Ga naar inhoud


Water in mazouttank CV, Hoe dit eruit halen?


Jan Ambers

Aanbevolen berichten

In hun onmetelijke wijsheid ware onze parlementaire bollantaarns(Uit Absurdistan) bij het stemmen van die wet iets vergeten...

 

Ze hadden een extreme zorg voor het milieu, en wilden ter voorkoming van overlopen van de tanks bij vullen een geluidsignaal... 'n fluitje (van een cent)

 

Dit fluitje werd in een aluminium tussenstuk gemaakt, en daarop een stuk ijzeren buis van 30cm...

Na enkele jaren valt de topbuis er gewoon af!

Dan wat condenswater dat langs het vulgat naar beneden druipt, gaat gezwind de tank binnen, langs het fluitje!

 

Electrolyse kenden de heren nog niet, bij het stemmen van die wet... maar nu zit ik en met mij vele anderen met water in de mazout...

 

Ik vermoed dat soortelijk gewicht van water  zwaarder is dan van mazout?

Dus met een oude branderpomp moet ik dit toch kunnen uit de tank zuigen of ben ik fout?

 

Als ik het mengsel water+mazout enige tijd laat staan gaan die zich toch scheiden?

 

Wie heeft gebruiks ervaring en ev tips om me het leven zachter (warmer) te maken? :(

 

Liefde is met de waterketel heet water in bad gieten... :P  ;)

Link naar reactie
Delen op andere sites


Water in de brandstoftanks komt bij schepen ook voor en zakt naar de bodem. Dieseltanks hebben dan ook een aftappunt meestal in combinatie met een waterzakputje.

 

Het water moet je dus met enige regelmaat aftappen. Ofwel met een pijp op het diepste punt een beetje afzuigen en enige tijd laten laten staan en kijken of er water op de bodem ontstaat.

 

Het gevaar van water in de brandstof (diesel) is dat hierdoor bacterie werking kan ontstaan, waardoor filters dichtslibben. Het kunnen slijmachtige slierten zijn of een zwarte drap. Dit is een vrij ernstig probleem en alleen op te lossen door het hele systeem te ontsmetten. Een dergelijke besmetting kun je ook oplopen bij het tanken van al besmette brandstof.

 

De bacterieen gedijen op het grensvlak tussen de brandstof en het water.

 

Er is ook nog een andere soort, een anerobe bacterie, die zonder zuurstof kan floreren. Deze komt voor in het sediment van de vuilresten op de bodem van de tank. Deze zijn tamelijk agressief voor metalen en kunnen de tank ernstig aantasten.

 

Omdat diesel = huisbrand geen dampspanning heeft is er altijd vochtige lucht in de tank aanwezig en bij temperatuur wisselingen condenseert het vocht.

 

Komt nog bij dat de moderne brandstoffen van zichzelf al meer water bevatten.

 

Een remedie kan zijn om de tank altijd goed gevuld te houden. Om de bacterie werking tegen te gaan wordt in veel gevallen een biocide toegevoegd aan de brandstof.

 

Er doemen regelmatig verhalen op, dat een magneetfilter dit zou beperken. Maar daar geloof ik persoonlijk helemaal niets van.  Niet doen dus. Dezelfde filters die ook water ontharden, brandstofbesparing geven etc. etc.

 

Tank bij voorkeur bij een betrouwbaar bedrijf.

 

 

Groet,

 

 

Bram

Link naar reactie
Delen op andere sites

Yep, als het zwaarder is moet je het kunnen aftappen. Bij vliegtuigen tap je bij de eerste vlucht van de dag ook wat brandstof af.

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik moet belachelijk veel terug naar vroeger . . . ik ben ooit een oliestookmonteur geweest en

ken dit fenomeen.

 

Ik heb enkele ondergrondse tanks (meestal zo'n 3000 liter) geïnstalleerd/aangesloten waarbij

een stille wet was dat de olie-aanzuig altijd minimaal 10 cm boven de bodem aangebracht

werd om te voorkomen dat je (condens)water en drab zou aanzuigen.

Condens kon ontstaan in de ont/beluchtingsleiding waarbij het water de tank ik liep.

 

Ik heb nooit meegemaakt dat er water werd meegezogen, dus bij ondergrondse!! tanks.

Na 5 jaar heb ik dit vakgebied verlaten.

 

Wat ik ook nog weet is het volgende. Ik deed ook onderhoud aan oliekachels, dus gewoon

een kachel die alleen de huiskamer verwarmde. Daarbij zogen wij de carburateur altijd leeg

om te zien of er water inzat. Deze kachels werden eigenlijk altijd gevoed met een

bovengrondse 200 liter tank (je kent ze wellicht nog wel, die ronde drummetjes op een bok).

Bij een dergelijke opstelling werd de olie laag uit de tank aangevoerd (onder atmosferische druk).

En dat was killing. Wij lieten dan de onderste laag leegpompen door de olieboer (zo heette dat

vroeger) want waar liet je anders het mengsel.

 

Dus, bij ondergrondse tanks is het niet snel een probleem want met een lengte van ongeveer 3

meter heb je een dermate buffer dat je niet snel water aanzuigt. maar toch geldt hiervoor dat je

de onderlaag alleen maar kunt laten leegzuigen door en olieboer vanwege het mengsel . . . . .

waar laat je dat immers.

aangepast door Con

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Is het een boven of een ondergrondse tank?

Bij een bovengrondse maak ik de verbinding aan het kraantje los, kantel de ketel zodat het kraantje naar het laagste punt staat, een tijdje wachten en dan aftappen tot er geen water meer meekomt.

Wat je afgetapt hebt kan je laten staan tot het bezonken is, en dan de rest terug in de ketel.

geholpen worden is leuk, iemand anders kunnen helpen leuker.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Je zuigt altijd wel een mengsel van water en diesel op. En uiteraard moet je ook nog kijken waar het diepste punt is gelegen van je tank.

 

Wat je hebt opgezogen in een bak doen en laten rusten tot het water en de olie weer gescheiden worden. Mooiste is natuurlijk een doorzichtige bak dan kun je scheiding beter zien. Met afzuigen doorgaan tot er vrijwel geen water meer aanwezig is. De bovenlaag van de olie kun je uiteraard gewoon weer gebruiken.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik ben in leek in deze materie, maar is het niet handiger om juist de brandstof af te zuigen?

Bijv. met een doorzichtige slang zodat je kunt zien wat er zoals opgezogen wordt.

Zolang het dezelfde kleur is, is het waarschijnlijk gewoon brandstof, komt er andere rommel mee dan is de meeste brandstof dus weg en blijft alleen een mengsel over.

Deze kun je in afzonderlijke tanks opslaan en evt. nog laten bezinken en wat niet bruikbaar is af gaan voeren.

Tank hierna goed schoonmaken en goed dicht maken en hierna de schone brandstof terug laten lopen.

 

Op deze manier is je tank weer netjes schoon en dicht en kun je weer jaren vooruit.

 

suc6

 

Gerrit

zondag? nee dan kan ik niet dan ben ik vissen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dat ligt wat ingewikkeld, we hebben het hier over 7500 liter.

 

Vroeger, had ik al eerder verteld, controleerde we of er water zat in een olie-kachel-carburateur.

Dat deden we met een glazen melkflesje, daar zat een kurk in en twee slangetjes.

Het ene slangetje hingen we diep onder in de carburateur en het andere slangetje daar zetten

we onze mond aan om te zuigen. Je hebt het dan over 1 a 1,5 deciliter.

 

Bij een tank van 7500 liter kun je hetzelfde doen maar dan een grote glazen fles en je mond inruilen

voor een pompje. . . .

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Standaard diesel olie filters zijn er ook met een glazen wateropvangkolf. Er is zelfs een filter met systeem een electrische signalering van water in de brandstof.

 

Een optie is ook nog om een zogenaamde dagtank ertussen te zetten en deze als extra buffer te gebruiken. Uiteraard voorzien van waterbakje met een aftap. Brandstof oppompen in de dagtank. Hier kan het water bezinken en kun je dit dagelijks controleren en zonodig aftappen.

 

Er zit ook nog een aftapkraantje onderin de glazen kolf.

post-38571-0-35150700-1392069400_thumb.jpg

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan zal hij toch een extra pomp moeten kopen met alle gevolgen/regelingen van dien.

Ik neem aan dat hij een ketel heeft met eigen oliepomp welke meestal tussen de 8

a 15 bar levert.

 

Voor de ondergrondse tank moet een heel ander soort pomp hebben en waar laat je die?

Een dagtank naast de ketel zou nog kunnen maar of je dat moet willen?

Groet, Con. Gloeiende, gloeiende, een beetje humor moet kunnen, anders ga je maar ergens anders heen..
Sinds november 2023 glasvezel via Solcon (voor het laatst).

Internet/PC: modem/router Fritzbox en TP-Link accesspoint, switch (8), switch (4)

Intel Nuc i7 met W11, Intel Nuc i5 met Home Assistant, 17 Shelly's en 2 ESP-tjes.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een dagtank met een eenvoudige handmatige bediende losse pomp is slechts een tijdelijke voorziening.

 

Zet vanaf de dagtank naar de gebruiker er voor de zekerheid nog een brandstoffilter tussen.

 

Je kunt als dagtank eenvoudig een stalen vat gebruiken. 

 

Als de opslagtank leeg is, dan is het probleem opgelost en kan de oude aansluiting weer worden hersteld.

 

Tank leeg laten zuigen en brandstof filtreren is uiteraard ook een mogelijkheid. Of inhoud verkopen en daarna tank opnieuw laten vullen.

 

Het gaat toch om een behoorlijk bedrag aan brandstof.

aangepast door verkerkbr
Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...