Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hallo allemaal,

Ik heb op dit moment een visiosat bisat met 3 lnbs op astra 1,2 en 3. Nu wil ik ook de hotbird hebben en twijfel ik of ik de quadro houder neem waarbij ik de visiosat zelf moet gaan verstevigen vanwege het gewicht of dat ik een big bisat aanschaf. Om die beslissing te maken heb ik de volgende vragen: heeft de big bisat een beter ontvangst (vanwege extra grootte) dan de bisat of biedt het alleen de mogelijkheid om meer dan 4 lnbs te gebruiken? Daarnaast, kan je op de big bisat wel 4 invertos gebruiken voor de astra 1,2,3? En als ik enkel op de astra 1 een alps gebruik? Is de big bisat(met het quicksat app) ook makkelijker af toestellen dan de bisat?

Alvast bedankt!

Mvg,

Bruno

Geplaatst:

Ondanks dat de Big Bisat groter is dan de Bisat, geeft de Big Bisat minder versterking.

De Bisat (64x75cm) geeft 37,5dB en de Big Bisat (70x91cm) geeft 36dB.

Dit komt omdat de Big Bisat over een veel breder ontvangstgebied te gebruiken is en elke lnb slechts een gedeelte van de schotel gebruikt.

Geplaatst:

Sprietje bedankt voor je reactie.

Dus uitgaande van astra 1,2,3 en hotbird zou ik er zelfs op achteruitgaan met een big bisat tov de bisat. Dat is verrassend. 

Het ontvangst op mijn bisat is ok maar moet zeker beter kunnen. Denk dat de bevestigingen beugel niet helemaal recht hangt omdat hij aan de muur hangt en bakstenen nogal ongelijk kunnen zijn. Gaat er toch een dezer dagen af omdat ik vandaag inverto black ultra koppen binnen heb gekregen en ga die vervangen voor de alps die er nu opzitten. Althans ik ben van plan om voor de astra 2,3 en hotbird invertos te gebruiken en voor de astra 1 een alps. Ik ga er vanuit dat 4 x inverto niet past alhoewel ik hier op het forum wel een paar heb gezien die het toch voor elkaar hebben gekregen blijkbaar. Moet alleen de quadro beugel nog bestellen en dan alles opnieuw uitrichten. Bij de g3 houder begon ik met de astra 3. Klopt het dat je voor de quadro beugel met de astra 1 moet beginnen? Zit er een manual bij de beugel hoe uit te richten?

Geplaatst: (aangepast)

Je schrijft:

"Bij de g3 houder begon ik met de astra 3."

Dat is dan niet goed geweest.
Bij de G3-houder moet je met de Astra 19,2 beginnen, zie bijlage 1.
Volgens mij moet je met de G4B ook met de Astra 19,2 beginnen.
Deze houder moet je eerst op nul instellen, zie bijlage 2 en dan de schotel optimaal afstellen op de Astra 19,2.
Dan pas ga je de juiste hoogtes zoeken voor de andere lnb's waarbij je er rekening mee moet houden dat de satellieten in een boog aan de Clarkebelt staan en de lnb's via de reflectie van de schotel in een holle boog moeten staan die schuin staat. De lnb van de Hotbird staat het laagst, die van de Astra 28,2 het hoogst, zie bijlage 3.

post-60869-0-33546900-1392043950_thumb.jpg

post-60869-0-73611900-1392043961_thumb.jpg

post-60869-0-54932700-1392043968_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Beste sprietje,

De tekening die je post is voor astra 1, 3 en hotbird. Op dit moment heb ik de G3(b4) houder. Deze is voor de astra 1, 2 en 3. Bij deze heb ik dus (als je van voren naar de koppen kijkt) van links naar rechts astra 1,3 en dan 2. Astra 3 staat dus in het midden. Klopt dit dan wel?

Ondanks dat de Big Bisat groter is dan de Bisat, geeft de Big Bisat minder versterking.

De Bisat (64x75cm) geeft 37,5dB en de Big Bisat (70x91cm) geeft 36dB.

Dit komt omdat de Big Bisat over een veel breder ontvangstgebied te gebruiken is en elke lnb slechts een gedeelte van de schotel gebruikt.

Klopt natuurlijk Sprietje.

Maar van dit geringe dB verlies van de schotel ga je zeker niet merken daar zijn de vier opgenoemde satellieten veel te sterk voor. Ook komt het verlies omdat de Big Bisat uit kunststof is gemaakt en hij door zijn breedte een hoger ontvangstgebied heeft. Bij de Bisat moet je zitten klungelen om de vier lnb's perfect in de baan te krijgen.

Daar tegenover staat dat deBig Bisat zo een 70 euro duurder kost maar met vele andere voordelen meer :

- steunarmen die het gewicht van de arm volledig ondersteunen , zelfs bij hevige rukwinden beweegt deze praktisch niet.

- je kunt er meer dan vier satellieten op zetten , alles naar keuze , de meesten gaan natuurlijk voor A1,A2,A3 en Hotb. , is geen probleem om daar wat anderen aan toe te voegen. Ik zou aanraden om een satelliet van 12,5W of 15W toe te voegen omdat je dan de hellingsgraad gevoelig doet dalen. Normaal is de hellingsgraad voor de A1,A2,A3 en Hotb. ongeveer 13° ( afhankelijk waar je woont ) , met de 12,5W of de 15W erbij kom je aan ongeveer aan 3°. Hierdoor oogt de schotel heel mooi.

- met medehulp van het online programma voor het uitrichten heel simpel , je monteert alles vooraf op de juiste afstanden op de rail samen met de elevatiehoek en de hellingshoek , waarbij je hier je ganse schotel kantelt en niet meer hoeft te klungelen met de lnb's afzonderlijk.

Deze schotel heeft je zoveel genot meer en dit enkel voor nog geen 100 euro meer.

Ik zou wel gaan voor alp's lnb's , passen heel mooi op deze schotel en is een streling voor het oog.

PS.: In deze topic kun ook nog wat opsteken wat betreft de Bisat : http://www.sat4all.com/forums/topic/332887-grote-fabricage-en-constructie-fout-van-de-visiosat-bisat/page-2

post-37533-0-86147700-1392052031_thumb.jpg

post-37533-0-25815000-1392052049_thumb.jpg

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Geplaatst:

Bruno, je hebt gelijk. Zoals ook in de beschrijving staat moet de middelste lnb-houder altijd eerst op de nul-positie afgesteld worden en dat is voor de Astra 1, 2 en 3 natuurlijk de Astra 23,5.

Geplaatst:

Beste Crazy Sat

Natuurlijk is de Visiosat Big Bisat een veel mooiere schotel dan de Bisat. Daar ben ik het roerend mee eens maar Bruno vroeg: " Heeft de big Bisat een betere ontvangst vanwege zijn extra grootte"., met andere woorden geeft die meer versterking? Dan moet ik toch constateren dan dit niet zo is.

Geplaatst:

Crazy Sat,

Bedankt voor je reactie en je argumenten. Het kostenplaatje argument gaat helaas alleen niet op omdat ik zoals ik aangaf al een visiosat bisat heb waarbij ik dus voor 45 euro een quadro houder heb en een extra lnb. Dus het is dan 45 euro of 180 euro. Maar ik snap je argumenten wel. Het lijkt mij vooral veel makkelijker om de big sat uit te richten. Ik zal nooit meer dan de astra 123 en hotbird nemen dus het is ook vanuit dat perspectief gezien wel of niet de moeite waard. Ik zal in het geval ik bij de bisat blijf deze of dezelfde manier als de big bisat verstevigen. 

Mbt. de invertos neem ik aan dat op de bigsat net als de bisat er voor astra 1 en 3 geen twee invertos naast elkaar passen? Lukt het zoals op de bisat dan wel als ik voor de astra 1 een alps neem?

Klopt natuurlijk Sprietje.

Maar van dit geringe dB verlies van de schotel ga je zeker niet merken daar zijn de vier opgenoemde satellieten veel te sterk voor. Ook komt het verlies omdat de Big Bisat uit kunststof is gemaakt en hij door zijn breedte een hoger ontvangstgebied heeft. Bij de Bisat moet je zitten klungelen om de vier lnb's perfect in de baan te krijgen.

Daar tegenover staat dat deBig Bisat zo een 70 euro duurder kost maar met vele andere voordelen meer :

- steunarmen die het gewicht van de arm volledig ondersteunen , zelfs bij hevige rukwinden beweegt deze praktisch niet.

- je kunt er meer dan vier satellieten op zetten , alles naar keuze , de meesten gaan natuurlijk voor A1,A2,A3 en Hotb. , is geen probleem om daar wat anderen aan toe te voegen. Ik zou aanraden om een satelliet van 12,5W of 15W toe te voegen omdat je dan de hellingsgraad gevoelig doet dalen. Normaal is de hellingsgraad voor de A1,A2,A3 en Hotb. ongeveer 13° ( afhankelijk waar je woont ) , met de 12,5W of de 15W erbij kom je aan ongeveer aan 3°. Hierdoor oogt de schotel heel mooi.

- met medehulp van het online programma voor het uitrichten heel simpel , je monteert alles vooraf op de juiste afstanden op de rail samen met de elevatiehoek en de hellingshoek , waarbij je hier je ganse schotel kantelt en niet meer hoeft te klungelen met de lnb's afzonderlijk.

Deze schotel heeft je zoveel genot meer en dit enkel voor nog geen 100 euro meer.

Ik zou wel gaan voor alp's lnb's , passen heel mooi op deze schotel en is een streling voor het oog.

PS.: In deze topic kun ook nog wat opsteken wat betreft de Bisat : http://www.sat4all.com/forums/topic/332887-grote-fabricage-en-constructie-fout-van-de-visiosat-bisat/page-2

Geplaatst:

Bruno, je hebt gelijk. Zoals ook in de beschrijving staat moet de middelste lnb-houder altijd eerst op de nul-positie afgesteld worden en dat is voor de Astra 1, 2 en 3 natuurlijk de Astra 23,5.

jammer, ik hoopte dat ik het verkeerd had gedaan want dan zou het dus nog veel beter kunnen dan wat ik nu heb. :)

Natuurlijk is de Visiosat Big Bisat een veel mooiere schotel dan de Bisat. Daar ben ik het roerend mee eens maar Bruno vroeg: " Heeft de big Bisat een betere ontvangst vanwege zijn extra grootte"., met andere woorden geeft die meer versterking? Dan moet ik toch constateren dan dit niet zo is.

Volledig mee eens , maar jij constateert uit theoretisch oogpunt.

Of een Big Bisat in de praktijk een minder resultaat zou geven op één van die vier satellieten dat betwijfel ik ten zeerste.

Moesten we nu even kijken op dezelfde ontvanger , ik gebruik een DM800 HD en op de schotel zitten alp's lnb's, naar een transponder(s) naar keuze op één van deze satellieten en met een screenshot met het aangegeven dB. Ik denk dat er hier voldoende leden zijn met een DM 800 , een Bigsat en voorzien van vier alp's lnb's.

Ik dacht dat dit veel waardevoller zou zijn dan zomaar wat theoretisch voortgaan op de specificaties op internet. Er kan niets tegen de praktijk dacht ik.

Geef gewoon even een transponder(s) op een Dm 800 (of SE) , dan pas kunnen we vergelijken. En dit uiteraard in ongeveer dezelfde weersomstandigheden.

Lijkt me een mooi testje waar we veel zouden van opsteken.

aangepast door Crazy Sat

feedhunting , a crazy hobby !

Edison OS mio 4K UHD + Octagon SF8008 4K UHD + Dr.HD F15 + Edison OS mini + Technomate TM-5402 HD M3 CI   , Moteck SG2100 + Deltastar 90 cm + Invacom C120 QDF-031 Quad lnb + SkyStar HD2,TBS5927 , en TT-budget S2-1600 kaart. Channel Master 180 cm schotel + ESX241 lnb voor C-band.

DVB-T2 via Oostvleteren,Egem,Mont des Cats,Bouvigny en Doornik.

Excuus.

Foutieve post.

aangepast door Eduard07

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Beste Crazy Sat

Het zou inderdaad een interessante actie zijn om die twee schotels eens in de praktijk met elkaar te vergelijken. Jij verwacht dat de Big Bisat niet onder doet voor de Bisat. Zo'n resultaat zou je kunnen verwachten als het schotels zouden zijn van twee verschillende fabrikanten. Maar waarom zou Visiosat (tegenwoordig Cahors) liegen over de versterking tussen twee van hun schotels?

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen