Shmuel Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Ik wil graag advies van een of meer ervaringsdeskundige(n) op het gebied van hoe om te gaan met zwakke signalen..... Mijn YL kijkt vrijwel dagelijks naar BBC 1. Tot vorige week geen probleem: Londen via Astra 2F. Na de migratie naar Astra 2E hebben we de volgende ontvangst: Londen (10773 H 22) S=83; Q=62 Scotland (10803 H 22) S=83 Q=61 geen enkel verschil dus! Da's niet wat we in alle persberichten hebben gelezen.... (Met de door BBC zelf voor Schotland opgegeven parameters (11023 H 23) is en blijft de sterkte 0 (nul)!) 's Avonds en zodra het weer een beetje minder wordt gaat het beeld via bevroren blokjes en balken op egaal blauw :-( We ontvangen Astra 1-2-3 en HB met een Wavefrontier T90. Ik overweeg speciaal voor Astra 2 een aparte schotel neer te zetten. Valt er te zeggen met welke diameter ik zéker ontvangst heb? Uiteraard geldt "hoe groter, hoe beter" maar tussen droom en daad... Ik heb nog een 100 cm staan. Een 120, 130 of 150 zou ik moeten kopen. O ja, FYI, we wonen in Noord Duitsland, hemelsbreed 110 km ten Oosten van Assen. Alvast bedankt! Groeten, Shmuel DL1EWS
hvdh Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Ik meen LNB's met grijze behuizing te zien in je avatar, als die foto nog klopt zou ik om te beginnen de 28 oost LNB vervangen voor een Inverto Black Ultra en dan nogmaals goed finetunen. Met een goede 100 cm schotel zal het zeker nog wat beter moeten gaan. Je zou ook om een inschatting kunnen vragen bij forum.digitalfernsehen.de Daar zijn meerdere 28 oost kijkers in jou omgeving. Maar eigenlijk hoort je vraag niet in dit draadje thuis... 1 Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
Moderator Matchless Geplaatst: 14 februari 2014 Moderator Geplaatst: 14 februari 2014 Daarom verplaats ik hem naar schotelpark Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.
Sprietje Geplaatst: 14 februari 2014 Geplaatst: 14 februari 2014 Heb jij de T90 afgesteld volgens deze gegevens:http://www.***geen-reclame***/nl/wavefrontier_calc-params.html?satlo_east=28.2&user_satlo_east=&user_satlo_east_dir=E&satlo_west=13.0&user_satlo_west=&user_satlo_west_dir=E&location=&la=52.9484&lo=8.2528&country_code=nlDus de skew van de schotel op 97,97 graden en de buitenste lnb's ook ongeveer 8 graden naar binnen gericht? Zie de bijlage wat ik daarmee bedoel. Een Inverto Black Ultra is natuurlijk aan te bevelen.
Shmuel Geplaatst: 16 februari 2014 Auteur Geplaatst: 16 februari 2014 Matchless, sorry voor het gebruik van de verkeerde thread. Ik zocht op de migratie van Astra 2F naar 2E en sloot daarbij aan...Trouwens een flitsende motor in je avatar! Ik reed zo'n 40 jaar geleden op een 350 cc eenpitter, oude ordonnansenmotor van het Nederlandse leger, voordat ze op Guzzi's overstapten. Bedankt voor alle suggesties. Ik heb m'n T90 met behulp van een ander, maar vergelijkbaar, programma afgesteld. De ontvangst was voor alle vier ingestelde satellieten: S tussen 70 en 90, Q tussen 80 en 100. Maar na de migratie is op 28.2 de S nog steeds rond de 80, maar de Q nauwelijks boven de 60! En 's avonds helemaal geen ontvangst. Ik ga de komende week de 100 cm schotel die ik nog heb, optuigen, alleen voor Astra 2. Heb op ***geen-reclame*** een zwarte Inverto besteld. Volgens een kaart op forum.digitalfernsehen.de zou 80 à 85 cm genoeg moeten zijn.... Groeten, Shmuel DL1EWS
Moderator ceesv Geplaatst: 17 februari 2014 Moderator Geplaatst: 17 februari 2014 Is die kaart recent of van voor de omzetting van afgelopen week? Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Shmuel Geplaatst: 20 februari 2014 Auteur Geplaatst: 20 februari 2014 (aangepast) Volgens mij was die kaart recent. Maar inmiddels heb ik wat praktijkproeven gedaan, gebruikmakend van de adviezen die ik hier heb gekregen. Nogmaals mijn daank. In de bestaande WaveFrontier T90 heb ik de LNB voor 28.2E vervangen door een Inverto Black Ultra en die nog een keer heel zorgvuldig gepiekt. S=75. Q=75 à 80 fluctuerend. Nù (donker, regen- en windvlagen) Q=62, dus duidelijk minder, maar nog geen blokjes. Zodadelijk naar George Gently kijken :-) Dan heb ik bij wijze van proef mijn oude, vertrouwde 100 cm aan een hek vastgeschroefd met vrij uitzicht op 28.2E. Achter in de auto een ontvanger en een TVtje gezet, alles aangesloten en gericht. Ik kwam niet verder dan Q=72. Leek me niet geweldig, maar de schalen van verschillende ontvangers zijn natuurlijk niet gecalibreerd. Vanavond weer gekeken (weer: zie boven) en... nog steeds 72%. Dus beter! Ik ga een luchtlijn spannen, zodat ik er met de camper onderdoor kan en blijf de meter-schotel gebruiken voor Astra 2. Wat ik trouwens niet snap is waarom de ontvangst (van Astra 2E) na zonsondergang slechter is. Ik weet van allerlei propagatieverschijnselen, maar die hebben allemaal te maken met reflectie door al dan niet geïoniseerde lagen in de troposfeer. Maar AFAIK is een satellietverbinding één point-to-point bundel... Hoe zit dat? 20 februari 2014 aangepast door Shmuel Groeten, Shmuel DL1EWS
hvdh Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 (aangepast) Op de Astra 2E en 2F draadjes op digitalfernsehen kan je je helemaal scheel lezen over deze discussie. Sommigen maken mooie meerdaagse grafieken met dB waardes, waaruit een dagelijks vast patroon blijkt. Inderdaad 's avonds gaat de ontvangst enige tijd ver onderuit, sommigen vermoeden boze opzet! De satellieten schijnen dus subtiele bewegingen te maken en de footprint beweegt mee. Dit is vooral te merken aan de rand van de footprint en daarbuiten. Van Bremen naar Hamburg bijv. wordt het heel snel slechter! 20 februari 2014 aangepast door hvdh Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
Sprietje Geplaatst: 20 februari 2014 Geplaatst: 20 februari 2014 Ik sta er toch van te kijken dat je met een T90 en een 100cm-schotel geen volle uitslag hebt. Ik heb nog eens je woonplaats Grossenkneten op de footprint van de Astra 2E geprojecteerd en zoals je zelf kunt zien zou er met een 90cm schotel toch een mooie ontvangst moeten zijn. Maar er gaat natuurlijk niets boven de praktijk die aangeeft dat het anders is.Een mooie luxe schotel trouwens de Gibertini OP 100 X met een reflector van 94x101cm.
Eduard07 Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 (aangepast) (...) De satellieten schijnen dus subtiele bewegingen te maken en de footprint beweegt mee. Dit is vooral te merken aan de rand van de footprint en daarbuiten. Van Bremen naar Hamburg bijv. wordt het heel snel slechter! Bij Channel 4/7 zijn zelfs enkele posters die vaststellen dat het signaal na een bepaald tijdstip opeens in 1 klap een bepaalde sprong maakt. Alsof er door de sat wordt overgeschakeld. Maar het is immers bekend en ook wel logisch dat een satelliet instabiele ontvangstverschijnselen vertoont aan de buitenkant van de footprint. Bij bv. Nilesat is dat in ons ontvangstgebied niet anders. Wellicht dat een Wavefrontier dit verschijnsel al vertoont bij een spotbeam van Astra2E. 21 februari 2014 aangepast door Eduard07 Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0
Shmuel Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Geplaatst: 21 februari 2014 (aangepast) @hvdh Ik zie het. Eigenlijk niet zo verwonderlijk, want ontvangst is per slot van rekening waar het om draait, nietwaar? Toen ik mij - lang geleden - met veel lagere frequenties bezighield, was propagatie ook de hobby van velen, vooral van amateur-antennebouwers. En daarvan heb ik er in de sat-wereld maar heel weinig ontmoet (één). @Sprietje Een mooie luxe schotel trouwens de Gibertini OP 100 X met een reflector van 94x101cm. Bedankt! Volgens de plaatjes op het web is 'm dat inderdaad. Wil je wel geloven dat ik het fabrikaat nooit heb geweten. Ik heb het ding meer dan 12 jaar geleden in Voorburg (ZH) aan een verticale paal tegen de achtergevel gehangen, alleen voor Astra 1. Elf jaar geleden is-ie meeverhuisd naar Vlaanderen en daar heb ik 'm draaibaar onder m'n slaapkamerraam gehangen. Behalve bij sneeuwstormen altijd prima ontvangst gehad op Astra 1-2-3 en Hotbird. Sinds onze verhuizing naar Niedersachsen 13 maanden geleden heeft-ie in de schuur gestaan @Eduard07 Het lijkt erop. Ik vind het wat vreemd, want bij de installatie van de T90 vond ik juist alle afstellingen zo weinig kritisch. Maar ja, ik was een Jaeger 99 h-to-h motor gewend en vond die héél lastig afstellen. Overigens viel mij gisteren, toen ik op de ladder stond, wel op dat zo'n hele WaveFrontier toch een vrij slappe constructie heeft. Met name de LNB-bevestiging kun je zonder enige kracht een heel eind op en neer bewegen, waarbij de Q schommelt tussen de 70 en 80 (de andere drie satellieten laten onveranderd 100 % zien). 21 februari 2014 aangepast door ceesv Commentaar verwijderd Groeten, Shmuel DL1EWS
hvdh Geplaatst: 21 februari 2014 Geplaatst: 21 februari 2014 Shmuel, toevallig was ik héél lang geleden behoorlijk fanatiek actief op de 6 m (50 MHz) amateurband, waar zo'n beetje alle propagatie mogelijkheden samenkomen. Yagi antennes bouwde ik ook zelf! Dr.HD F16, TBS 5927, ET 8500, T-55 voor 9/13/19/23/28/39/42/45°O, Technisat 52/53°O, Laminas 120cm 1°W...68°O.
Shmuel Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Geplaatst: 21 februari 2014 Inmiddels heb ik nog wat bevindingen: Gisteren kwam ik met de Gibertini OP 100 X met een reflector van 94x101cm op een Comag SL 90 HD niet verder dan Q=72 voor Astra 2E. Ik schreef toen al dat dat percentage me niet alles zei, omdat "de schalen van verschillende ontvangers zijn natuurlijk niet gecalibreerd." Dat blijkt maar al te waar! Ik heb een bos coax van zolder gehaald en een voorlopige verbinding gemaakt van de schotel aan het hek naar de ontvanger, een Grundig 46 VLE 8160 SL met geïntegreerde DVB-S2 tuner. Vermoedelijk zit er wat extra demping in het geheel door enkele extra koppelingen (stukje flexibele print in de raamsponning geklemd). BBC1 Londen via de T90: S=85, Q=83 (overdag, dus nooit al te slecht) BBC1 Londen via de OP100X: S=82, Q=97. Vooral met die 97 ben ik natuurlijk wel blij! Eén ding is me onduidelijk: wie van de meer ervarenen kan mij de relatie tussen Strength en Quality uitleggen? Groeten, Shmuel DL1EWS
Shmuel Geplaatst: 21 februari 2014 Auteur Geplaatst: 21 februari 2014 @hvdh OM, Ik heb (jaren '60) ook wel het een en ander met aluminium en koperen buis geknutseld, maar vooral met ei-isolatoren, grote spoelen, dikke condensatoren en heel lange draden Inmiddels kan ik geen punt meer van een streep onderscheiden Maar 50 MHz en 12 GHz gedragen zich toch niet helemaal hetzelfde. Ik vond al dat antennes voor HF zich meer leenden voor zelfbouw dan VHF, laat staan nòg hoger. Ik heb grote bewondering voor mensen die zelf hun hardware maken. Ik mis daarvoor de werktuigbouwkundige vaardigheden (en het geduld). 73! Groeten, Shmuel DL1EWS
Moderator ceesv Geplaatst: 21 februari 2014 Moderator Geplaatst: 21 februari 2014 Een ding is me onduidelijk: wie van de meer ervarenen kan mij de relatie tussen Strength en Quality uitleggen? Strenght is de sterkte van het signaal, eigenlijk is het de AGC regelspanning in je ontvanger. Het is een relatieve waarde, je ontvanger is tenslotte geen gekalibreerd meetinstrument. Quality geeft de kwaliteit aan van het signaal meestal de BER, Block Error Rate. Het digitale signaal heeft een aantal correctie mogelijkheden wanneer het signaal zwak of gestoord is. Na de laatste foutcorrectie is het aantal fouten 0, het beeld en geluid is storingsvrij. De BER geeft het aantal fouten voor de laatste foutcorrectie aan, en bedraagt meestal een waarde van e-5. Wanneer de skew van je LNB niet goed staat, er fasefouten optreden of kabeldefecten, kan je nog steeds een sterk signaal hebben maar toch blokjes in je beeld hebben, de BER zal dan ergens rond de e-2 zijn. Hier wordt een en ander nog eens verduidelijkt. http://en.wikipedia.org/wiki/Bit_error_rate Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen