Ga naar inhoud

Sun outage al weer goed merkbaar op zwakke zenders

Aanbevolen berichten

Geplaatst:

Ondanks dat we nog 6 dagen van de maximale sun outage zitten, is het bij zwakke zenders al goed merkbaar dat de zon weer achter de satellieten door beweeg en daardoor veel storende signalen geeft.
Op de normale zenders is er nog weinig van te merken, hooguit een paar procent maar op bijv. de moeilijk te ontvangen zender Challanger TV op 11662V -  DVB-S2 - 27500 - 3/4 op de Hotbird is het met mijn Multytenne goed merkbaar.
Ik kan deze zender al heel moeilijk ontvangen. In de ochtend heb ik wel beeld en geluid maar het beeld staat normaal al meestal stil en beweegt af en toe een beetje. Het geluid komt wel goed door.

Om 12.18 uur staat de zon precies achter de Hotbird.
Elke dag komt de baan van de zon 0,4 graden hoger. Dit wil dus zeggen dat vandaag vrijdag 21 febr. de zon nog 2,4 graden onder de satellieten door gaat. Verder vertegenwoordigd elke minuut afwijking van de maximale sun outage 1/4 graad afwijking, met andere woorden, 10min. vóór de maximale sun outage staat de zon 2,5 graad vóór de satelliet.
Een sun outage calculator vindt je hier:
http://www.satellite-calculations.com/Satellite/suninterference.php

Ik ben benieuwd hoe de ontvangst van deze zender is bij de leden om 12.18 uur.

Geplaatst: (aangepast)

Hier nog een foto van de zender Challenger zoals ik die ruim vóór en na de sun-outage ontving met mijn Multytenne.
Inmiddels heb ik ook gezien dat ik volgende winter de hoogste tak van de prunus moet afzagen want die zit nagenoeg in de weg voor de Astra 28,2.

post-60869-0-18203400-1392989291_thumb.jpg

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Zolang het magnetisme van de aarde ons beschermt tegen de zonnewinden heb ik geen bang.

1*187;2*110;3*70 schotels-11*twin lnb;2*quad lnb;Sab Sky 4900

Geplaatst:

Hier nog een foto van de zender Challenger zoals ik die ruim vóór en na de sun-outage ontving met mijn Multytenne.

Bij mij is RTPi op 10723 H aanmerkelijk zwakker dan Challenger.

Hoe zit deze ontvangst bij jou?

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Beste Eduard07

Zolang je nachts of vroeg in de ochtend meet wel, maar kijk laat in de ochtend of vanmiddag nog maar eens even.
Het kan ook bijna niet anders want de transponder die jij noemt is een makkelijk te ontvangen DVB-S, QPSK, FEC 3/4 transponder. De transponder waar ik het over heb is DVB-S2, 8PSK, FEC 3/4. Die is een heel stuk moeilijker te ontvangen. Daar heb je al 2,5dB meer signaal voor nodig. Het gaat dus om 11662V waar o.a. ook de vrij te ontvangen zender TV SRI (Sri Lanka) op zit.

Geplaatst:

Ik zal vandaag eens even testen en deze twee zenders vergelijken.

Vu+ Duo2 + PLi 4.0 + Fuba DAA110 + Stab 120
Vu+Solo2 + Fuba DAA 850 + multifeed met 2 twin Alps + 1 quattro Alps + 1 twin MTI + PLi 4.0

Geplaatst:

Hier een uitgebreide uitleg over de sun outage dat ik geschreven heb.

** Moderator edit **

sorry pdf bijlage verwijderd, we hadden je hiervoor al gewaarschuwd.

Link of verwijzingen naar deze site mogen niet meer worden geplaatst. Nadat de mensen achter deze site sat4all in het verleden steeds misbruikten om 'reclame' voor eigen site te maken, zijn er hele duidelijk afspraken met hen gemaakt.

De site en de uitgave van hun blad mochten hier geplaatst worden, mits er in de uitgave geen reclame gemaakt zou worden.

Diverse keren stonden er toch weer verwijzingen naar winkels in hun blad, waarop we na diverse keren over en weer besloten hebben het niet langer meer toe te staan. Dat is zeker NIET onze schuld daar wij ons aan alle afspraken hebben gehouden.

Je mag zoals eerder geschreven jouw artikel hier plaatsen, maar dus niet de uitgave van dit blad.

Geplaatst:

Ook ik doe dit jaar weer mee met checken. Tot hier toe nog geen uitval gehad op de satellieten die onderaan in mijn "handtekening" staan.

Andere jaren wel, dus een beetje vreemd.

Vu+ Uno 4K SE en 1TB HDD / Samsung 65'' UHD Smart TV.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst: (aangepast)

Ook ik heb vandaag een aantal metingen verricht met mijn Multytenne van slechts 45x45cm, de ideale schotel natuurlijk om er iets van te merken wat de zon voor invloed heeft als deze precies achter de satelliet staat. Gelukkig was het nagenoeg onbewolkt en scheen de zon zodanig dat ik de gordijnen dicht moest doen om mooi beeld te hebben.

Ik heb vandaag wat zenders genomen die ook in de CanalDigitaal fastscanlijst staan.
Ik ben begonnen met een moeilijk te ontvangen zender NGC Wild HD op de Astra 23,5 met DVB-S2, 8PSK, FEC 5/6
Die ontvang ik normaal met 49% signaalkwaliteit.
De maximale sun outage was om 11.31 uur.
Het beeld begon weg te vallen om 11.22 uur en kwam weer terug om 11.39 uur, telkens bij een beeldkwaliteit van 43%. Totaal is het beeld 17 min. weggeweest.

Verder heb ik eens gekeken naar de Vlaamse zenders op de Astra 19,2 op transponder 12722H waar o.a de zenders Eén, Canvas en VTM op zitten. Hier hoor je veel klachten over door onze Belgische leden.
Normaal ontvang ik die transponder met 66% kwaliteit. Tijdens de sun outage liep dit terug naar 48% maar ik heb gewoon naar deze zender kunnen blijven kijken. Het beeld is tijdens de maximale sun outage dat om 11.50 uur viel niet weggevallen en heeft geen freezers gehad.
Deze zenders zijn dus duidelijk een stuk beter te ontvangen dan NGC Wild HD.

Als laatste heb ik nog gemeten op de zender Fashion TV HD op de Hotbird die ik normaal met 49% signaalkwalieit ontvang. Rond de maximale sun outage zakte dit terug naar 30% en bevroor het beeld heel af en toe even een paar seconden maar dat was het enigste wat ik er van merkte.

Nogmaals wil ik opmerken dat de percentages geheel gebonden zijn aan de ontvanger die ik gebruik (de Inverto Scena 5M) en niet representatief zijn voor andere ontvangers.

Ook morgen is het nog een perfecte dag om te kijken welke invloed de zon heeft als deze precies achter de satellieten staat.

aangepast door Sprietje
Geplaatst:

Zopas hier in Spanje uitval gehad van 11.42 tot 11.53 op de Astra 1 Freq. 12722 (voor tvv de zenders vier, 2 be,enz. + radio 2 die momenteel opstond) Gisteren was dit ook zo op +/- dezelfde tijd.

Gaan kijken op astra 3 (nat geo wild) maar daar was geen probleem( wel 1% verlies in signaal)

MVG

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

Geplaatst:

Zo, het vreemde van mijn vorig schrijven, is er vanaf, had telkens wat te laat gekeken.

Om 12.42 uur TURKSE tijd, ging Astra 3 er ten dele uit, wacht nu op Astra 1, om 13.02 uur.

Op het moment van schrijven, begon BVN wat te blokken maar viel niet weg.

VRT/Ketnet legde het loodje, net als de TP van hr Hessen HD.

CNN daarentegen, gaf geen krimp, zit op de 1M Widebeam en is tot in Irak en verder, met een vingerhoedje te ontvangen.

Vier schotels, 150, 120, 90 en 120** cm., voor Astra 1 & 3, Hotbird/Eurobird, Türksat,   ** is tijdelijk buiten gebruik.

Geplaatst:

Net, rond 13.30 Turkse tijd, nog even Hot- en Eurobird gecheckt, géén uitval.

Meer naar het westen heb ik dan nog de Nilesat, maar die knalt hier binnen met alle H/V transponders en check die dus niet.

De turksat, zelfde verhaal, knalt hier binnen.

Resumé, SES Astra is voor 90% alleen bedoeld voor Europa, op die Widebeam na dan en, interesseerd zich dus weinig

voor de niet Europeaan.

Doe mij maar Hotbird, jammer dat de Duitse en Nederlandse zenders daar niet op uitzenden.

Geplaatst:

zopas opnieuw uitval van 11.41 - 11.57 (zelfde als in bericht 11 vermeld)

MVG

Wimo01

Spanje: TVV abo. basic+ / schotel 64cm / VU+ Zero 4K  DVBS2X (open Pli 7.2) 19.2  / 23.5 / 13 /   LG 49inch 4K

Belgie : TVV abo. AIO met basic+  / VU+ Zero 4K  DVBS2X / ( open Pli 7.3) TDS 88  /19.2 / 23.5 / 13  /  LG 55LA6908

Geplaatst:

Ook handig om te zien of je bepaalde satellieten wel/niet kan ontvangen aan de hand van geen schaduw op je schotel (bij heldere hemel uiteraard).
In de bijlage een lijstje van de satellieten van de SES welke hier boven de horizon hangen en de tijden dat de zon erachter zit. Wil je nog andere satellieten weten, dan kan je de al genoemde site gebruiken.
Berekend op deze site met mijn eigen locatie (Zuid Holland Zuid).

De tijden zijn start en eindtijd, tussen die tijdstippen mag er dus geen schaduw op je schotel vallen.

Sun outage voorjaar 2014.zip

Dreambox DM920: 2x Triple tuner (2x DVB-S2X multistream + DVB-C/T2) OpenPLi 9

Xtrend ET10000: 1x DVB-S2, 2x DVB-C/T2, IPTV OpenPLi 9
VU+ Duo
/ Dreambox DM800 / TBS 5925
Channel Master 180cm offset: 39.0°E-37.6°W, Channel Master 120cm offset: 23.5°E-8°W  SAB 97 schotel 45.1°E-60°E, 80cm vast: 28.2°E/23.5°E/19.2°E/13°E | DVB-T/DAB: VHFIII/UHF combi-antenne op zolder.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuwe account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen