Ga naar inhoud


Audio uit naar USB-stick in, is dat mogelijk?


paulvr

Aanbevolen berichten

Beste mensen,

 

Een half jaar geleden kocht ik in Roemenië een leuke USB adapter voor in de auto: je stopt hem in de sigarettenaanstekerplug. Het heeft een klein schermpje waarop je de FM frekwentie waarop ie uitzendt instelt, je steekt er een USB stick met MP3 files in en dan heeft je goeie ouwe autoradio ineens verbinding met die USB stick als je maar op de juiste FM golflengte afstemt. Er hoort een afstandsbediening bij waarmee je nummers en zelfs directories van de stick kunt kiezen. Ik begrijp dat die dingen inmiddels hier ook gemeengoed zijn geworden maar voor alle zekerheid geef ik maar even deze beschrijving.

 

Nu gebruik ik het ding sinds kort ook wel binnenshuis om mijn favoriete muziek simpel te kunnen afspelen als ik ergens aan het klussen of koken ben of in bad zit. En dan komt ineens de gedachte bij me op: wat zou het toch fijn zijn als ik een manier had om in plaats van dat USB stickje mijn satelliet ontvanger met dat ding kon verbinden zodat ik bijvoorbeeld Buitenhof op de zondagochtend kon horen zonder met mijn neus achter de TV te zitten. Of misschien nog beter: hoe fijn zou het zijn als ik mijn sat antenne iets moest bijstellen en ik de controle fluittoon van de ontvanger gewoon op het dak via een draagbaar radiootje kon horen voor het optimaal finnafrichten van de antenne.

 

Tja, die sat ontvangers hebben natuurlijk USB poorten maar daarop zal vast niet het audio signaal van de ontvanger worden doorgegeven. Ik heb een RS232 uitgang en een Sweex RS232->USB omzetter maar ook op die RS232 poort zal wel geen audio te halen zijn. Voor audio heeft de ontvanger twee cinch uitgangen voor links en rechts, een S/DIF digitale audio uitgang en desnoods een HDMI uitgang hoewel ik die liever niet gebruik omdat de Tv eraan hangt, ik vermoed dat ik het daarvan moet hebben. Maar bestaat er zoiets als bijvoorbeeld een S/DIF -> USB kabeltje waardoor de audio via die USB poort op dat zenderdingetje terecht kan komen en dus op een FM frekwentie in de directe omgeving beluisterbaar is?

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites


Je maakt het jezelf veel te moeilijk. Wat jij zoekt is een klein Stereo FM stereo zendertje waarop je de audio uitgang van je Sat ontvanger kan aansluiten.

In de apparaten die in de handel verkrijgbaar zijn wordt gebruik gemaakt van de BA1404 chip. Een handige jongen soldeert zoiets zelf in elkaar maar volgens mij zijn er zat kant en klare zendertjes te koop.

 

Dus Google maar eens op BA1404

  • Resistance is futile you will be assimilated
  • Those who would give up essential liberty, to purchase a little temporary safety, deserve neither liberty nor safety. Benjamin Franklin (1706-1790)
  • Mijn vrijheid eindigt niet waar jouw angst begint!

 

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

 

Het leven kan zo simpel zijn als je een beetje fatsoenlijke smart Phone hebt en een goede satellietontvanger die aangesloten is op je interne netwerk ben je al klaar kun je via je eigen netwerk door het hele huis naar Buitenhof kijken/luisteren. Of via BT maar dat is beperkt tot in de ruimte waar de sat ontvanger staat, maar wel weer op je telefoon te ontvangen.

 

 

En de kwaliteit is ook een stuk beter dan een storingsgevoelige FM band.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Er bestaat nog voor geen 20€ zo'n zendertje,waar je usb,sd kaartje en audio in kan pluggen.zelfs bleutooth is aanwezig.Al zie ik mij nog geen gsm gesprekken voeren die te beluisteren zijn op de fm band.

Ontvangst van de astra 3 satelliet met een selfsat h50D via de vu zero 4K.cd multiroom  pakket met mz 102 en een vu uno 4k dvb-c fbc tuner met ci+ tv met een kaartje( telenet ). Gigablue bijgekomen voor sat en kabel.Informatie die ik geef, gaat over de Belgische situatie, tenzij anders vermeld|

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hoi Paul

Volgens mij bedoelje zoiets als je in deze topic zocht

alleen niet op een kabel maar op een antenne

 

Als google op " USB/SD MP3 Speler en FM zender " kom je ze wel tegen.

 

Kan even geen plaatje vinden zonder reklame maar ze kosten tussen de 6 en 10 eurie

De vraag is alleen of ze het bereik hebben van beneden naar het dak

Dat zal je moeten uit proberen

Link naar reactie
Delen op andere sites

Hartelijk dank iedereen voor de reacties. Sorry, ik had het de laatste dagen even te druk om eerder te reageren.

Even wat antwoorden: allereerst: nee, ik heb geen smart phone en ik wil geen smart phone: ik ben een van die weinige mensen die eigenlijk alleen maar een vaste telefoon gebruik, ik heb een stokoud mobieltje met een prepaid card die ik hooguit eens per maand gebruik voor noodgevallen als ik met de auto onderweg ben. Voor mij is een telefoon geen hobby en ik wil het dat ook niet maken.

 

En verder: nee, helaas, mijn exemplaar heeft geen plugje aan de zijkant, dat model bestond in de winkel wel, was 5 euro duurder maar daar stond op dat ie bedoeld was voor een i-phone of zoiets, ik had de indruk dat het om een voedingsverbinding ging en omdat ik geen smart- of i-phone heb leek me dat niet nodig. Ik had geen leesbril bij me dus de kleine letters lezen ging in de winkel niet en bekwaam personeel was er ook niet. Ik dacht dus dat het over voeding doorgeven ging wegens in gebruik name van de sigarettenplug door dit ding. Onterecht naar nu blijkt.

 

Maar goed, een bittere noodzaak is het niet, het leek me alleen handig om als ik zo'n apparaatje toch al had dit er ook mee te doen. Alternatieven zijn er uiteraard, ik heb in het verleden ook wel eens een tweede dect telefoon mee naar boven genomen terwijl het ding op mijn kamer het geluid van de tv opving. Waar een wil is is een weg, en ja een tientje uitgeven voor nog een apparaatje is uiteraard geen halszaak, het was meer uit nieuwsgierigheid om te weten of er voor wat ik heb een oplossing bestaat. Nu weet ik dat dat niet zo is. Iedereen hartelijk dank voor alle hulp en goede raad!

 

Paul.

 

Paul.

speciale interesse: C-Band

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...