zijn, die op de massa spanning zet.

The key to happiness. Stay away from idiots

Geplaatst:

245,1 V te zijn waarbij met aangesloten LNB een stroom van 112 mA aanwezig was.

245 volt maal 112mA is 27 watt, iets in mij zegt dat je LNB niet een lang leven meer heeft,  Begint je LNB ook te roken / op te lichten in de nacht / smeulen /branden ?

Toch denk ik dat je een denk/meet fout maakt.

• Moderator
Geplaatst:

Zeg nooit nooit, maar:

een Fluke is een hoogohmig meetinstrument.

Een onderbreking in je schakeling, een kabelbreuk, potentiaal verschillen tussen een ongeaard toestel met een netfilter en je ziet zulke waarden op je meetinstrument.

Ik heb nog niet veel schakelingen gezien welke ontworpen zijn voor maximaal 18 Volt DC waar je ongestraft 245 Volt op kunt zetten.

112 mA. is een normale waarde bij 18 Volt, bij 245 Volt hoor je nog een doffe plof en vliegt de kunststof dop van de feedhoorn waarna er rook uit kringelt.

Meten is weten, gissen is missen, sprak Dr Blan in de vorige eeuw, maar weten hoe te meten is de kunst!

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

La-Yesera kun je ook een foto maken van de meter met het meet resultaat

Volgens de wet van Bartjens moet het kunnen

En met de vriendelijke groeten Hendrik

En Is je Probleem opgelost? Help anderen door te vertellen hoe je dat hebt gedaan.

Alle meedenkers.. sorry.. was ik zo stellig dat de fluke onfeilbaar was,, niets is minder waar. Heb een oude pantec uit de kast gehaald en die op de ontvanger gezet en wat gaf die aan?? .(punt ) 246 Volt. dus 246 mV. Ik had af en toe al eens dat de vierde digit van de display van de fluke geen cijfer 8 aangaf maar II. hij miste dus soms 3 horizontale streepjes van de 8 en bij alle cijfers met horizontale streepjes ontbraken deze. Het zou toch niet zo zijn dat de m van mV dan ook zou kunnen wegvallen want die zit precies onder die vierde digit.

Meter uit elkaar, contactvlakken gereinigd, getest en ja hoor, ik had de hor.streepjes weer terug. Daarna de ontvanger maar weer eens gemeten en waarempel er stond ineens een m voor de V. De meetwaarde was nu dus 246 mV.

Die meterfout heeft echter het probleem nog niet opgelost want de ontvanger doet nog steeds niets. Logisch natuurlijk met die 246 mV.

Ik heb de voedingsprint uit de kast gehaald en door gemeten. Alle waarden zoals aangegeven op de printplaat kloppen redelijk m.u.v. de 7V waarde. Deze geeft namelijk een meetwaarde aan van 9,18 V. Ik weet niet of dat kwaad kan. Dat ik geen LNB spanning heb ligt waarschijnlijk dus aan iets anders in het apparaat.

Ik hoor het graag, en nogmaals sorry voor het ongemak..

groet Hans

aangepast door La-Yesera
  • Moderator
Geplaatst:

Wanneer er ooit kortsluiting aan de antenne uitgang geweest is kan het ook zijn dat het smoorspoeltje wat de voeding op de "hete" kant van de coax zet onderbroken is. Dit smoorspoeltje zorgt ervoor dat het RF signaal niet wordt kortgesloten door de voeding.

Ook zal er een schakel transistor of IC in de buurt van de tuner zitten die voor de omschakeling tussen 13 en 18 volt zorgt.

18 Volt voeding kan rechtstreeks uit de voeding komen of met een dc-dc connector opgewekt worden.

Tenslotte is een slechte verbinding tussen de F-connector en de tuner ook nog een optie.

Geplaatst:

Doe die Product Hopeloos ,receivers ,enkele reis kliko ,voor dat je lnb naar de kl**ten is,zonde van de tijd die je er aan besteed ,Let make Things better ,was de spreuk , nou een slechtere is er niet volgens de consumeten organisatie.

Geplaatst:

columbo is duidelijk anti philips als je dit en ook eerdere posts leest. het is geplaatst in electronica hobby hoekje daar hoort een merk als Philips ook bij,ook zonder af te kraken hoort het apparaat van topic starter nimmer in de kliko thuis, slechts aangeboden aan de milieu straat in uw gemeente. wellicht kan deze reciever voor een euri weer klaar, laat het onze hobby zijn.........en blijven.

percies.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...