jiskefet Geplaatst: 16 februari 2014 Geplaatst: 16 februari 2014 Een paar jaar geleden ,met toestemming van de VVE , op het platte dak van ons flatgebouw (5 woonlagen) een schotel geplaatst . Nu wil men dat de schotel van het dak wordt gehaald omdat er regelgeving in 2015 zou komen die zegt dat het betreden van een platdak nog alleen mag met een valbeveiliging . Men wil hier in niet in investeren , kan ik me ook wel voorstellen .Waar het mij omgaat , weet iemand of het inderdaad klopt dat er zo,n wetgeving is of aankomt ? Thx
hotzenklotser Geplaatst: 16 februari 2014 Geplaatst: 16 februari 2014 Vreemd dat je het dak op moet om de schotel weg te halen omdat er een wetgeving is (komt) die zegt dat je een valbeveiliging moet gebruiken ,schotel is er toch al. Wat wel zo is dat ze kunnen zeggen dat als er wat met je schotel is en dat je er bij moet jij een valbeveiliging moet dragen . Wat bij plat dak werk veel gebeurt is dat er een railing van steigermateriaal gemaakt word echter een tuigje als valbeveiliging mag als je bij de schotel moet ook . Deze wetgevingen bestaan al jaren en worden overal toegepast. Het is /wordt nu aangescherpt door bij werken op daken (prive en niet bedrijfsmatig) ook valbescherming verplicht te stellen wat op zich een goede zaak is eraf vallen doe je meestal maar 1 keer. Maar om te zeggen schotel moet nu weg is in mijn ogen onzin hij staat eral ze kunnen je hooguit verplichten aan de wettelijke regels te voldoen dus een tuigje dragen als je hun dak op gaat maar dat heeft meer met verantwoordelijkheden te maken. Overigens dit soort valbeveiligingen kun je huren dus dat is al geen probleem.
jiskefet Geplaatst: 16 februari 2014 Auteur Geplaatst: 16 februari 2014 >Vreemd dat je het dak op moet om de schotel weg te halen omdat er een wetgeving is (komt) die zegt dat je een valbeveiliging moet gebruiken ,schotel is er toch >al. Dat is hun instelling , ze willen eigenlijk weer van die schotel op het dak af omdat hier door het dak zou gaan lekken .... Ze gaan er vanuit dat ik geen kosten wil maken om een valbeveiliging te huren of aan te schaffen maar ik heb op mn werk toegang tot div valbeveiligingnen , was dus van plan om die te gaan gebruiken , iets wat ik ze nog niet heb vertelt
Tonskidutch Geplaatst: 16 februari 2014 Geplaatst: 16 februari 2014 Een paar jaar geleden ,met toestemming van de VVE , op het platte dak van ons flatgebouw (5 woonlagen) een schotel geplaatst . Nu wil men dat de schotel van het dak wordt gehaald omdat er regelgeving in 2015 zou komen die zegt dat het betreden van een platdak nog alleen mag met een valbeveiliging . Men wil hier in niet in investeren , kan ik me ook wel voorstellen .Waar het mij omgaat , weet iemand of het inderdaad klopt dat er zo,n wetgeving is of aankomt ? Thx dan hebben we het over een bestaand flatgebouw dat toen het gebouwd werd geen enkele voorzieningen had conform de aansprakelijkheid van aannemers en / of dienstdoend onderhoud personeel indien er een regeling komt zal ook uw V.V.E. daaraan MOETEN voldoen met of zonder schotel de regeling geld namelijk ook voor de jaarlijkse inspectie van het dak... elke persoon die het dak op MOET, of het nu de V.V.E. voorzitter zelve is of de Dak adviseur of Dak dekker moet een valbeveiliging aantreffen. broodje aap van jou V.V.E. dat ze dat niet gaan investeren <> ze moeten. dus laat die schotel maar rustig staan het heeft er niks mee te maken (moet wel buiten de 1 meter randzone staan) Eleanor Blancmange
jiskefet Geplaatst: 16 februari 2014 Auteur Geplaatst: 16 februari 2014 Volgens de VVE moeten personen die om wat voor reden op het dak moeten zijn , eventueel zelf zorg dragen voor een valbeveiliging .
Moderator ceesv Geplaatst: 16 februari 2014 Moderator Geplaatst: 16 februari 2014 Daarmee bedoelen ze dan het harnas wat je draagt en haakt aan de valbeveiliging op het dak. Maar de rails waaraan je jezelf zekert zullen zij moeten installeren. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Sprietje Geplaatst: 16 februari 2014 Geplaatst: 16 februari 2014 Wat is nu gevaarlijker, een plat dak of een schuin dak?Ik denk dat de schoorsteenvegers dan hun spullen ook wel in kunnen pakken want aan welk normaal huis zit een voorziening om je te zekeren?
Moderator ceesv Geplaatst: 16 februari 2014 Moderator Geplaatst: 16 februari 2014 Er zijn landen waar elk huis (met een schuin dak) voorzien is van een klimvoorziening naar de schoorsteen. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
sat87 Geplaatst: 16 februari 2014 Geplaatst: 16 februari 2014 Volgens mij kun je ook zonder valbeveiliging op een plat dak werken mits je meer dan vier meter van de rand blijft, Weet niet of je de schotel ergens midden op het dak hebt staan en of er een plaats is waar je aan alle kanten meer dan vier meter van de rand blijft. Op deze werkplek hoeft dan geen valbeveiliging. Natuurlijk moet de toegang van het dak ook meer dan vier meter van de rand zijn. Is dit misschien in jouw situatie van toepassing? Sat87, 87 niet mijn geboortejaar, maar begonnen met satelliet ontvangst. TBS5929 / TM5402 HD M3 /ClarkeTech5100C, 3x80cm 1x150cm 2x180cm 1x280cm schotels. KU, Ka-d, S en C-band, 76oost tot 61west
Moderator ceesv Geplaatst: 16 februari 2014 Moderator Geplaatst: 16 februari 2014 Uitleg http://www.arboportaal.nl/onderwerpen/veilig-werken/persoonlijke-beschermingsmiddelen/valbeveiliging.html Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Tonskidutch Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Daarmee bedoelen ze dan het harnas wat je draagt en haakt aan de valbeveiliging op het dak. Maar de rails waaraan je jezelf zekert zullen zij moeten installeren. Dat is correct dat de inspectie doende persoon of aannemers hun eigen gerei hebben... dat is het Harnas Maar die valbeveiliging moet de V.V.E. aanbrengen. In een ander geval leende ik dat altijd zelf; van de dakdekker die ik ken. (dat harnas staat mooi gedocumenteerd op de link die jij gaf ceesv. Ik heb inmiddels ook een beetje weke poep in de broek als ik zo hoog moet werken, tja je bent ook al wat ouder . En ga zeker niet bij die storm van afgelopen weekend het dak op, dat is overigens ook verboden conform de arbo. ciao Eleanor Blancmange
theparasol Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Laat mij maar eens toezien... ben je straks verplicht bij windsnelheiden boven de 6 Beaufort een loodgordel te dragen
minplus Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Wat is nu gevaarlijker, een plat dak of een schuin dak? Ik denk dat de schoorsteenvegers dan hun spullen ook wel in kunnen pakken want aan welk normaal huis zit een voorziening om je te zekeren? Ik heb hier voor de rietdekker een stevige pin in de grond waar de lijn aan vastgemaakt kan worden. 3x VU+ met Open Pli , 2 Gregorians, 1 Big bisat en 3 LCD's
theparasol Geplaatst: 17 februari 2014 Geplaatst: 17 februari 2014 Ik neem aan dat een boom, trekhaak/oog van een voertuig of een stevig perceelafscheiding ook prima dienst kan doen als ankerpunt...
Moderator ceesv Geplaatst: 17 februari 2014 Moderator Geplaatst: 17 februari 2014 Een ongeluk zit in een klein hoekje.... Een van onze installateurs heeft zijn zoon verloren, hij viel slechts van een hoogte van 6 meter... Daarom is deze maatregel niet overdreven. De VVE is volledig aansprakelijk wanneer er iemand over de dakrand verdwijnt en er blijkt geen valbeveiliging aanwezig te zijn. Ze hebben alleen in dit geval een verkeerde conclusie getrokken, geen schotel op het dak betekent geen mensen op het dak betekent geen noodzaak voor ede aanleg van een valbeveiliging/voorziening op het dak. En dat is niet juist, omdat er ook andere onderhouds/inspectie diensten het dak moeten kunnen betreden. Gaat niet bestaat niet! 65" 4-K OLED, Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of log in om te reageren
Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten
Account aanmaken
Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!
Registreer een nieuwe accountInloggen
Heb je reeds een account? Log hier in.
Nu inloggen