Ga naar inhoud


Valbeveiliging op plat dak wettelijk verplicht ?


jiskefet

Aanbevolen berichten


Arbo regels gaan altijd uit van bron aanpak. Om permanent bescherming te bieden.

Waneer dit niet haalbaar is dan pas word er gekeken naar een oplossing die een tijdelijke bescherming geeft zo lang de werkzaam heden duren.

 

Het komt er op neer dat er bij regelmatige werkzaam heden op het dak een permanente beveiliging aangebracht moet worden.

 

Alleen wanneer men zo maar af en toe op op het dak aan wezig hoeft te zijn en dan korter dan 16 uur dan mag men gebruik maken van PBMs (persoonlijke bescherm middelen.)

 

 

 

Arbobeleidsregel 3.16 gaat over val beveiliging.

aangepast door Alventali

Groetjes Alv

Visiosat bi sat met 4 LNB's & een kabel aansluiting
VU+ Duo met 2* DVB-S2, en een Vu+ Duo2 met 2* DVB-C

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dank voor de reactie's , op 3 maart hebben we een vergadereing van de VVE , zal de tips en mn valbeveiliging meenemen .... :cool:

 

En ik kan hem natuurlijk ook nog altijd op mn balkon zetten liever niet , wordt het zo,n Turken flat ....

aangepast door jiskefet
Link naar reactie
Delen op andere sites

Ook daar is wel een oplossing voor.

B.v. de brandweer mag ook niet zonder valbeveiliging het dak op, die schieten een lijntje over het dak heen om ergens vast te maken.

Zo zal er misschien wel op het punt waar je het dak opgaat een tijdelijk bevestigingspunt gecreëerd kunnen worden.

It is my allegearre like folle as de ko skiet as de bolle...

ET9000, WaveFrontier 90, LT8700, Kathrein 120 cm Prime Focus draaibaar en nog wat speeltjes..

Link naar reactie
Delen op andere sites

Dan kun je ze mooi met het feit confronteren dat zij een rail moeten aanbrengen en zij in gebreke zijn gebleven al die jaren. En jij dan een tuigje koopt of leent van een bevriende bouwvakker, en dat is zeker een argument om jouw schotel daar niet weg hoeven te halen. ;)

Blijft nog wel de vraag voor het bedrijf dat die valbeveiliging moet aanbrengen zonder een valbeveiliging die volgens de Arbo verplicht is  :sick:

 

 

Val beveiliging zoals een reiling hoeven ze alleen te plaatsen als ze op het dak aan het werk zijn ,het hoeft niet altijd aanwezig te zijn .

Wat de woningbouw club eigenlijk zegt is dat hij niets op het dak te zoeken heeft ,ze zijn zeker niet verplicht voor een schotelaar een dure permanente val beveiliging te plaatsen.

Volgens de wet moeten ze alleen een val beveiliging hebben als er bijvoorbeeld het dakleer /pannen of wat dan ook vervangen moet worden .

Een bewoner van het pand huurt de woning maar heeft niets op het dak te zoeken ,ze willen dus ook niet verantwoordelijk zijn voor derden die het dak opgaan en er niets te zoeken hebben . 

Ook dus niet voor een schotel. :(

Link naar reactie
Delen op andere sites

Val beveiliging zoals een reiling hoeven ze alleen te plaatsen als ze op het dak aan het werk zijn ,het hoeft niet altijd aanwezig te zijn .

Wat de woningbouw club eigenlijk zegt is dat hij niets op het dak te zoeken heeft ,ze zijn zeker niet verplicht voor een schotelaar een dure permanente val beveiliging te plaatsen.

Volgens de wet moeten ze alleen een val beveiliging hebben als er bijvoorbeeld het dakleer /pannen of wat dan ook vervangen moet worden .

Een bewoner van het pand huurt de woning maar heeft niets op het dak te zoeken ,ze willen dus ook niet verantwoordelijk zijn voor derden die het dak opgaan en er niets te zoeken hebben . 

Ook dus niet voor een schotel. :(

"Een bewoner van het pand huurt de woning maar heeft niets op het dak te zoeken"

Is ook weer betrekkelijk.

Is afhankelijk hoe lang de schotel er al staat! Dan moet zelfs de schotelaar onderhoud aan zijn schotel kunnen plegen, juist weer vanwege die veiligheid!

aangepast door Hoeba

Groetjes,
Hoeba

DM 600 S PVR 160 GB, OpenPli, DM 8000 S/C, OpenPli, Nokia Dbox2 C, PB-7, Cisco dvb-C, RaspberryPi 2b

Link naar reactie
Delen op andere sites

Een paar jaar geleden ,met toestemming van de VVE , op het platte dak van ons flatgebouw (5 woonlagen) een schotel geplaatst .

 

Nu wil men dat de schotel van het dak wordt gehaald omdat er regelgeving in 2015 zou komen die zegt dat het betreden van een platdak nog alleen mag met een valbeveiliging . Men wil hier in niet in investeren , kan ik me ook wel voorstellen .Waar het mij omgaat , weet iemand of het inderdaad klopt dat er zo,n wetgeving is of aankomt ?

 

Thx

Even een paar opmerkingen toen ik dit verhaal met een collega van mij besprak.

 

Als eigenaar van een appartement ben je ook voor een deel eigenaar van het dak. Als eigenaar ben je zelf verantwoordelijk voor jouw veiligheid.

Het is zo dat de onveilige zone van een dak begint bij 4 meter van de rand. Binnen 2 meter van de rand begint de verboden zone en moet je in een harnas aangelijnd zijn.

 

Dus wil jij het dak op kan je dat doen. Je zou jezelf in een harnas met een touw kunnen vastzetten aan de daktoetreding. Wel moet je het touw dan een meter korter houden dan de afstand tot de dakrand.

Het is dus aan de VVE om aan te geven hoe het dak betreden mag worden.

 

Toen ik zei dat er in 2015 regelgeving voor zou komen toen moest mijn collega heeeeel hard lachen. Wellicht bedoelen ze dat de regels (die er al zijn) worden aangescherpt.

aangepast door Mojo

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • 2 weken later...

Als er een verplichting vanuit de arbo wetgeving is voor een valbeveiliging, geldt deze dan ook voor een particulier die op zijn eigen dak werkzaamheden uitvoert ( even onafhankelijk of het verstandig is)?

Nee.

You know when you've been shagged.

I like receivers who give me pleasure.

Link naar reactie
Delen op andere sites

  • Moderator

Het woord zegt het al, Arbo - Arbeid omstandigheden.

Gaat niet bestaat niet!            65" 4-K OLED,  Vu+ Duo 4K SE BT, Vu+ Solo 4K, Rebox-8500, Rebox-8000, Wavefrontier T-90, Satlook Digital NIT, Megasat HD5 Combo

Gebruik je een advertentie blocker? Maak dan een uitzondering voor onze website. Zonder advertentie (inkomsten) kan deze site niet voortbestaan.

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
  • Wie is er online   0 leden

    • Er zijn geen geregistreerde gebruikers deze pagina aan het bekijken
×
×
  • Nieuwe aanmaken...