Ga naar inhoud


Kan ik de DAB optie van Technisat Multyradio verwijderen?


paulvr

Aanbevolen berichten

Sinds een aantal jaren ben ik in het bezit van de Technisat Multyradio, een toestel dat verbazingwekkend veel mogelijkheden heeft. Gekocht omwille van de DAB radio optie, maar naast AM- DRM audio bleek het ook een heel fatsoenlijke ontvangst op FM en op de hele kortegolfband tot 26 MHz te geven. Er zit zelfs L-Band DAB op(1452–1492 MHz), een bereik dat voor zover ik weet momenteel alleen in Tjechië in gebruik is.

 

Nu is er één probleem: na er jarenlang naar te hebben kunnen luisteren is DAB vrijwel uitgerangeerd. Het verdwijnen van de Nederlandse publieke netten en WDR 2 zorgde ervoor dat ik alleen nog maar de twee Duitse zenders Deutschlandfunk en D-Klassiek er via Langenberg op kan ontvangen.

 

Nu zou dat op zich geen ramp zijn, zij het dat het toestel één leuke eigenschap heeft die bij mij tot ramp werd: als er een DAB zender ontvangen wordt dan wordt de opgeslagen FM frequentie voor die zender automatisch vervangen. En... de radio ziet elke DAB+ zender als DAB zender, vervangt dus Radio 1, 2, 3 en 4 en ook WDR 1, 2, 4 en 5 via FM door DAB+ instellingen maar "weet" daarbij niet dat hij ze niet kan doorgeven zodat ik daardoor niet alleen geen DAB+ maar ook geen zinnige FM zenders kan ontvangen.

 

In het menu zit een optie die dat uitschakelt maar laat nu uitgerekend dat niet werken!

 

Feitelijk houdt het in dat ik een keuze tussen twee dingen heb: ofwel een heel diep onderdrukkingsfilter bij de antenne aansluiting toepassen die het hele gebied van 174-240 MHz totaal blokkeert of een ingrijpen in de elektronica van het toestel zelf. Helaas gaf Technisat "niet thuis" op mijn verzoek voor een firmware update om DAB uit te kunnen zetten of om de mogelijkheid te willen onderzoeken voor een betaalde upgrade van DAB naar DAB+ zo dat technisch mogelijk is. En evenmin wilden ze me het technische schema voor deze ontvanger toesturen.

 

Heeft iemand hier een suggestie voor me wat te doen? Hoe aan een Band III killfilter te komen bijvoorbeeld? Of hoe aan een technisch schema van deze ontvanger te komen zodat iemand die er meer van weet dan ik misschien kan vertellen of er iets kan worden losgemaakt of onderbroken dat alleen het DAB gedeelte treft? Nog mooier zou zijn een upgrade naar DAB+ maar dat zal naar ik aanneem wel een wensdroom blijven. Jammer want deze ontvanger is de meest gevoelige die ik op DAB-gebied ooit tegenkwam. Beter dan de Pure Evoke of andere veel geroemde DAB ontvangers.

aangepast door paulvr

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Dag Erik,

 

zou je een niet-technisch iemand als ondergetekende kunnen vertellen hoe dit te maken (of als te moeilijk te maken verwijzen naar een bestaand product)? Ik heb tot dusver eigenlijk niets op dit gebied kunnen vinden. Je moet er wel bij weten dat de DAB+ signalen ook binnenshuis al enorm sterk zijn en ik bovendien voor een goede FM ontvangst op een FM buitenantenne aangewezen ben.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...