Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Beste mensen,

Ik denk er aan een oscilloscoop te kopen voor het meten van digitale signalen. De eerste toepassing is het onderscheppen en begrijpen van de communicatie tussen mijn Honeywell thermostaat en de Intergas HR ketel. Dat schijnt volgens een protocol te gaan: 'opentherm'. Ik ben o.a. geinspireerd door de volgende website:

http://otgw.tclcode.com/

Het gaat me niet alleen om het maken van een 'gateway' tussen de thermostaat en ketel, maar met name om het leren schakelingen te maken die signalen opvangen en weer uitsturen.

Mijn vraag: het lijkt erop dat nieuwe oscilloscopen best prijzig zijn, en 2e hands zie ik niet heel veel aanbod. Een hele oude 2e hands (analoge) oscilloscoop heb ik misschien niet zo veel aan want dan kan ik het signaal misschien niet opslaan? Heeft iemand misschien een advies/overweging bij het kopen van een oscilloscoop, mijn budget is tussen 200-400, maar is ook afhankelijk van hoeveel extra ik krijg (en nodig heb?) bij een nog wat duurdere oscilloscoop.

Eventueel zou ik een USB variant willen kopen (misschien goedkoper dan een groot ding) maar dan heb ik wel het liefste software voor een Linux-box, kan dat?

Alvast dank!

mvg loboferoz

• Moderator
Geplaatst:

Als je digitale signalen wilt meten heb je meer aan een logic analizer. Met deze kan je meerdere digitale signalen tegelijk meten en opslaan.

Met een scoop kan je ook digitale signalen meten maar dan heb je maar een beperkt aantal kanalen. Ook de opslag capaciteit is meestal wat minder. Of je moet een wel hele dure scoop hebben.

En een scoop is nogal een investering. Ikzelf heb bijv een ths720 van tektronik maar die zou ik niet nog eens kunnen aanschaffen.

Een logic analizer is een stuk goedkoper. Vaak kan je bij zo'n analizer ook protocollen bij kopen. Maar dat is niet altijd nodig.

Een scoop is vooral handig voor analoge signalen.

Een smartphone is een hulpmiddel, geen levensstijl 

Kijk rond IN de wereld in plaats van voorover gebogen NAAR de wereld.

Geplaatst:

Kijk eens naar een 'bus pirate'. Kost niet veel en is ontwikkeld voor het analyseren van communicatie bussen.

Kwam scope; een Rigol scope kan je kopen voor niet veel. Als je de logic analyzer versie koopt is hij wel een stuk duurder maar ook bruikbaarder.

“Success is not final, failure is not fatal: it is the courage to continue that counts.” ~ Winston Churchill

Geplaatst:

Bedankt voor jullie tips! Ik realiseer me dat een professioneel apparaat iSense beter zal functioneren dan wat ik zelf ooit zou kunnen maken maar het gaat me ook met name om het leerproces (nog genoeg te doen wat dat betreft:).

Die bus pirate vind ik wel heel interessant, ik begrijp dat je er ook microcontrollers mee kunt programmeren? Heb nu een Olimex AVR-ISP-MK2 vanwege zijn prijs maar vind hem niet zo vriendelijk (moest gaan solderen om hem uberhaupt aan te sluiten op de chip).

Ik kwam zelf ook de Bitscope 10 tegen, voor $245 is misschien ook interessant hoewel een stuk duurder.

Geplaatst:

Als je een ipad hebt is er misschien ook iets anders wat net als kickstartproject is gestart. Zoek maar eens op smartscope ipad. Kosten 179 dollar plus 15 dollar verzendkosten. Je kan ook alleen de printplaat kopen voor 15 dollar en 5 dollar verzendkosten.

Deze cleverboys komen uit België !

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Nieuwe aanmaken...