Ga naar inhoud

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Hoi,

Voor een 4 sat 4 ontvanger setup kwam ik de centauri-ms-17-4-piu-6 tegen.

Het voordeel lijkt me dat deze 0dB doorgangsdemping heeft en je kan goedkopere LNB's (quattro) gebruiken.

Of is 4 maal een switch en quad LNB's toch de betere keus?

post-70432-0-66704800-1392423065_thumb.jpg

Geplaatst:

Beste Racoon44

Het kan beide. Het een is niet slechter dan het andere. Je moet er wel rekening mee houden dat als je schotel bijv. in de tuin staat, je eerst 16 coaxkabels van de quattro-lnb's naar binnen moet brengen waar de multiswitch staat. Als die afstand groot is, heb je heel veel coaxkabel nodig of je moet de multiswitch buiten in een regenbestendige kast zetten.
Als de switch binnen komt, moet je ook 16 coaxkabels naar binnen brengen dus een groot gat maken. Bij 4 diseqc-switches zijn het maar 4 coaxkabels die je eventueel ook nog op verschillende plaatsen in huis kunt binnen brengen, bijv. de slaapkamer.

Geplaatst:

Dank voor de reactie,

Ik was toch al van plan met 16 x coax naar binnen te gaan.

Is KOKA799 Wit een probleem voor buiten of kan ik toch beter de zwarte kopen hiervoor?

Tot nu toe gebruikte ik de witte ook gewoon voor buiten, maar de witte rol die ik nu heb daarvan heeft het witte kunststof toch duidelijk een andere struktuur als de kabel die ik 10 jaar geleden heb gebruikt.

• Moderator
Geplaatst:

Je geeft zelf het antwoord, na 10 jaar zie je wat verwering van de kabelmantel.

Over nog eens 10 jaar zal je de kabel misschien moeten vervangen.

Zwarte kabel zou beter UV bestendig moeten zijn, maar of het veel verschil uitmaakt?

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Geplaatst:

In Nederland heb je regenbestendige coaxkabel nodig, UV-bestendig is hier niet zo heel belangrijk als de kabel tenminste niet hoeft te bewegen. Maar als je toch 16 coaxkabels naar binnen moet brengen, kun je net zo goed de zwarte UV-besteldige coax nemen. Je hebt waarschijnlijk toch een rol van 100 meter nodig en een complete rol Koka 799 of Belden H125 zwart of wit koop je voor tussen de €60,- en €70,-. Dan kun je de witte voor binnen gebruiken als je dat mooier vindt.

Geplaatst:

De KOKA799 van 10 jaar geleden (of misschien wel nog ouder) heeft een gladder oppervlak als die van nu. Ik heb nog wat ongebruikte meters liggen van die oude kabel en zie een duidelijk verschil.

Aangezien de oude witte zonder problemen 10+ jaar buiten prima dienst heeft gedaan en ik de nieuwe witte KOKA799 voordelig kon kopen dacht ik waarom ook niet. Alleen twijfel ik nu ik zie dat het kunststof er anders uitziet. Vandaag de Hirschmann specs bekeken en voor zowel de zwarte als de witte is het buitenste laagje van PVC gemaakt (met een opmerking bij de zwarte dat deze UV stabiel is).

Verzoek aan sprietje :

Zou je voor mij willen berekenen hoe ik de LNB's dien te plaatsen uitgaande van de volgende gegevens:

Plaats: Heijen (noord Limburg).

LNB's: 4 x Black Premium Quattro   (13/ 19,2 /  23,5 / 28,2).

Schotel: Triax DAP910 (met een triax multiblock rail).

Alvast bedankt.

Geplaatst: (aangepast)

Beste Racoon44

Heb je al bedacht welke rail je daar voor gaat gebruiken want een gewone Triax multiblock past daar natuurlijk niet op?
Verder kan ik pas iets uitrekenen als ik eerst maat X weet van die schotel, zie de bijlage.

post-60869-0-54093500-1392972243_thumb.png

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Hoi Sprietje,

Ik heb een originele houder waar 2 LNB's in kunnen. Daar haal ik het kunststof railtje uit en plaats er een alu rail van een Triax multiblok in.

Dit zou moeten passen, ik moet alleen even kijken hoe ik met de hoogte van de rail uit ga komen t.o.v. de kunststof rail welke een bochtje in het midden heeft.

Vanmorgen ben ik nog even het dak op geweest om te meten en maat X komt op 65,5 cm (met enkele LNB houder).

Is het misschien beter om de maat te nemen als ik de nieuwe rail gemonteerd heb?

Geplaatst: (aangepast)

Beste Racoon44

Je hebt je huiswerk goed gedaan. Inderdaad gewoon de kunststof rail vervangen door de aluminium rail van een Triax multiblock.
Hierbij een foto van de 2-lnb-houder die bij die schotel hoort.

Nee, die maat die je nu gemeten heb is goed. Ik ga het vanavond voor je uitrekenen.

Oh ja, in welke regio staat die schotel ongeveer?

post-60869-0-65780900-1393080792_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Hoi Sprietje,

De schotel staat in Heijen, dat is in Noord-Limburg.

Vanavond uitrekenen?, alleen als het jou gelegen komt.

Ik waardeer het enorm dat je dit wil doen.

Geplaatst:

Beste Racoon44

Ik heb het volgende voor je uitgerekend voor Heijningen:
Stel de elevatie van de schotel in op 29,3 graden om de Astra 23,5 te vinden.
Alle afstellingen hierna zijn beschreven als je naar de binnenzijde van de schotel kijkt.
Stel de rail eerst ongeveer 10 graden schuin, d.w.z. rechts lager dan links.
Plaats de lnb-houder met lnb van de Astra 19,2 rechts op de rail tot tegen de lnb-arm
Plaats de lnb-houder met lnb van de Astra 23,5 links op de rail zodat de koppen van de lnb's tegen elkaar staan.
Plaats de lnb-houder met lnb van de Astra 28,2 links op de rail totdat de kop tegen de kop van de Astra 23,5 staat.
Plaats de lnb-houder met lnb van de Hotbird rechts op de rail zodat deze 73mm van de Astra 19,2-lnb af staat, d.w.z. gemeten van pukkeltje tot pukkeltje aan de voorzijde van de lnb.

Stel de rail 9,7 graden schuin, d.w.z. de kop van de Hotbird moet 22mm lager staan dan de kop van de Astra 28,2.

Stel de skew van de lnb's als volgt af:
Hotbird 13 op 6 graden
Astra 19,2 op 3 graden
Astra 23,5 op 6 graden
Astra 28,2 op 10 graden
d.w.z., met de wijzers van de klok meegedraaid t.o.v. verticaal waterpas, dus niet t.o.v. de rail.

Richt de schotel nu uit op de Astra 23,5 op maximale signaalkwaliteit, niet op de Astra 19,2 want die lnb staat er 5mm naast. Alle andere lnb's staan nu ook goed.

post-60869-0-30076100-1393096599_thumb.jpg

Geplaatst:

Hoi Sprietje,

Dank voor het uitrekenen, maar ik zag dat je de berekening hebt gemaakt voor de plaats Heijningen i.p.v. Heijen.

Ik weet niet of dit veel verschil gaat maken? Heijen ligt zo'n 120km meer naar het oosten.

• 2 weken later...

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen