Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Wanneer mijn schotelrotor SG2100A in een willekeurige positie oost staat, en ik hem vervolgens via mijn NANOXX 9500 positioneer op 0 graden ("Motorinstellingen" -> "Ga naar Referentie"), dan draait mijn rotor eerst naar 10 graden west, stopt dan, gaat na een halve seconde naar 5 graden west, stopt dan een een halve seconde, en gaat DAN pas naar nul graden.

Waarom draait mijn rotor niet in één keer (kwa tijd) en rechtstreeks naar het nulgraden-streepje?

Geplaatst:

Als je nu weet dat je 16 lnb's op een diseq kunt zetten.(16 sat posities)

Een motor heb ik ook gehad.Na een half jaartje is het geduld op en het nieuwe eraf.

Tenzij je beperkt bent tot 1 schotel (ruimte of de buren).

Elke motor zal zijn software hebben.Met de dvb-s2 zal het nog nauwkeuriger moeten staan .Ook de lnb skew kan per positie iets anders zijn.Mij niet gezien.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Geplaatst:

Wanneer mijn schotelrotor SG2100A in een willekeurige positie oost staat, en ik hem vervolgens via mijn NANOXX 9500 positioneer op 0 graden ("Motorinstellingen" -> "Ga naar Referentie"), dan draait mijn rotor eerst naar 10 graden west, stopt dan, gaat na een halve seconde naar 5 graden west, stopt dan een een halve seconde, en gaat DAN pas naar nul graden.

Waarom draait mijn rotor niet in één keer (kwa tijd) en rechtstreeks naar het nulgraden-streepje?

Het verschil tussen theorie en praktijk is mijn uitdaging .
Octagon SF8008 4K   Edision Primo IP S2  Dr.HD F16  

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Omdat het vrijwel onmogelijk is om op de org-switch (nul positie) van 2 richtingen op hetzelfde punt te stoppen.

Dus word , zoals je merkte vanuit oost , eerst over de switch gedraaid en vervolgens terug .

1.8 m ChannelMaster Offset in tuin 53º E - 45º W Jaeger SMR 1224 Usals met 5 Lnb wisselaar 2x Ka - Ku - C band Lin / Circ

1.2 m Echostar Offset  aan schuur  53º E    34.5 W   Twoteck Twinrotor met 3 Lnb wisselaar Ku - Ku low - Ka

Geplaatst:

Bij een sg2100 e.d. gebeurt dat bij het commando "ga naar het nulpunt" mechanisch er zit een lange nok in de bodemplaat waar een switch (sector switch) langs loopt .

Deze nok loopt van nul naar oost , van west naar nul stopt hij direct op die nok .

Draaiend van oost naar nul loopt hij eerst een stukje van de nok af en draait daarna terug tot op de nok . 

Dan zit er nog een enkele end-switch in voor zowel de oost als west hardware limiet  , vooor de oost limiet werkt die samen met de sector switch .

Bij de Stab zitten aan de oostzijde 2 reed switchen waarvan waarschijnlijk één als ORG dient en waarschijnlijk rekent vandaar de software het nulpunt uit .

post-30993-0-35686700-1392036137_thumb.jpg

post-30993-0-56620600-1392036161_thumb.jpg

post-30993-0-25012400-1392036185_thumb.jpg

Geplaatst: (aangepast)

trust schrijft:

"Omdat het vrijwel onmogelijk is om op de org-switch (nul positie) van 2 richtingen op hetzelfde punt te stoppen.
Dus word , zoals je merkte vanuit oost , eerst over de switch gedraaid en vervolgens terug"

Dat klopt helemaal. Of het nu een mechanisch werkende microswitch is of een electronisch werkende naderingsschakelaar (initiator), je hebt altijd te maken met een verschil tussen het inschakelpunt en het uitschakelpunt van een schakelaar. Dit verschil noemen we schakelhysterese.
Dit kun je zelf heel makkelijk waarnemen.
Neem bijv. een deurschakelaar waarmee het licht achter een deur automatisch aan gaat. Druk deze schakelaar in totdat de lamp uit gaat en laat hem weer los totdat de lamp aan gaat. Je zult zien dat er een behoorlijk verschil zit in de stand van de schakelaar.
Bij hele kleine microswitches is dit verschil een stuk kleiner maar er is altijd een verschil. Dit geldt evenzo bij contactloze switches. Daarom kun je pas een nauwkeurige schakelpositie hebben als dit altijd vanuit dezelfde richting plaats vindt.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Sjaak . lees nou eens goed :

van west naar nul stopt hij direct op die nok .en staat dan op NUL

Draaiend van oost naar nul loopt hij eerst een stukje van de nok af en draait daarna terug tot op de nok . en staat dan op NUL

Dat klinkt niet zo mooi als "synchoniseren" maar het effect is hetzelfde .

Dan dat synchroniseren van de Stab , waar synchroniseert die op als er zoals je zegt , tandwiel/worm speling is ?

Geplaatst:

Ik denk echt niet dat dit synchroniseren alleen voor de tandwielspeling is. Het zal ook heus wel voor de  nulstellingsschakelaar zijn maar slechts 1 graad terug draaien kan al ruim voldoende zijn om het juiste punt te vinden.

Geplaatst:

Het citaat hierboven gaat over de SG2100 .

In de STAB zitten geen nokken maar magneten in het wormwiel en reed switchen op de eindposities één in west en twee in oost .

De rechtse van de drie eerder hierboven geplaatste foto's  ,  is van een STAB

Kijk ook maar eens hier :

http://www.sat4all.com/forums/topic/329796-c-en-ku-lnb-op-een-triax-110cm/?p=2160653

post-30993-0-13484000-1392157949_thumb.jpg

Geplaatst:

.

Die dubbele zal waarschijnlijk wel zijn om de draairichting te controleren.

@Trust schreef het in de link van bericht #14 toch anders, als ik het goed begrijp:

@ Duitsland.  

.....  naar west is gecompliceerder omdat bij die eind switch ook de ORG (nul-punt) switch zit .

I

Dan zijn er dus twee eind-switchen, en één NUL-switch.

groet, A33

Tip: Als je reageert op een post, geef dan altijd een citaat van de (gehele) post waar je op reageert. Sommige leden kunnen namelijk hun oorspronkelijke posts achteraf nog wijzigen, en wel veel langer dan de sinds jaar en dag in de huisregels (voor alle leden) vermelde periode van 30 minuten. Dat dat inbreuk doet aan de continuïteit van de foruminhoud, en een ongelijk speelveld creëert, wordt kennelijk (helaas) niet belangrijk geacht.

Geplaatst:

@a33 , ik moet eerlijk bekennen dat ik er vanuit ging dat die 2e reedswitch voor de ORG herkenning was , maar ik weet het niet zeker .

W.b. dat "grommen" op het nulpunt , omdat in de Stab een veersysteem zit om het gewicht van de schotel in het oosten en westen te compenseren en dit systeen in het nulpunt in balans is , zou het kunnen zijn dat de electronica bij het voorzichtig links/rechts draaien , controleerd of de opgenomen stroom in beide richtingen gelijk is en daarop het nulpunt vindt .

Geplaatst:

Sjaak , we het nulpunt waar TS over begon en waar ik ook op doel , is het nulpunt van de (SG2100) motor dat ligt mechanisch vast zoals jij ook zegt , midden tussen oost en west .

Waarom denk je dan dat je het nulpunt kunt kiezen ?

Diseqc is een besturings protocol vanuit de ontvanger naar de rotor . Die rotor moet doen wat de diseqc commandos aangeven .

Hoe dat gebeurt verschilt van merk rotor , de electronica van een SG en Stab zijn duidelijk verschillend .

Een SG heeft 2 motor relais (oost - west)  en loopt op de angeboden lnb spanning (14 of 18 V)

De Stab heeft een een stappenmotor IC die ook een gewoon het DC motortje dat gebruikt word , kan aansturen .

Naar ik meen draait de Stab altijd op dezelfde snelheid onafhankelijk van de aangeboden lnb spanning , kun je dat bevestigen ?

Mede omdat de Stab  electronica anders is zou die stroom meting niet uitgesloten zijn .

Bij de SM3D12 rotor word de nul positie van deze rotor wordt vanuit de oostelijke eindpositie bepaald bij nulpunt zoeken loopt de rotor altijd eerst naar het oosten.

Ontvangers gaan verschillend om met diseqc commandos , bij de maxplus 2100 kun je via usals niet verder komen dan 62º oost of west .

Op die en verdere postities reageert de rotor niet op usals commandos , maar dezelfde motor met een Openbox F500 kun je wel tot over 75º

Citaat uit een oud topic :.

Bij de DB 7000 met een Pli image wordt de spanning tijdens draaien altijd naar 18 Volt geschakeld.
    Dit kan bij de DB 7000 omdat het draaien van de rotor door een stroom meting wordt gedetekteerd.

Kortom verschillen genoeg .

Geplaatst:

Ja zo blijven er misverstanden , leuk zo'n wiki verhaal maar niet van toepassing .

Ik schreef : De Stab heeft een een stappenmotor IC die ook  gewoon het DC motortje dat gebruikt word , kan aansturen .

De Stab die ik open gemaakt heb heeft helemaal geen stappenmotor , daar zat gewoon een collector motortje in .

Dat  je met een maxplus 2100 niet verder kunt dan 62º door een mechanische beperking is natuurlijk onzin .

Met usals in de maxplus kun je wel een positie verder dan 62º kiezen maar daar draait hij niet automatisch of met GoTO heen . 

Via diseqc 1.2 kun je tot aan de hardware limieten en die liggen veel verder dan 62º

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...