Ga naar inhoud


Keuze instellen voorkeur Tuner of automatisch


Jürgen

Aanbevolen berichten


  • Reacties 39
  • Aangemaakt
  • Laatste reactie

Beste reacties in dit topic

Beste reacties in dit topic

Geplaatste afbeeldingen

Je moet ergens in kunnen stellen of jij Tuner A of B als voorkeur Tuner wilt gebruiken.

Dus b.v. voor TV kijken standaard Tuner A of Tuner B.

Dus als ik TV kijk en wil tegelijkertijd iets opnemen dat gebeurt dat op Tuner B maar de keuze kan ook op automatisch staan.

 

Die instellingen zoek ik in VTi.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik zit met prcies hetzelfde probleem  blijkbaar kun je als je een solo 2 hebt  en jij kijkt  op astra 3 bijvoorbeeld  niet via je tuner a iets opnemen   of andersom.

De instellingen op auto zetten kan dus niet meer dat is juist het probleem.

Ook staat dat  auto off tussen haakjes dit kun je naar mijn idee niet veranderen.

Open pli doet dit trucje wel probleemloos.

Daarom ben ik nu gestopt met VTI terwijl ik het echt wel een prettig image vond.

Biij VTI 5.0 had ik dit probleem nooit 5.1 weet ik eigenlijk niet  die heb ik nooit gehad maar bij 5.0 stonden de instellingen nog gewoon op auto.

Op onverklaarbare wijze is dit nu ineens Auto off

Link naar reactie
Delen op andere sites

Het bovenstaande beschreven probleem was ook voor mij de aanleiding om deze vraag te stellen.

Een goede kennis van mij die hier ook op de Spaanse camping staat heeft hetzelfde probleem met zijn SOLO2.

 

Hij kan wel naar een kanaal kijken en tegelijkertijd een andere opnemen zolang die 2 kanalen maar op dezelfde satelliet, transponder en polariteit zitten.

Hij gebruikt een Monoblock met 2 aangesloten coaxkabels en op Tuner 1 en 2 zijn de instellingen correct geconfigureerd.

Uiteraard kan hij de kanalen op Astra1 en 3 goed ontvangen.

Volgens zijn zeggen heeft het gelijktijdige kijken / opnemen van 2 verschillende satellieten (Astra 1 en 3) een week geleden nog gefunctioneerd.

 

Ik was op zijn SOLO2 aan het zoeken hoe de voorkeur Tuner was ingesteld, daarom deze vraag.

 

Zelf kan ik het gelijktijdige kijken / opnemen van 2 verschillende satellieten niet testen omdat ik maar één kabel op mijn SOLO2 heb aangesloten.

 

Ik heb mijn SOLO2 ook op zijn schtel aangesloten maar met hetzelfde probleem.

Ook bij mij staat de instelling voor de voorkeur Tuner op Auto (off), wat dat dan ook mag betekenen, zij bijlage.

Hoe krijg je nu de instelling op Auto (on) of moet die instelling voor het gelijktijdige kijken / opnemen van 2 verschillende satellieten nu toch op Tuner A of B staan?

 

Ik heb naast mijn 80 cm schotel op de grond ook nog een Kathrein BAS 60 op het dak staan, die zal ik vandaag eens in gebruik nemen en dan testen of ik wel tegelijk naar 2 verschillende satellieten kan kijken en opnemen.

post-37183-0-38889400-1392626815_thumb.png

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

klik er maar eens op

 

Waarop?

 

Het probleem is nu grotendeels opgelost door de voorkeur Tuner op B te zetten.

Nu kan die mede kampeerder met zijn SOLO2 op de TV naar b.v. RTL4 HD (23.5) kijken en tegelijkertijd op zijn laptop / tablet naar NED1 SD (19.2) kijken.

Als de Tuner voorkeur op Auto of Tuner A staat lukt dat niet.

 

Wellicht heeft dit iets te maken dat VU+ al eerder had aangegeven dat de voorkeur Tuner B moet zijn.

 

Overigens lukte het vanmorgen ook even om tegelijkertijd naar 2 verschillende HD transponders te kijken (via de TV naar RTL4 HD te en naar NED1 HD) maar dat lukt nu ook niet meer.

Het blijft wat vaag, helaas kan ik het zelf niet testen om de eerder al genoemde reden.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

als je het afbeeldinkie op de keuze klikt zie maar 3 mogelijkheden

tuner a

tuner b

automatisch

automatisch is te prefereren als je op beide tuner ingangen dezelfde satelliet posities kunt aanspreken per coax

indien je ontvangst per coax aan de tuners gelimiteerd is kun je een voorkeur instellen

 

zo stel ik speciaal voor opnames tuner B in als ik van 28,2 Oost wil opnemen omdat die aan Tuner A een single lnb is.

dus bij voorkeur gebruikt ie B en ik hou tuner A waar BBC op staat vrij voor timer opnames

aangepast door Tonskidutch

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik blijf dit vol spanning volgen  Jurgen hoe mooi ik VTI ook vind  ik krijg ik niet voor elkaar ned 1 opnemen en op tuner A BBC HD kijken om maar eens een voorbeeld te geven.

Met open pli is dit geen probleem en bij VTI 5.0 was het ook zo bij de instelling dat dit gewoon net als bij pli op auto stond.

IK ben wel zeer nieuwgierig Jurgen wat jij ervaart met de tweede kabel  op die ontvanger maar kan me niet voorstellen dat het je lukt.

Maar wacht in spanning af

 

Greetz

Link naar reactie
Delen op andere sites

Tonski,

 

Ik begrijp het bovenstaande verhaal enigszins maar nog even over de huidige situatie hier.

 

Gebruikt wordt een Monoblock (DUO LNB) 19.2 - 23.5 met 2 uitgangen.

Hierop zijn 2 kabels aangesloten, één op Tuner A en één op Tuner B.

 

De enige mogelijkheid om tegelijkertijd naar 2 verschillende satellieten of transponders te kijken is de Tuner voorkeuze op B te zetten.

Uiteraard geldt dit ook voor het opnemen van kanalen van 2 verschillende satellieten.

 

Als ik de voorkeuze op Auto respectievelijk op A zet kan ik alleen kijken naar kanalen die op dezelfde satelliet en transponder en polariteit zitten.

 

....en dat vind ik vreemd want voordien heb ik dit nog nooit ondervonden.

 

N.B.

De tweede kabel wordt niets want het wordt een vreemde combinatie, ik gebruik dan namelijk zowel een schotel met een DUO LNB (Monoblock) met één kabel op Tuner B en een schotel met een single LNB met een kabel op Tuner A.

Volgens mij functioneert dat sowieso niet maar ik heb nu een goede representatieve  testopstelling bij de mede kampeerder en daar functioneert het nu met de Tuner voorkeurinstelling op B.

aangepast door Jürgen

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

wel nu, voordat ik iets ga beweren dat misschien gerelateerd is aan een BUG in het image 6.0.5 of laatste drivers zal ik dat eens verder onderzoeken

 

standaard kon ik dat op auto laten hetgeen de basis instelling was na flashen, voordat mijn wok uit het lood stond

dat was zo met duo + solo2 + Ultimo + duo2 voordat mijn wok uit het lood stond (storm van Oktober)

 

maar nog een opmerking ... ik heb echte diseqc switches aan de wok en geen twin monoblock / misschien schakelen die anders ofschoon het allemaal committed diseqc protocol 1.0 1.1 1.2 en 2.0 zou moeten zijn.

I Hope I Never

Split Enz

 

Link naar reactie
Delen op andere sites

Ik heb thuis nog nooit problemen mee gehad en daar gebruikte ik voor het laatst VTi 6.0.3 of 6.0.4 maar daar heb ik dan ook 2 losse LNB's met losse DiSEqC's geïnstalleerd dus daar zou het probleem in kunnen zitten.

Nu gebruik ik en de betreffende mede kampeerder hier sinds januari versie 6.0.5.

 

Maar goed, op zich is het probleem opgelost want met de instelling Tuner B functioneert het nu wel.

 

Ga sowieso na mijn thuiskomst in april e.e.a. verder uitzoeken want daar heb ik veel meer mogelijkheden dan hier op de camping.

MacBook Air M2 2022 - iPad Air 2021 - Iphone XR - Apple TV 4 2021

Link naar reactie
Delen op andere sites

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen
×
×
  • Nieuwe aanmaken...