Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Al een behoorlijke tijd werk ik nu eigenlijk alleen nog voor dagdagelijkse kwesties met OpenSuse 32bits.

Ik denk dat een gebruiker na twee weken al niet meer nadenkt over de microsoft lobby en alles zo kan doen wat noodzakelijk is op de pC.

Ofschoon dat voor velen een onbekende mag zijn als linux distributie ervaar ik het toch als heel makkelijke.

Nu zijn er wel lijsten bij OpenSuse te vinden inzake de compatibiliteit met bepaalde hardware die wel of niet ondersteund worden EN ook voor de oudere distro's / versies.

Maar het lastige is bij bepaalde randapparatuur die enkel met windows 98 XP en Vista drivers verkocht worden.

Zoals bijvoorbeeld een USB Platenspeler waarmee je LP's kunt digitaliseren.

De pC die ik voor ogen heb is een oude HP die voor dagdagelijks werk veel te traag is maar waar op zo'n Langspeel Plaat digitaliseer programma op loopt.

Kun je met virtualbox op Opensuse een XP laten starten opdat OOK de digitaliseer mogelijkheid blijft werken vanwege die specifieke drivers voor XP?

Worden die drivers nu enkel virtueel gestart of doet linux er ook nog wat mee?

Iemand ervaringen daarmee

en misschien iemand die ook onder linux LP's digitaliseert

???

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Wat is er nu zo bijzonder aan een usb platenspeler ? Neem een gewone platenspeler en sluit die aan op de

ingaande geluidspoort van je Linux systeem en neem gewoon het geluid op.

En als je het geluid nog wilt bewerken, dan gaat dat prima met een programma als Audacity (Windows en Linux). Hiermee kun je de tracks ook eenvoudig uit elkaar halen. Ik doe dit ook met muziek opnames van de (sat) radio. Maak er losse tracks van. Zet deze met Audacity om naar Flac of WAV en vervolgens op een CD branden. En zo stel je je favoriete CD's samen van je oude platen of tape opnames.

Let er wel op dat een gewone platenspeler een voorversterker nodig heeft. Daarom via oude versterker afspelen of een losse voorversterker er tussen zetten.

Echt je hebt eigenlijk helemaal geen Windows gedoe meer nodig. Wat hier als laatste niet werkte was SatChannelListEditor.exe

Nu met behulp van MONO werkt dit nu ook prima met Linux.

En voor de meeste apparaten zijn er standaard drivers al in Linux aanwezig. 

Groet,

Bram

Geplaatst: (aangepast)

Hoi verkerkbr,

er is niets speciaals aan die USB platenspeler behalve dat dan daarmee een voorversterker niet nodig is en men geen audio ingang en capturer nodig heeft (uh sorry dat zeg ik fout, het windows proggie met drivers is een capturer)

verder volg ik je advies graag en ga eens onderzoeken hoe Audacity ermee omgaat.

alvast dank.

aangepast door Tonskidutch

Second Life

Mungo Parker

Geplaatst:

Volgens mij moet het ook nog mogelijk zijn geluid te ontvangen via usb. Ik heb wel eens een usb microfoon gebruikt om spraak op te nemen en toe te voegen aan mijn geluidsopname.

Audacity is een prima programma om geluid, zoals mp3 bestanden om te zetten (exporteren) naar flac of wav. En je kunt er van alles mee doen. Vooral handig om radio muziek uitzendingen met daartussen zinloos "gekwaak" of reclame te "schonen" en met de opgenomen muziek tracks een mooie CD te maken.

We horen wel hoe het verder gaat.

Groeten uit een zonnig Zeeland,

Bram

• Moderator
Geplaatst:

heb je eigenlijk al es gekeken wat er gebeurt als je die usb platenspelert aansluit aan je suse linux werkstation? als het ding herkend wordt heb je grote kans dat je met audacity of sound recorder je er zo opnames mee kan maken.

VU+ Duo4kSe  met VTi    VU+ duo2 met VTi 

Triax 78, astra 1,2,3, HB

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...